Hej
Vilket år startade GDG, står förkortningen för Värmland, Dalarna, Göteborg?
SL tog över ett antal företag vid sitt bildande. Vilka företag.
Hade SJ någon busstrafik i Örebro Län.
Vilket län fick länstrafikhuvudman sist.
mvh gammalbuss
GDG firade sitt 50-årsjubileum 1982 och startade således 1932.
SL kan väl sägas ha bildats av Stockholms Spårvägar, Vaxholms Trafik AB, Busstrafiken Stockholm-Södertörn, Busstrafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö, Mälarabussarna Omnibus AB, Lidingö Omnibus AB, Södertälje Omnibus AB, Trafik AB Stockholm-Sorunda-Grödinge och en mycket liten del av Linjebuss. Det är vad jag kommer på ur minnet. Finns säkert fler och jag reserverar mig också för vissa av företagsnamnen.
På frågan om SJ hade busstrafik i Örebro län passar jag men den var i varje fall inte av större omfattning.
De län som fick länshuvudmän sist var de tre västsvenska länen, Göteborgs och Bohus län, Älvsborgs län och Skaraborgs län. Anledningen var problem runt Göteborg som ligger i tre län (förutom de båda första även Hallands län). Frågan löstes till sist så att Kungsbacka kommun i Hallands län liksom t ex Ale och Alingsås i Älvsborgs län kom att tillhöra Göteborgsregionens Lokaltrafik. 1983 började dessa län få länshuvudmannatrafik medan flertalet övriga kom i gång redan 1981.
Sedan kan man ju diskutera om Gotland har en länshuvudman eftersom hela länet utgörs av Visby kommun och det är kommunen som är huvudman för busstrafiken. Men det är mest en definitionsfråga. Det har också funnit andra kommunala enklaver runtom i landet.