Direkt X2(000) Varberg - Göteborg - Stockholm

Startat av Bengt Jönsson, 09 januari 2008, 13:18:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 11 januari 2008, 14:40:37 PM
Skulle strömavtagaren glappa litet kan en ljusbåge uppstå och kontaktledningen bränna av. Därför måste fordonet bevakas.

Fast mot det hjälper inte att tågsättet är bevakat. Däremot kan man naturligtvis begränsa skadorna om det finns folk på plats som kan slå larm direkt och eventuellt också släcka mindre bränder som kan uppstå.

Normal spänningspost finns i Varberg. Men "vanlig" tågvärmekabel har enbart personvagnar,inte X2. 

Som jag skrev förut så behövs de värmeposter som finns för X12-orna. Jag är inte säker på om det är en eller två fungerande värmeposter men vilket det nu än är så är det inte möjligt att ställa upp såväl två X12-or som en X2 vid värmepost i Varberg.

Tabellen 100 är delvis fel och första tåget från Hd går ca 15 min tidigare än annonserat och har i Varberg anslutning till tåg 422. Annonserat på anslag i Halmstad. Dessutom går det X12 tåg från Varberg till Göteborg ank 8.35.Igår gick fö 3220 i denna tur.422 är upplåtits för resande med pendlarkort (i vagn 6).

Det här tåget kom till långt efter det tågplanen fastställts efter protester från Halmstad och Falkenberg. Det är anledning till att det inte blivit annonserat. Man kan naturligtvis säga att tidtabellen är felaktig men det beror alltså på en senfärdig trafikutövare. Tåg 3948 som går med X12 finns annonserat i tidtabellen. För ett par år sedan gick det som tjänstetåg. De gånger jag sett det tåget i Göteborg har det varit speciellt många resande.

Ett alternativ till ovan tidtabell hade varit att köra från Göteborg och ta upp passagerare från Kungsbacka och Varberg och sedan köra till Borås och Herrljunga. Då skulle mången kommunalpolitiker bli nöjda.

I så fall skulle tåget inte vara till nytta för resenärerna från Göteborg. Och det är redan brist på X2000-platser Göteborg-Stockholm på morgonen. Skulle man köra något så skulle det vara ett tåg Halmstad-Varberg-Borås-Herrljunga-Stockholm, men ett sådant tåg skulle behöva gå från Halmstad vid 4.30-tiden på morgonen. Tåget måste gå från Borås senast ca 06.10, annars finns det inte plats på Viskadalsbanan och/eller Herrljunga-Borås.

Bengt Jönsson

Tåg 422, dvs X2000 från Varberg mot Stockholm.
Kör detta tåg in på centralen i Gbg för "resandeutbyte" eller går det direkt till Kgl Hufvudstaden via Olskroksviadukten?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 11 januari 2008, 17:04:01 PM
Tåg 422, dvs X2000 från Varberg mot Stockholm.
Kör detta tåg in på centralen i Gbg för "resandeutbyte" eller går det direkt till Kgl Hufvudstaden via Olskroksviadukten?

/B

Det går via Göteborgs central. Naturligtvis eftersom det är där 95 procent av resenärerna stiger på. Dessutom är tåg 422 upplåtet för pendlare Varberg-Göteborg.

S Svensson

Tack Staffan ! Vi får se i framtiden om Borås får direktförbindelse åter med Stockholm ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 11 januari 2008, 22:22:36 PM
Tack Staffan ! Vi får se i framtiden om Borås får direktförbindelse åter med Stockholm ?

Jovisst. Och för mig får den gärna starta i Varberg. Och göra uppehåll i Kinna.