Huvudmeny

Haur du sett Malmö?

Startat av CD, 15 januari 2008, 20:10:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 januari 2008, 12:03:19 PM
Tidigare hade Malmö Lokaltrafik en ljusgrönare nyans på sina bussar och cremefärgat tak.
Den här bilden ger inte denna färgsättning riktig rättvisa, men kanske ändå en uppfattning om skillnaden.


En undran finns cr76 som kom från Borås ner till Malmö på bild?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2008, 20:42:28 PM
En undran finns cr76 som kom från Borås ner till Malmö på bild?

Jag har den i alla fall inte, inte ens från tiden den gick i Borås. Men jag skulle gärna vilja se en bild på den från Borås också.
Stadsbussar i Borås 165 PA 293. Fick sedan regnumret AMS 593 och blev 1974 Malmö Lokaltrafik 254. Scania-Vabis CR76 från 1968, den enda i sitt slag i Borås. Mycket omtyckt av vissa förare, medan andra hatade den. Bakmotor var ju inget man var van vid i Borås vid den tiden och inte Scania-Vabis av nyare modell heller. Sista Scania-Vabisen för linjetrafik innan dess köptes 1951 och dessutom köptes en Scania-Vabis helturistbuss 1953. För övrigt var det Volvo för hela slanten.

yngrot

Den var ju underbar att åka med jag passade på när den gick. Ofta körde den extratur på linje 2 ? eller var det 4 ? mot Trandared.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2008, 10:26:29 AM
Den var ju underbar att åka med jag passade på när den gick. Ofta körde den extratur på linje 2 ? eller var det 4 ? mot Trandared.

Från början hade den fast placering på linje 2. Ena ändpunkten var Sjöbo men den andra. Dammsvedjan (via Hedvigsborg)? Tänk vad man glömmer fort.



yngrot

Dammsvedjan var linje 9 och 7 Hedvisgsborg. 2 var väl sjöbo Trandared
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 21 januari 2008, 13:29:10 PM
Dammsvedjan var linje 9 och 7 Hedvisgsborg. 2 var väl sjöbo Trandared

Vi talar alltså början 1968-ca 1970. Inte fanns väl linje 7 och 9 redan då. De kom väl till i samband med att Kristineberg började bebyggas cirka 1972. Linje 9 till Hedvigsborg-Dammsvedjan-Kristineberg kom väl inte förrän i och med framtidstrafiken 2004. Dessförinnan gick linje 9 bara Södra Torget-Norrmalm och det var visssa sjuor som bytte nummer. I början av 1970-talet betjänades Kristineberg av en linje (Almenäs- eller Sjömarks-linjen?) som förlängdes till ungefär nuvarande vägporten. En körtid på 3 minuter från Södra Torget och med beläggning därefter.
Du skrev också nyss att linje 4 gick till Trandared, vilket stämmer med min minnesbild (och Övre Byttorp/Tullen i andra änden).

yngrot

mer slutet 70 talet 9 an vände vid Dammsvedjan 7 an Hedvigsborg sen gick det till Norrmalm i olika håll...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon Bertilsson

Ah! Spårvagnsfärgsättningen känner jag ju igen...  ::) Den som BM visade, var dock ny för mig.