GSR(General Safety Regulation) på bussarna?

Startat av Samuel KVR, Idag kl. 08:43:22 AM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Samuel KVR

Hur är det med massa nya bussar som har dessa säkerhetssystemen som är ett krav numera inom EU, kallas väl GSR.

Övervakning av föraren om den blir trött eller ouppmärksam, finns sedan dödavinkelsensorer på båda sidor eller högersidan mot färdriktningen och sensor som mäter avståndet framför antagligen, automatisk nödbroms, farthållare som läser av skyltarna och geofencing och även övervakning av däcken.
Jag ser att det finns mycket mer sensorer på bussarna och dom ska väl pipa eller göra nått slags ljud skulle jag gissa på?

Är dom säkrare och fungerar?

pn81

De nya Solarisbussar som Keolis har i Dalarna har många av de systemen och det är lite olika hur bra de fungerar.

En sensor ska övervaka om föraren verkar trött genom att hålla koll på ögonen. Om systemet lyckas upptäcka om en förare är trött vet jag inte men jag har märkt att en ljudsignal hörs om man exempelvis tittar ner på biljettmaskinen under färd. Vissa förare upplever att det tjuter hela tiden och för vissa förare varnar den inte alls.

Det finns en sensor/kamera på höger främre hörn som ska hålla koll på om någon befinner sig på höger sida om bussen. Det är bra att varningen finns ifall det skulle komma en gångtrafikant eller cyklist där om bussen exempelvis ska svänga höger. Tyvärr så piper den väldigt högt och det piper också om det exempelvis står en resenär nära kanten när man är på väg att stanna vid en hållplats. Systemet är i alla fall bra på att skilja på människor och fasta föremål.

En display ovanpå instrumentpanelen visar hur många sekunders avstånd det är till framförvarande fordon (om det är mindre än tre sekunder) och den piper om man kommer nära ett stillastående fordon i exempelvis en bilkö. Den funktionen fungerar bra. Samma display piper också om man kommer nära vägens mittlinje eller sidolinje och den funktionen fungerar också bra men den är rätt känslig så det är tur att pipljudet är relativt diskret. En kamera i bussen front ska läsa av hastighetsskyltar och den funktionen fungerar ibland men mer än hälften av gångerna så visar displayen fel hastighetsgräns.

Boggibussarna har en farthållare som enbart håller den hastighet som man ställer in och inte anpassar sig till framförvarande fordon, hastighetsskyltar, vägens topografi eller GPS.

Däcktrycksövervakningen verkar fungera bra.

Vissa förare tycker att det är irriterande med alla pipljud och andra har vant sig och störs inte av det även om många har klagat på att varningen för människor på höger sida av bussen piper väldigt högt. Jag tycker att det är bra att flera av hjälpmedlen finns även om det kändes ovant i början innan man hade lärt sig vad de olika ljuden betydde.

Andra busstillverkare har säkert löst det på andra sätt.

Anders.o93

Vad är det för tillverkare på dessa system ni har i Dalarna? Är det Mobileye? Som vi har på våra Solaris i Malmö.
Dock har vi inte någon sensor som varnar om föraren blir trött.
Många förare (samt resenärer) tycker att sensorerna för att varna för oskyddade trafikanter (både på vänster och höger sida) är alldeles för högljudda. Dock har de sänkt volymen på någon av bussarna, men tyvärr inte alla.
Skyltavläsningen för hastighet visar sällan rätt. Kör man samma vägar dag ut och in bör man ha koll på vilken hastighet som gäller.
Att det varnar när man kommer för nära mittlinjen känns rätt onödigt. Här i Malmö har vi många vägar med gatuparkering som gör att det blir för trångt för bussarna och då måste man ligga över mittlinjen. Men som tur är så är denna signal väldig diskret.