Huvudmeny

Gasbusslistan

Startat av Staffan Sävenfjord, 09 januari 2008, 17:50:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Sedan jag har tagit till mig alla tips som kommit har jag fått ihop följande lista över var det finns gasbussar.

Arlanda (Luftfartsverket)
Boden (Veolia Transport)
Borås (Borås Lokaltrafik)
Eskilstuna (Veolia Transport)
Eslöv (Veolia Transport)
Falköping (Swebus)
Göteborg (Göteborgs Spårvägar)
Helsingborg (Arriva)
Kristianstad (Veolia Transport)
Landskrona (Swebus)
Lidköping (Swebus)
Linköping (Veolia Transport)
Lund (Bergkvarabuss)
Malmö (Veolia Transport, Arriva)
Mariestad (Swebus)
Norrköping (Veolia Transport)
Skellefteå (Skelleftebuss)
Stockholm (Busslink)
Trollhättan (Swebus)
Uppsala (Gamla Uppsala Buss)
Västerås (Västerås Lokaltrafik)

Från sommaren 2008:
Jönköping (Arriva)
Kalmar (Swebus)

Regionala linjer med gasbussar:
Malmö – Lund (Swebus)
Landskrona – Helsingborg – Höganäs (Swebus)
med flera linjer som körs för Skånetrafiken (Swebus)

Kompletteringar är naturligtvis fortfarande välkomna.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 17:50:38 PM
Sedan jag har tagit till mig alla tips som kommit har jag fått ihop följande lista över var det finns gasbussar.

Arlanda (Luftfartsverket)
Boden (Veolia Transport)
Borås (Borås Lokaltrafik)
Eskilstuna (Veolia Transport)
Eslöv (Veolia Transport)
Falköping (Swebus)
Göteborg (Göteborgs Spårvägar)
Helsingborg (Arriva)
Kristianstad (Veolia Transport)
Landskrona (Swebus)
Lidköping (Swebus)
Linköping (Veolia Transport)
Lund (Bergkvarabuss)
Malmö (Veolia Transport, Arriva)
Mariestad (Swebus)
Norrköping (Veolia Transport)
Skellefteå (Skelleftebuss)
Stockholm (Busslink)
Trollhättan (Swebus)
Uppsala (Gamla Uppsala Buss)
Västerås (Västerås Lokaltrafik)

Från sommaren 2008:
Jönköping (Arriva)
Kalmar (Swebus)

Regionala linjer med gasbussar:
Malmö – Lund (Swebus)
Landskrona – Helsingborg – Höganäs (Swebus)
med flera linjer som körs för Skånetrafiken (Swebus)

Kompletteringar är naturligtvis fortfarande välkomna.

Se regionala linjer som körs med gasbuss i Skåne är följande.
130, 131, 137, 170, 171, 219, 220, 222, 223, 225.
I branschen i 40 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 09 januari 2008, 17:55:44 PM

Tackar! Det är alltså linjer där gasbussar normalt är tursatta. Vad jag förstår händer det ibland gästspel även på andra linjer. Liksom att det kan förekomma dieselbussar även på gasbusslinjerna. Eller?

c007

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 18:23:39 PM
Tackar! Det är alltså linjer där gasbussar normalt är tursatta. Vad jag förstår händer det ibland gästspel även på andra linjer. Liksom att det kan förekomma dieselbussar även på gasbusslinjerna. Eller?

Det förekommer bl.a. i Göteborg, där det blandas ganska friskt på vissa linjer. Linje 16, 17, 18, 19 och ett sådant exempel. Dock kommer vi nog inte få se så mycket av första "900-serien" då Volvo tog tillbaka en grupp av ständigt krånglande gasbussar. I dag finns det ännu inte en enda gasbuss hos GS som går rent, möjligen precis när dom är nyservade, och det gäller både Volvo och MAN. Det rycker i bussen, med olidligt ljud från motorrummet, och "bludder" om motorn.

Jan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 januari 2008, 18:23:39 PM

Att gasbussar finns på andra regionallinjer förekommer. Däremot så har jag alrig sett någon dieselbuss på ovanstånde sedan jan 2007.
I branschen i 40 år

CS

Citat från: Jan skrivet 09 januari 2008, 17:55:44 PM
Vad jag vet så ska det inte vara några gasbussar tursatta på linje 137, dock så förekommer det. Även dom sist nämda e jag osäker på.
Förutom dessa så har vi ju även (eller har i alla fall haft) gasbussar av äldre modell på linje 132, 133, 134 m.fl. Gasbussarna i fråga låg väl i nummerserien 402X? Finns dessa kvar?

//CS

OSkar000

Du kan lägga till Orusttrafiken också under Norrköping, deras stadsdelsbussar drivs med biogas.

http://www.oskar000.se/buss/galleri/other/orusttrafiken_638_norrkoping_070412.jpg

Om de nu räknas som buss... :)

blubb

Citat från: CS skrivet 09 januari 2008, 19:34:56 PM
Vad jag vet så ska det inte vara några gasbussar tursatta på linje 137, dock så förekommer det. Även dom sist nämda e jag osäker på.
Förutom dessa så har vi ju även (eller har i alla fall haft) gasbussar av äldre modell på linje 132, 133, 134 m.fl. Gasbussarna i fråga låg väl i nummerserien 402X? Finns dessa kvar?

//CS

Dessa finns kvar, kör mest på 132, 133/139 och 134 även på 142an körs det gasbussar.
Tidigare hade även Connex biogasdrivna skolbussar i Kristianstad

Jan

Citat från: CS skrivet 09 januari 2008, 19:34:56 PM

//CS

Det kommer ´mer än ofta på linje 137. När det gäller gasbussarna i 40 serien så är det bara 4029 som är borta. Den står i skamvrån på depån i Malmö.
I branschen i 40 år