Kan Säffle och Carrus bli lika i framtiden?

Startat av Niklas Bygdestam, 28 januari 2008, 21:35:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Både Säffle och Carrus ägs av Volvo. Jag tycker Volvo har haft en tendens att vilja göra sina bussmodeller mer enhetliga. Exempel på detta är att Aabenraa egentligen byggde kopior av Säffles bussar under sina sista år

Finns det risk att Säffle och Carrus i framtiden integreras? Så att man i framtiden inte ser om det är en Säffle eller en Carrus? Jag tycker att det vore en mardröm om Säffle tvingades ge vika och tvingades bygga Carrus modeller istället. Men det är naturligtvis en smaksak. Men finns alltså risken att det helt enkelt blir en sammanslagning så det blir tråkigt enhetligt?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

OSkar000

Personligen tror jag inte det, såvida inte Volvo väljer att lägga ner antingen x500 eller x700-serien och övergår till att enbart bygga aluminium eller stålkarosser. Att bygga samma design fast i två olika material tycker jag låter aningen långsökt och därför tämligen osannolikt.

Något som dock vore trevligt vore om Volvo kunde få upp kvaliteten på både Carrus och Säfflekarosserna till samma nivå som de var på början av 90-talet med Express och Fifty, det är bra mycket mindre skrammel i de trots att de är rätt gamla nu.

Leif D

Klart att en risk alltid finns.....
Dock bygger man ju bussar enligt två olika tekniker,
dels lättmetall-byggen hos Säffle, som sätts ihop med olika limmnings och nitningsmetoder,
dels rostfria stål-byggen hos Carrus, som väl främst svetsas ihop.

Så att de kommer att se exakt lika ut, de tror jag inte på riktigt, däremot kommer ju komponetgemenskapen att bli allt större med tiden.
Komponenter blir ju allt mer lika, även mot lastbilssidan, en utveckling som man sett länge även hos Scania och MAN.
;-)

Frippe Fribas

Klart att de kan bli lika i framtiden, men sannolikheten är nog inte särskilt stor eftersom man troligen skulle behöva investera mycket stora summor i Säfflefabriken för att kunna bygga stålkarosser.
Räddningen eller kanske döden för Säffle är väl just att de bygger sina karosser med aluminiumprofiler istället fär stålplåtar.
Som Leif D skrev tror jag däremot att det på sikt kan komma att bli samma buss "under skalet" med så likriktad produktion och konstruktion som möjligt.
Å andra sidan har ju inte Carrus själva lyckats med det, så vi får väl se...
//Fredrik

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2008, 21:35:01 PM
Både Säffle och Carrus ägs av Volvo. Jag tycker Volvo har haft en tendens att vilja göra sina bussmodeller mer enhetliga. Exempel på detta är att Aabenraa egentligen byggde kopior av Säffles bussar under sina sista år

Finns det risk att Säffle och Carrus i framtiden integreras? Så att man i framtiden inte ser om det är en Säffle eller en Carrus? Jag tycker att det vore en mardröm om Säffle tvingades ge vika och tvingades bygga Carrus modeller istället. Men det är naturligtvis en smaksak. Men finns alltså risken att det helt enkelt blir en sammanslagning så det blir tråkigt enhetligt?

Nja...nu var vi där igen...detta var uppe i en tråd för bara några dagar sedan, att Aabenraa ABSOLUT INTE byggde kopior av Säffles bussar.
Det var helt enkelt Volvo som köpte karosseriabriken i Aabenraa, och förlade en del av produktionen dit, framförallt på den danska marknaden.

I och med detta införde man Säffles profilsystem i bussarna.

Precis likadant är det för Scania som byggde Omni i Silkeborg, där man ju köpte fabriken och införde Omni-produktionen där, liksom i Frankrike i Angers, liksom i St Petersburg, liksom i Slupsk, Polen...

Alltså...inga kopior.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 30 januari 2008, 19:36:55 PM
Nja...nu var vi där igen...detta var uppe i en tråd för bara några dagar sedan, att Aabenraa ABSOLUT INTE byggde kopior av Säffles bussar.
Det var helt enkelt Volvo som köpte karosseriabriken i Aabenraa, och förlade en del av produktionen dit, framförallt på den danska marknaden.

