Skyddsstopp av kontanthantering på bussar i Gbg

Startat av Neko, 09 januari 2008, 10:32:23 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Neko

Imorses när jag kom till garaget möttes jag av papper från Kommunal.
Pga rånförsök i fredags kväll, hade Kommunal beslutat om skyddsstopp fr.o.m. 9 januari 2008.
AMV är inkopplat och samtalar med GS och Kommunal om det ska upphävas, fortsätta eller andra åtgärder.
Få se om jag kan lämna kassan hemma på pass 2 eller inte. Skulle vara gött. :)

GPs notis

Staffan Sävenfjord

Arbetsmiljöverket (AMV) har nu inte förvånande hävt skyddsstoppet. Men samtidigt har Göteborgs Spårvägar fått förbinda sig att kontanthanteringen skall vara ersatt av automater på samtliga bussar senast den 31 augusti.
Så Neko får väl ta med sig kassan i dag men från den 1 september torde hon kunna lämna den hemma.

Bengt Jönsson

TV4 var och filmade på den buss jag åkte med angående skyddsstoppet men jag såg till att inte komma med på bild..  ;D

/B

Neko

Attans . . . *stoppar ner kassan i ryggsäcken*
Då återstår bara och se om det blir verkligen kontantfritt för oss i september. Underbar födelsedagspresent i såfall!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Neko skrivet 09 januari 2008, 13:28:13 PM
Attans . . . *stoppar ner kassan i ryggsäcken*
Då återstår bara och se om det blir verkligen kontantfritt för oss i september. Underbar födelsedagspresent i såfall!

Det vill till väldigt bra skäl om Göteborgs Spårvägar skall komma ur det här. Men det är klart att om tillverkaren av biljettautomater hinner gå i konkurs så...

Bengt Jönsson

.. men allting tar sin tid!  Tänk bara på hur länge man pratat om ett nytt biljettsystem i Stockholm innan man äntligen "kom till skott".  :o

Just sådana händelser som upprepade och ofta återkommande rån, hot och våld mot förare är en huvudanledning till att jag väljer att inte utnyttja min D-behörighet.

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 09 januari 2008, 14:23:18 PM
.. men allting tar sin tid!  Tänk bara på hur länge man pratat om ett nytt biljettsystem i Stockholm innan man äntligen "kom till skott".  :o

Just sådana händelser som upprepade och ofta återkommande rån, hot och våld mot förare är en huvudanledning till att jag väljer att inte utnyttja min D-behörighet.

/B

I Stockholm krävde AMV att kontanthanteringen skulle vara avskaffad till ett visst datum och berörda bussbolag hade bara att finna sig i detta. Vilket också lyckades. Naturligtvis i samarbete med länshuvudmannen. Men kraven riktas alltså inte mot huvudmannen utan mot den anställdes arbetsgivare. Och av den anledningen lär det även efter 31 augusti att gå att köpa biljett ombord på de bussar som körs av Orusttrafiken och Veolia.
Även om nu automaterna inte hinner komma på plats så kan man ju ändå avskaffa kontanthanteringen. Och i värsta fall låta folk åka gratis - även om det inte precis är rekommendabelt. Jämför Örebro-försöket.