UL-linje 844 nu (KR-Trafik) och då (Swebus)

Startat av Mikael T Nilsson, 04 januari 2008, 12:55:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Sedan 90-talet har en del hänt med busstrafiken på linjen mellan Uppsala och Östervåla. Här kommer två bilder tagna på linjen. Först Swebus 2468 i SJ-Buss/UL-lack, fotograferad i Uppsala i maj 1992. Swebus Uppland hade även systervagnen 2467, och den var under lång tid placerad i Tierp medan 2468 fanns i Uppsala.

Enligt mina anteckningar ar följande bussar placerade i Östervåla vid fototillfället:
Swebus 2112, 2719, 2866.

Under ett antal år var det VL som ansvarade för trafiken på sträckan Uppsala-Östervåla och linjen hade då nr 574.

I januari 2007 tog UL över linjen igen och nummer 844 återuppstod. Nu är det KR-Trafik som är trafikutövare.
Här är en nytagen bild från 2008. Även denna bild föreställer en boggiebuss på linjen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Stefan P

Hej

Tack för bilden på 2468. har du även en bild på systern 2467.
Mycket trevliga bussar att köra. Finns det någon som några tekniska data om dem tror tex.var extra långt mellan hjulaxlarna, för de en stor vändradie.

mvh gammalbuss

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Walter

Citat från: gammalbuss skrivet 04 januari 2008, 13:02:37 PM
Hej

Mycket trevliga bussar att köra. Finns det någon som några tekniska data om dem tror tex.var extra långt mellan hjulaxlarna, för de en stor vändradie.

mvh gammalbuss

Beteckningen på chassiet är ju B10M-70B, dvs 70 dm mellan axlarna. Dessa ingick ju i en stor serie 2441-2468 som hade samma chassi och kaross. Om just dessa var special på något sätt får andra yttra sig om.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Citat från: gammalbuss skrivet 04 januari 2008, 13:02:37 PM
Hej

mvh gammalbuss

Hej,

Tyvärr har jag ingen bild på systervagnen 2467.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.