I och med detta införde man Säffles profilsystem i bussarna.

Precis likadant är det för Scania som byggde Omni i Silkeborg, där man ju köpte fabriken och införde Omni-produktionen där, liksom i Frankrike i Angers, liksom i St Petersburg, liksom i Slupsk, Polen...

Alltså...inga kopior.

Det där har vi redan rett ut i ett annat inlägg. Det var alltså inte det som jag heller frågade om. Jag frågade om Säffle och Carrus kunde bli lika i framtiden och påpekade att Aabenraa faktiskt var identiska med Säffle som en jämförelse, som jag kallade "kopior". Men nu är vi inne på sidospår och har totalt kommit ifrån ämnet som tråden handlar om
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2008, 19:48:04 PM

Det där har vi redan rett ut i ett annat inlägg. Det var alltså inte det som jag heller frågade om. Jag frågade om Säffle och Carrus kunde bli lika i framtiden och påpekade att Aabenraa faktiskt var identiska med Säffle som en jämförelse, som jag kallade "kopior". Men nu är vi inne på sidospår och har totalt kommit ifrån ämnet som tråden handlar om

Jo, men vi pratar om totalt helt olika saker här.
Att jämföra Aabenraa och Säffle och Säffle och Carrus är väldigt verklighetsfrämmande.

Även du vet ju att Säffle tog över produktionen i Aabenraa.

Volvo har ju valt att satsa på Carrus och Säffle som två helt olika fabrikanter av olika typer av bussar.
Dock kan man iofs se lite likhetar mellan frontluckor på nya Säffle och nya Carrus från Polen (stadsbussar), även om den är mycket liten.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 01:24:26 AM
Jo, men vi pratar om totalt helt olika saker här.
Att jämföra Aabenraa och Säffle och Säffle och Carrus är väldigt verklighetsfrämmande.

Även du vet ju att Säffle tog över produktionen i Aabenraa.

Volvo har ju valt att satsa på Carrus och Säffle som två helt olika fabrikanter av olika typer av bussar.
Dock kan man iofs se lite likhetar mellan frontluckor på nya Säffle och nya Carrus från Polen (stadsbussar), även om den är mycket liten.

Självklart så vet jag att Säffle tog över Aabenraa. Men det var inte det som det handlade om här. Och vad som är verklighetsfrämmande kan vi ha olika uppfattningar om

Jag vet att ännu så länge satsar Volvo på Säffle och Carrus som två olika fabrikanter av olika koncept. Men det är nu som det är så. Saker kan ändras i framtiden. Det skulle alltså inte vara otänkbart att Volvo i framtiden vill integrera allting och ha ett namn och en fabrikant med en enhetligt serie bussar. Alla kallas kanske bara Volvo med olika modellbeteckningar och fabrikerna som tillhört Säffle och Carrus blir bara Volvo. Då är det inte omöjligt att de kommer att se till att Säffle och Carrus kommer tillverka samma bussar i framtiden

Jag säger inte att det blir så och jag hoppas verkligen att vi slipper detta. Men jag funderar över möjligheten att en framtida ledning hos Volvo kommer på den idén

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 01 februari 2008, 02:58:36 AM
Är det inte redan så att namnen Säffle o Carrus försvunnit och ersatts av just Volvo?

//Lars

Jo, eller i alla fall är det på väg åt det hållet. Jag ser aldrig att det står Säffle på en ny buss tillverkad där. Det är en av anledningarna till mina farhågor om att de i framtiden skulle komma på tanken att integrera Säffle och Carrus och i framtiden bygga dessa i samma stil

