Lund med omnejd

Startat av IdaL, 25 juni 2026, 23:40:41 PM

2 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

IdaL

Som Walter skrev ovan. Utan tilläggsavtal så är det till och med stadgat att i trafikavtalet med Keolis att endast linje 3 får trafikeras med ledvagn. Och då är det endast stadgat att linjen ska ha ledvagnar vissa tider. Keolis hade alltså inte fått köpa in fler ledvagnar till typ linje 4 även om de hade velat.

Jag fiskade fram detta ur den del av trafikavtalet (i vanlig ordning offentligt tillgängligt):

CL1L = stadsbuss, led, kl1, låggolv
CN1L = stadsbuss, normalvagn, kl1, låggolv

Walter

Det kommmer krävas både dialog/tillstånd med kommunen och åtgärder i infrastrukturen om fler linjer ska kunna ha ledbuss så det är en lång process dit.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

linlars

Citat från: Buss_Lund skrivet 29 juli 2026, 16:59:00 PMFöraren har gripits misstänkt för grovt drograttfylleri enligt polisen

Nu är alla brottsmisstankar mot föraren avskrivna. https://www.sydsvenskan.se/lund/ingen-misstanke-om-brott-bakom-bussolyckan/

Buss_Lund

Läste att keolis 1842 är återlämnad till keolis. Så det kommer lagas men jag har hört att de ska skickas till Tyskland eller Estland för reparation

Buss_Lund

Regionbussar linjerna 130,169,171,174 stannar igen hållplatsen Rörsjöparken inriktning mot Lund/ Dalby via Staffanstorp. Verka som de bygga om igen i Värnhem. Vet inte när de ska åter till sin ordinarie hållplatser igen.

Gae

De renoverar terminalbyggnaden mitt på torget och behöver ta Östra Förstadsgatan i anspråk. Ska pågå hela hösten. Där är öppet under hela arbetet, men troligen är man rädd för att det ska bli köbildning så man leder om istället.
^^

Buss_Lund

Hur går det med keolis Lund ? Blev de bättre med schema och körschema samt arbetstider?

När keolis tog över Lund stadsbusstrafiken då de har haft tuff arbetsmiljö och schema bla då många föraren slutade på keolis Lund så jag undrar om de blev bättre än vad de var under 2023