Volvo / van Hool Alizée hos SJ-Buss

Startat av Mikael T Nilsson, 04 januari 2008, 15:41:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Kompletterar Staffans trevliga van Hool Alizée-bilder från SJ-Buss med några vagnar ur senare serier.
Först 2771 som ab-vagn i Stockholm 1988. Enligt mina anteckningar var bussen stationerad i Malmö den sista tiden innan den avyttrades.



Sedan en äldre Alizée-buss, nämligen vagn 2893, som enligt Svensk Busshistoria ursprungligen tillhörde Grunds Busstrafik. Årsmodellen är 1981. Notera att bussen har en grå grill. Bussen är märkt "Gä" och tillhörde alltså SJ-Buss Gävleregion.



SJ-Buss 2903 var ursprungligen demobuss hos Volvo innan den kom till SJ-Buss, därav denna färgsättning.
Jag har ingen uppgift om stationering.



Slutligen SJ-Buss 2904 som inte heller den ursprungligen levererades till SJ-Buss. Den är en gammal Östgöte som tidigare fanns i Ringarums Busstrafiks ägo (enl. Svensk Busshistoria). Jag har uppgifter om att denna vagn var stationerad i Stockholm kring 1990.

Trevlig helg!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Underbart! Van Hool Alizée är kanske det vackraste som finns när det gäller bussar :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a


Niklas Bygdestam

Citat från: j-a skrivet 04 januari 2008, 18:11:34 PM
Mer Vanhool,gärna GDG också :)

Var rörde sig GDG-Van Hoolerna egentligen? Har ett minne av att de ibland förekom i Uppsala. Det borde ha varit i anslutning till Gävle eller Dalarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Pickos

1:a Korinthierbrevet 10:15

Mikael T Nilsson

Kul att bilderna uppskattades. Mer bilder kommer lite senare i vår.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 januari 2008, 18:22:26 PM
Var rörde sig GDG-Van Hoolerna egentligen? Har ett minne av att de ibland förekom i Uppsala. Det borde ha varit i anslutning till Gävle eller Dalarna

GDG:s van Hool Alizée fanns i stor utsträckning i Värmland, Dalarna och Ale/Kungälv.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 januari 2008, 11:59:53 AM
Kort sammanfattning:

2771 var stationerad i Malmö (m omnejd) under hela sin livstid

2893 köpte beg från Br Brandt Bil i Uddevalla 1/12 1987, därav inv nr i 28** serien, den tillhörde Gävleregionen med placering I Sveg, sedermera Ånge med stationering i Bräcke, en riktig skothög där man lackat ovanpå rosten, hela rutramen var sönderrostad och gardinerna hängde i trasor...., på bilden är bussen säkert på väg till Funäsdalen/Ramundberget

2903 köptes 15/1 -88. placering i Norrköping

2904 köptes beg 11/1 -88, placerades i Hornsberg (sedan Älvsjö), på bilden  på väg till Ramundberget på den sedvanliga turen, bussen ifråga var ett riktigt raceråk vilket berättats här tidigare, bla om den gången färdskrivarnålen gick utanför bladet.... ;)


Tack för den intressanta sammanfattningen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 januari 2008, 11:59:53 AM
Kort sammanfattning:

2771 var stationerad i Malmö (m omnejd) under hela sin livstid

2893 köpte beg från Br Brandt Bil i Uddevalla 1/12 1987, därav inv nr i 28** serien, den tillhörde Gävleregionen med placering I Sveg, sedermera Ånge med stationering i Bräcke, en riktig skothög där man lackat ovanpå rosten, hela rutramen var sönderrostad och gardinerna hängde i trasor...., på bilden är bussen säkert på väg till Funäsdalen/Ramundberget

2903 köptes 15/1 -88. placering i Norrköping

2904 köptes beg 11/1 -88, placerades i Hornsberg (sedan Älvsjö), på bilden  på väg till Ramundberget på den sedvanliga turen, bussen ifråga var ett riktigt raceråk vilket berättats här tidigare, bla om den gången färdskrivarnålen gick utanför bladet.... ;)







Tack för fina bilder.
Uppgifterna om 2893 och 2904 kommer f ö från mig.
Färdskrivarbladet från den "berömda turen" med 2904 har jag f ö sett
en fotostatkopia på. Tilläggas kan att chauffören inte var jag.

Mvh

Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 januari 2008, 11:59:53 AM
Kort sammanfattning:

2771 var stationerad i Malmö (m omnejd) under hela sin livstid

2893 köpte beg från Br Brandt Bil i Uddevalla 1/12 1987, därav inv nr i 28** serien, den tillhörde Gävleregionen med placering I Sveg, sedermera Ånge med stationering i Bräcke, en riktig skothög där man lackat ovanpå rosten, hela rutramen var sönderrostad och gardinerna hängde i trasor...., på bilden är bussen säkert på väg till Funäsdalen/Ramundberget

2903 köptes 15/1 -88. placering i Norrköping

2904 köptes beg 11/1 -88, placerades i Hornsberg (sedan Älvsjö), på bilden  på väg till Ramundberget på den sedvanliga turen, bussen ifråga var ett riktigt raceråk vilket berättats här tidigare, bla om den gången färdskrivarnålen gick utanför bladet.... ;)







2903 tillhörde Norrköpings-regionen, men var placerad i Mjölby.

/Christian