S Svensson

Redan innan Niklas ställde frågan fick jag av en annan person en något liknande fråga.Nämligen hur länge Volvo och Scania kan  bygga egna bussar.
Frågan rymmer många dimensioner. För skall man vara lite korrekt så kan man fråga sig vad som är Volvo och Scania. Det som Niklas menar är tydligen design. Alltså det som handlar om utseende och annat. För profiler som Ulf R nämner om Säffle kommer från Alú Swiss,elsystem från Bosch och en del annat från andra underleverantörer.
Man kan då se på begreppet detaljnummer. Varje del i ett fordon har ett detaljnummer och nästan alla detaljer tillverkas av någon.
Volvo 9300,9700,8700,7700 är ju som bekant Volvo´s eget för markera att det är en Volvomodell.Men de flesta vet att det handlar om någon som bygger en kaross.Oftas beror det hela på hur registreringsbesiktningen går till.Alltså besiktiga ett fordon och resten skall vara lika denna.På gott och ont. Fordonet får inte förbättras t ex i miljöhänseende.
De stora fordonstillverkarna går ekonomiskt bra vad gäller lastbilar.Produktionen 2008 och en del av 2009 är redan såld.Däremot går bussdelarna ganska dåligt.Vad skall då göras?
Alternativ finns. I Göteborg finns Oudsten tillverkade bussar.På andra ställen växer köpen av polska Autosan. Men även  van Hool säljer  mycket bussar och fler karosseritillverkare tillverkar inte enbart karosser utan även det som chassietillverkarna gjorde förut.Begreppen är ju kvar men verkligheten suddas ut genom att chassie och ram integreras. Speciellt som om ramarna sitter i väggarna (gitterram) men kan övergå till skalkonstruktion.
Busstillverkarna kan mycket väl köpa motorer,växellådor,bakaxlar hos etablerade tillverkare. Sedan är det naturligtvis en större ekonomisk risk med detta. Oudsten är ett mycket bra exempel på båda delarna. Dessa bussar är enklare till sin uppbyggnad och innehåller etablerade tillverkares delar såsom m otorer från DAF och Man samt växellådor och axlar från ZF,elsystem från Bosch.
Inköpschefen får större betydelse i framtiden.
Går det bra för de fria tillverkarna i fortsättningen så misstänker jag att i framtiden få de ta över. Varför skall etablerade lastbilstillverkare  hålla på med bussar som nästan hela tiden varit förlustaffärer.
Redan nu så är ganska många delar i bussar gemensamma även om bussar tillverkas av olika tillverkare. Dessa tillverkare kanske också i framtiden finns i andra länder än de vi är vana vid. Kasaker,mandariner,javaneser är väl kanske ännu inte så kända som fordonsbyggare.Men de har framtiden för sig.

Ulf Rådeström

Det allra viktigaste i det hela är ju hur tillverkaren väljer att marknadsföra och sälja bussen.

Volvo och Scania (om man tar dessa som exempel, de flesta busstillverkare har samma linje) väljer mer och mer att sälja ett helhetskoncept, en buss, till kunden och inte ett chassi och en kaross.

Precis som Lars Ödlund påpekar ovan, finns egentligen varken namnet Säffle Karosseri AB eller Carrus Oy längre, utan bussarna marknadsförs helt och hållet som en Volvo. Detta är ju anledningen till att man har olika modellbeteckningar som följer samma mönster beroende på vad för typ av modell det är och i vilket material den är tillverkad i. I grunden finns det inget som indikerar att bussen just är tillverkad i Säffle eller någon annanstans, trots att det fysiskt är så.

Nu är ju produktionen i Aabenraa nerlagd, men man kunde lika gärna ha förlagt produktion av modeller där som ett exempel, oavsett om det var 9700, 8500 eller 7700 eller någon annan modell, beroende på vilken produktionstyp man valde i den aktuella fabriken.

Scania gör ju likadant...en OmniLine är ju ett chassi från Scania och en kaross från Baltcoach i Tartu, Estland, och en OmniExpress ett chassi från Scania och en kaross från Lahden Autokori i Finland.
Det finns ju inget som helst som anger att bussen skulle vara byggd i just Tartu eller Lahtis (OmniLine-produktionen är för övrigt flyttad till St Petersburg, Ryssland men utan något som helst namnbyte).

I teorin kunde man öppna en fabrik i tjottahejti och tillverka en modell där, varken på licens eller som en "kopia", utan som en ren produktionsort.

Vad gäller likheten mellan modellerna, så tror jag man strävar framförallt att modularisera tillverkningen så mycket som möjligt (precis som man gör inom bilindustrin - Seat, Audi & VW har ju samma bottenplattor på sina modeller).

