Hur bestämdes littera hos SL

Startat av Carl, Idag kl. 17:52:28 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Carl

I samband med en flyttstädning hittade jag pärmen SL Bussar från 1987.

Logiken är inte glasklar över ordningen på littera. Om jag exempelvis sorterar SLs normalbussar från Volvo i åldersordning blir det H52-H54-H50-H58-H51-H1-H3-H2-H5-H6-H7-H6A-H6B-H4. Tittar man sedan på specifikationer så verkar H6B mer besläktad med H4 än med H6, och det är svårt att se vad som är skillnaden mellan H12 och H14 (Scania normal) respektive mellan H30 och H31 (Scania led).

Är det någon som vet hur littera hos SL bestämdes?

Ted Selander

Det finns en litet äldre tråd i ämnet:
Om littera SL

Lars-Håkan_E

H4 är en förortsbuss, H6B avsedd för landsbygdslinjer, har 2 dörrar och bagagelucka om jag minns rätt
Skillnaden mellan H12 o H 14 är väl bredden

Carl

Tack! Det förklarade en hel del. Jag missade skillnaden i bredd mellan H12/H14 respektive H30/H31.

Den "löpande" ordningen stämmer inte helt med leveransår vare sig i det nya eller gamla systemet (H6 levereras t ex två år innan H4). Men jag misstänker att litterat utgår från när det beslutas att fordonen ska köpas in och inte från själva leveransen.

Ja, H4 är en förortsbuss men det är ju H6 (utan bokstav) också. Det jag menade var att H6B enligt faktabladen verkar ha mer gemensamt med H4 än med H6 (utan bokstav) och därigenom lika gärna kunnat få littera H4B.

Niclas Wennerlid

Inte riktigt. H6B var precis som både H6 och H6A 2,6 meter bred, medan H4 var 2,5 meter bred.
Just bredd på bussen var en viktig parameter för att få annan littera enligt SL.

Det som skilde H6, H6A och H6B åt var främst längden på bussen och antal dörrar. Men två av H6B hade vanliga linjestolar, medan de två andra H6B hade höga ryggstöd och gardiner.
Något som i de flesta fall hade resulterat i ett annat prefix, men som i detta fall fick samma bokstav.

SL's logik i littereringen var inte direkt solklar eller logisk alla gånger.

// Niclas