Huvudmeny

SL-linje 467

Startat av Fredde, 08 januari 2008, 12:54:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

När är det tänkt att de bussarna skulle komma?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Minns jag rätt är det i Juni, med trafikstart i Augusti. Ska ju monteras in diverse saker...

/F

homer

Ska swebus köpa in helt nya Scania Diesel? :D

Fredde

Förmodligen. Så vitt jag vet kommer inte Björknäs att bli någon etanol-depå. Annat blir det på Värmdö om några år...

/F

Bussmicke

Citat från: Fredde_J skrivet 15 januari 2008, 01:11:06 AM
Annat blir det på Värmdö om några år...

/F

Jasså, jaha?
Vad är på G då?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Wennerlid

Fredde

Helt ny etanolanläggning... Minns jag rätt var det ca 100 nya fordon enl. en källa med insyn.

/F

Bussmicke

Etanol på landsbygden?
Vad ska det vara bra för?
Dieselmotorer är väl starkare och de böhövs väl på landet, eller är jag helt fel ute?
//Bussmicke.

Wolfie

Citat från: Bussmicke skrivet 15 januari 2008, 12:10:54 PM
Etanol på landsbygden?
Vad ska det vara bra för?
Dieselmotorer är väl starkare och de böhövs väl på landet, eller är jag helt fel ute?

Man får väl hoppas på lite starkare motoralternativ till dessa bussar. (Jobbar inte Scania på ett sådant?)

Fredde

Hinner det komma fram led-etanolvagnar utan motorn där bak, så är väl inte det fel. Att köra etanol har jag ingen erfarenhet av, men 320-340 hk måste det ju vara för att palla med motorväg etc. Hur stor effekt är det i Scania´s motorer?

Gissar att det har med miljön att göra, samtidigt som vissa garage inte kan vara på nuvarande plats i all framtid.

/F

bjalle

Citat från: Fredde_J skrivet 15 januari 2008, 12:36:54 PM
Hinner det komma fram led-etanolvagnar utan motorn där bak, så är väl inte det fel. Att köra etanol har jag ingen erfarenhet av, men 320-340 hk måste det ju vara för att palla med motorväg etc. Hur stor effekt är det i Scania´s motorer?

Gissar att det har med miljön att göra, samtidigt som vissa garage inte kan vara på nuvarande plats i all framtid.

/F

Dagens etanol finns i 230 och 270 hkr

Fredde

CitatDagens etanol finns i 230 och 270 hkr

Stackars bussar.. och stackars förare ::)

Börje

Citat från: Fredde_J skrivet 15 januari 2008, 09:31:21 AM
Helt ny etanolanläggning... Minns jag rätt var det ca 100 nya fordon enl. en källa med insyn.

/F

Öhh? Det har väl aldrig talats om etanol på Nacka/Värmdö? Däremot byggs depån i Charlottendal för biogasbussar.

homer

Politikerna som har projekterat detta på värmdö kommun har sagt att de blir en depå för biogas bussar, sen huruvida man har tagit reda på om Biogas ledbussar fungerar på Vämdös linjer som till 90 % består av landsbygslinjer är en helt annan sak

bjalle

Citat från: homer skrivet 15 januari 2008, 18:00:37 PM
Politikerna som har projekterat detta på värmdö kommun har sagt att de blir en depå för biogas bussar, sen huruvida man har tagit reda på om Biogas ledbussar fungerar på Vämdös linjer som till 90 % består av landsbygslinjer är en helt annan sak

Skulle inte SL frångå allt som fördyrar på det viset, tyckte jag läste nånstans att biogas resp etanolsatsningar var över?