Huvudmeny

Stoppa sabbet

Startat av blubb, 28 januari 2008, 20:05:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Undrar om det mest är i Skåne som sabbet ökar eller om det gäller hela Sverige? Jag får en känsla av att det var värre för några år sedan här i Uppsala än det är nu. Men det kanske bara är en inbillning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan Hansson

Håller helt med om att nu måste det tas krafttag mot förstörelsen.
Innan nyår slogs ett antal busskurer sönder i Halmstad.
I Halmstad har finns ett mycket förmånligt avtal skrivet på 20 år gällande busskurerna!
läs mer om det i länken jag bifogar.

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=286v602
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Johan H skrivet 28 januari 2008, 20:40:30 PM
Håller helt med om att nu måste det tas krafttag mot förstörelsen.
Innan nyår slogs ett antal busskurer sönder i Halmstad.
I Halmstad har finns ett mycket förmånligt avtal skrivet på 20 år gällande busskurerna!
läs mer om det i länken jag bifogar.

http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=286v602

Länken fungerar inte för mig tyvärr ???
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rojje

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2008, 20:50:49 PM

Länken fungerar inte för mig tyvärr ???

Sök på busskurer i Hallandsposten så dyker den upp som första träff.

Niklas Bygdestam

Citat från: Rojje skrivet 28 januari 2008, 21:00:17 PM
Sök på busskurer i Hallandsposten så dyker den upp som första träff.

Tack! Provar att länka här
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=286602

Jo

Om det ökar beror lite på hur man räknar. Det är väl tveksamt om ökningen är större än ökningen av antalet lättvandaliserade hållplatser. Frågan är väl om man inte bara skulle satsa på ett rejält skärmtak som gjorts på vissa ställen längs järnvägen i Blekinge.  Visst det skyddar mindre bra vid kombinationen vind och regn men vid extrema väder så ska ju folk ändå ta sig till stationen och är väl ändå klädda för vädret i vilket fall som helst.

Dessutom marknadsförs ju nu bättre typer av PC-glas som inte ska bli repiga och solkiga som de blev förut. Detta kanske skulle kunna vara ett allternativ på vissa av hållplatserna som utsätts ofta. Även om de blir repiga efter någr aår kanske man kan byta ut dessa efter några år om de blir repiga istället för efter varje helg. www.hammerglass.se är en leverantör som marknadsför dessa och har försökt sälja in sig hos bla. Västtrafik. Jag vet dock inte om västtrafik slutligen nappade på erbjudandet.

Fredde

Jag röstar för att man monterar en slags hårdplast som bara spricker. Då blir det inte "lika roligt" för vandalerna...

Ingwar Åfeldt

Eller kanske rent av övervakning och riktiga straff (fängelse) och betalningsskyldighet för vandalerna.

M v h
Ingwar

Ersa

Eller som kommunens egna hållplastser här i stan. Gråmålad metall runtom = fult men effektivt. Det enda ungarna kan göra med dem är att spreja ner dem, och dagen efter har jouren varit framme med roller samt en billig färghink innehållande grå färg. Vips är klo**ret övermålat, snabbt och oerhört billigt!  :D

Visserligen har vi ju belysta glaskurer med reklam också, men all drift och lagning av dessa bekostas ju helt av ClearChannel, och inte av skattebetalarna.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Verspieder skrivet 29 januari 2008, 08:36:04 AM
Eller som kommunens egna hållplastser här i stan. Gråmålad metall runtom = fult men effektivt. Det enda ungarna kan göra med dem är att spreja ner dem, och dagen efter har jouren varit framme med roller samt en billig färghink innehållande grå färg. Vips är klo**ret övermålat, snabbt och oerhört billigt!  :D

Visserligen har vi ju belysta glaskurer med reklam också, men all drift och lagning av dessa bekostas ju helt av ClearChannel, och inte av skattebetalarna.

Nej, det tycker jag är fel. Det är detsamma som att ge upp mot vandalerna. Kläm dit dem så hårt det går, visa att det är helt oacceptabelt det de håller på med. Tyvärr tror jag att förutsättningarna är dåliga med tanke på den totala frånvaron av ansvar och straff. Svenskt rättsväsen är en totalhaverist. Men den debatten platsar nog bättre i ett annat forum.

M v h
Ingwar

bastuper

Vi ögr det enkelt för busarna, låt dom förstöra men INGET ska åtgärdas.

Om 20 år har dom växt ur skiten och då är det dom som klagar på hur världen ser ut.

Peter Erret

En enkel åtgärd, ta bort de förstörda kurerna och sätt inte upp nya så får de, ungdomarna, stå ute i rusket och bli blöta. Vuxna har i regel med sig paraply eller är klädda så att de klarar vädret. Detta brukar inte ungdomarna ha. I Nacka så togs kuren vid Skuru skola bort på utväg efter att den slagits sönder vid flertal tillfällen, nu finns där bara en stolpe och kunderna slipper stå i glaskrosset.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Peter Erret skrivet 30 januari 2008, 11:28:21 AM
I Nacka så togs kuren vid Skuru skola bort på utväg efter att den slagits sönder vid flertal tillfällen, nu finns där bara en stolpe och kunderna slipper stå i glaskrosset.

"Men det är ju kollektiv bestraffning. Det är ju olagligt"
Var det inte så det gnälldes efter borttagandet.

För övrigt blev jag förvånad när en busskur vid Sturevägen på Lidingö hade krossad ruta.

yngrot

Man blir trött för ett tag sen var hela busskuren i Lockryd helt sönderslagen    det är ju alla vanliga resenärer som blir drabbade  de som slår sönder åker nog int buss...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina