Nobina Lund/Malmö region - Vagnlistan

Startat av Buss_Lund, 14 juli 2026, 18:27:16 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Finns ca 56 Omnlink kvar i serierna 74-75.

49 Solaris Urbino 15LE el är beställda för leverans 2027+2028 till regiontrafiken i Skåne (utöver de bussar av samma modell som är beställda till den nyvunna trafiken Hörby/Höör m.m.) Exakt närmare tid vet jag ej då det är en del av en större beställning med bussar till Stockholm och Göteborg också.

Så det är ossanolikt att merparten försvinner i närtid men håller med att de degraderas fort nu i utseende och funktion, några kan klart undvaras när de 18st Solaris el 18m led för regiontrafiken levereras i slutet av året.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Gano

Givet att OmniLinkarna är 14 år gamla och att framförallt 75xx har rullat väldigt mycket, snitt runt 10 000 mil om året, får jag faktiskt säga att de har hållt väl, åtminstone de som jag åkt i Helsingborg.

Kan inte svara för hur Lund skött underhållet sedan vissa flyttades dit.

Hursomhelst, jag klagar ofta på Nobina och att de har en tendens att snåla in på underhåll, men Skånes OmniLink tycker jag man skött väl. Jämfört med de OmniLink Nobina flyttade till Värmdö är det ljusår i skillnad, de som rullar på Saltsjöbane-ersättningen håller på att fallera totalt.
Exilskåning i skärgården

AdamL

Citat från: Walter skrivet 25 augusti 2026, 12:38:43 PMFinns ca 56 Omnlink kvar i serierna 74-75.

49 Solaris Urbino 15LE el är beställda för leverans 2027+2028 till regiontrafiken i Skåne (utöver de bussar av samma modell som är beställda till den nyvunna trafiken Hörby/Höör m.m.) Exakt närmare tid vet jag ej då det är en del av en större beställning med bussar till Stockholm och Göteborg också.

Så det är ossanolikt att merparten försvinner i närtid men håller med att de degraderas fort nu i utseende och funktion, några kan klart undvaras när de 18st Solaris el 18m led för regiontrafiken levereras i slutet av året.
18st Solaris el 18m led? Var det inte MAN Lion's City 18E man beställt?

Buss_Lund

Jag har inte hört någonting om beställningen på Solaris 18m El led.

Men det ska komma MAN 18E region om det ska bara till Helsingborg om jag har förstått rätt.

intro298

Citat från: IdaL skrivet 25 augusti 2026, 10:21:18 AMDe kvarvarande Omnilinks bör försvinna så snart som möjligt. Allt beror på om de beställda MAN LC 18E samt de Urbino 15E kommer i tid, då försvinner de nog i stor del.

Det du säger är dock inte bra alls. Kommer du ihåg vilken individ där stoppknapparna inte fungerade? Om stoppknapparna är ur funktion ska inte släppa ut sådana individer i linjetrafik, helst ersätta vagnen med en annan direkt efter producerad tur, samt rapportera avvikelse fordonsfel.
Bussen med de trasiga hållplatsknapparna var 7499.