Vad gäller sammanförandet av design - Säffle & Carrus i det här fallet, så med "verklighetsförankring" menar jag inget illa, utan att man kanske borde tänka till lite, och se vad modellerna är för något. En lättmetall-buss tillverkad i Säffle och en Ståltillverkad buss hos Carrus har ju helt olika förutsättningar och användningsområden.
Framförallt är det kunderna som ju skall ha bussarna. Det är som om man skulle göra en korsning av MAN´s Lions Coach och en OmniExpress om nu Scania och MAN går ihop. Det skulle ju aldrig gå, utan man tar i så fall fram helt nya bussmodeller...

....men det kanske var så du menade?

S Svensson

I princip tycker jag att de gamla lastvagnstillverkarna också skall stå för bussarna. Rubriken ovan bortser vi härifrån.Detta kommer inte att ske.
Men vad jag menar är att lastvagnstillverkarna som idag går bra kanske har en sämre morgon. Är man då beredd att satsa på bussar? I slutet av 90 talet blev det högre krav på komponenttillverkarna. Skulle vara med och ta risker,produktutveckling ,ha ett säkerhetslager och lite till. Resultat en stor slakt av komponenttillverkare.Enbart de stora är kvar. Sedan hur ju även van Hool och oudsten tillverkat bussar med komponenter från många tillverkare. Det lite nyare är att polska Solaris och Autosan tillverkar moderna bussar. Vad händer om ytterligare tillverkare skall bygga bussar.  Lastbilsföretagen marknadsför bussarna som sina egna. Ja det kanske de också är. Man svarar för konstruktion och,nåja,lite utprovning. Enligt teorin skall dock komponenttillverkarna ta över där också ganska mycket.
Vad händer  då om lastbilstillverkarna inte vill tillverka bussar mera ? Kan man göra detta ? Kanske om en stor del av europa vill köpa bussar  från andra än lastbilstillverkarna.
Bussar typ Solaris och Autosan kanske också är bra. Vad vet jag. Men de köps och i större antal.
Sedan håller jag med om att lastbilstillverkarna har bra bussar. Visserligen är det ibland klagomål på dessa. Genom tiden ser man dock att de varit väldigt bra. Men kanske 9300 och 9700 är ganska bra de också. Rent subjektivt tycker man kanske att 9700 är att föredraga. 9300 byggs ju så långt bort. Och arbetskraften är ju betydligt billigare. Och trafikföretagen vill ju bussar med låg anskaffningskostnad.

Ulf Rådeström

hmm...jag är nog inte riktigt med på hur du menar nu.

Men visst kan dom lastbilstillverkare som tillverkar bussar lägga ner busstillverkningen om de finner den olönsam...de fungerar ju som vilket företag som helst.

Marknaden finns ju fortfarande kvar, så skulle Volvo lägga ner, så finns det andra busstillverkare att köpa sina bussar hos, som kanske har chans att öka produktionen etc.

Sedan förstår jag inte vad du menar med att lastbilstillverkarna borde ta ansvar för sin busstillverkning.

Både Scania, MAN, Mercedes, Volvo etc tar väl fullt ansvar för sina respektive bussdivisioner? Varför skulle man inte göra det?

Annars får du nog förklara hur du menar ovan...för åtminstone jag hade lite svårt o klura ut hur du menade...

S Svensson

Man kan ha olika uppfattningar om saker och ting. Marknader finns kvar. Men om lastbilstillverkarna (som också svarar för bussar) får sämre ekonomi och kunderna köper bussar från företag som enbart köper komponenter utifrån så är det risk att lastbilstillverkarna drar sig ur.Vem har då kapacitet att utprova och konstruera.

Jag är just nu lite tveksam till en del. På mig verkar det ibland finnas kvalitetsbrister som inte borde finnas på en ny buss. Bussmodeller borde var färdigtillverkade när de säljs. Kunderna skall inte behöva råka ut för felaktigheter.Sedan kanske jag själv ibland ser felaktigheter kanske för mycket. Men bussar skall vara utprovade.
Detta gäller samtliga större tillverkare.