SL - Upplands Lokaltrafik

Startat av Stefan P, 24 januari 2008, 17:39:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Vad kommer det sig att SL ska köra all trafik  inom Stockholms Län i själva och ingen samverkan med grannlänen.

mvh gammalbuss

Niclas Wennerlid

Vet inte vad du pratar om. SL samarbetar ju redan idag och har gjort det länge med både UL och Länstrafiken?

//Niclas

Stefan P

Hej

Från och med augusti kommer linje 639 att vända i Hallstavik, därifrån får en KR buss köra vidare till Öregrund.

Linje 807 kommer gå till Åby vägskäl för att sen byta till linje 677 för vidare färd mot Rimbo, Norrtälje.

Ska då SL bussarna räknas som stomlinjer.
Därför undrar jag varför samarbetet upphör.

mvh gammalbuss

Martin Maltkvist

Citat från: gammalbuss skrivet 24 januari 2008, 17:56:45 PM
Hej

Från och med augusti kommer linje 639 att vända i Hallstavik, därifrån får en KR buss köra vidare till Öregrund.

Linje 807 kommer gå till Åby vägskäl för att sen byta till linje 677 för vidare färd mot Rimbo, Norrtälje.

mvh gammalbuss

Klarar man sig nu med enbart SL-kort till Öregrund eller kommer tilläggskupong att behövas?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Karsten

Citat från: gammalbuss skrivet 24 januari 2008, 17:56:45 PM
Hej

mvh gammalbuss

Nja, 677 kommer väl ändå att gå till/från Uppsala. Dock en snabbare väg.

Carl W

Lite konstigt att det heter Upplands Lokaltrafik. Uppland börjar i Gamla Stan, dvs mitt i Stockholms län. Upplands Lokaltrafik borde istället heta Uppsala Länstrafik eller liknande.

Niklas Bygdestam

Citat från: Carl W skrivet 24 januari 2008, 19:17:44 PM
Lite konstigt att det heter Upplands Lokaltrafik. Uppland börjar i Gamla Stan, dvs mitt i Stockholms län. Upplands Lokaltrafik borde istället heta Uppsala Länstrafik eller liknande.

Jo det kan man väl tycka hade varit mer korrekt. Men jag vet inte riktigt hur de tänkte när de bildade UL. Kanske tyckte de att namnet Upplands Lokaltrafik var lättare att uttala eller komma ihåg än Uppsala läns Lokaltrafik. Uppsala Länstrafik låter faktiskt lite konstigt

Men ibland finns det en syns här i Uppsala att det mer "äkta" Uppland är Uppsala län medan den södra delen av Uppland som tillhör Stockholms län är mer Stockholmsregionen och alltså inte äkta Uppland på samma sätt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Patrik

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 januari 2008, 18:43:59 PM
Klarar man sig nu med enbart SL-kort till Öregrund eller kommer tilläggskupong att behövas?

Man blir nog tvungen att använda UL-kort eller UL-taxa för att åka från Hallstavik till Öregrund, SL-kort/taxa borde inte funka alls.

Nico

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 januari 2008, 19:30:21 PM

Jo det kan man väl tycka hade varit mer korrekt. Men jag vet inte riktigt hur de tänkte när de bildade UL. Kanske tyckte de att namnet Upplands Lokaltrafik var lättare att uttala eller komma ihåg än Uppsala läns Lokaltrafik. Uppsala Länstrafik låter faktiskt lite konstigt

Men ibland finns det en syns här i Uppsala att det mer "äkta" Uppland är Uppsala län medan den södra delen av Uppland som tillhör Stockholms län är mer Stockholmsregionen och alltså inte äkta Uppland på samma sätt

Tja, med tanke på att landskapen är ganska obsoleta som avgränsning/indelning och inte fyller någon praktisk funktion (om ens någon alls) längre så hade nog Uppsala Länstrafik fungerat bättre som namn. Att mycket man inte är van vid sedan kanske låter konstigt är en sak som går över. Vad som sedan är mera äkta är en annan femma och troligen mera åt det filosofiska hållet i den här frågan...  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Behövs det tre trådar med samma 677/807-debatt?

För övrigt borde Norrtälje kommun tillhöra Uppsala län!  ;)

Patrik

Citat från: Verspieder skrivet 24 januari 2008, 21:22:21 PM
Behövs det tre trådar med samma 677/807-debatt?

Jag tror det kommer behövas många mer än så, det är ju långt kvar till övergången!

Haha, undrar hur många som skulle bli galna för att dom inte kan pendla in till jobbet i stan (Stockholm) för att deras UL-kort inte funkar här, vi har ju inget samarbete....  :)

Ersa

Om bara SL kunde införa samma system/kort som grannlänen ska byta till...
Men nej. Det går inte. Ty de ska ju ha ett eget system...  ::)

Patrik

Citat från: Verspieder skrivet 24 januari 2008, 21:28:46 PM
Om bara SL kunde införa samma system/kort som grannlänen ska byta till...
Men nej. Det går inte. Ty de ska ju ha ett eget system...  ::)

SL är nog störst, vackrast och bäst (enligt dom själva bara, ingen annan), därför tycker dom att alla ska rätta sig efter dom!  ;)

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 24 januari 2008, 19:05:36 PM
Nja, 677 kommer väl ändå att gå till/från Uppsala. Dock en snabbare väg.

77:an västerut direkt till E4, därefter direkt norrut, utan något stopp ens vid Statoil Knivsta.
Dvs ej gamla vägen via Mora stenar där dagens 807:a går.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 24 januari 2008, 21:22:21 PM

Det håller jag med om ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.