Lund med omnejd

Startat av IdaL, 25 juni 2026, 23:40:41 PM

1 Medlem och 3 gäster tittar på detta ämne.

IdaL

Enligt de
Citat från: Buss_Lund skrivet Idag kl. 10:37:55 AMImorse jag åkte stadsbuss 4an mot Gunnesbo jag tog 7:49 hållplats Rådhusrätten jag upplevde att linje 4 var trångt inne bussen och mycket folket på bussen pga många som bor på Norra Fäladen åker linje 4 på morgonen. Finns det inte möjlighet att sätta in en extra buss på morgonen?

Jag har pratat med några förarna sa att dem har upplevt att linje 4 och 5 ofta fullsatt på morgonen även eftermiddagen?

Jag hoppas att keolis och Skånetrafiken får lösa det.
Ett tips är att begära ut trafikavtalet. Rent statistiskt är det svårt för Skånetrafiken att begära något, då enligt den statistik jag kan se så verkar resandet på alla SB-linjer i Lund förutom spårvagnen och linje 5, 7 och 21 ha minskat under 2025 enligt statistiken (jämfört med 2026). Speciellt har linje 3 minskat med cirka 200 000 resor. Även linje 6 har minskat en hel del.

Vad det kan bero på är upp till spekulation, men vägarbeten, många omledningar på alla linjer, samt och kortbuss utanför rusningstrafik, med bibehållen 20-minuterstrafik på söndagar, på linje 3 är bidragande orsaker enligt rapporten jag läser.

Buss_Lund

Var kan man begära ut ett trafikavtal?

Så har linje 4 ökat mycket mer än andra linjerna ?