Lund med omnejd

Startat av IdaL, 25 juni 2026, 23:40:41 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

IdaL

Citat från: Walter skrivet 03 augusti 2026, 12:25:44 PML131 läggs ned i december.

Sydsvenskan

Alltid dundertråkigt med nedläggningar, men jag kollade upp snittombordvarande på linjen:
Mot Lund: 6 som mest.
Mot Malmö: 10 som mest.
Visst är det ett snitt, men resandet har sjunkit markant även i absoluta nummer sedan pandemin. Beror också lite på att 131 fick Värnhem som slutstation. Resandet minskade redan då. Tyvärr!

Erobran

Citat från: Walter skrivet 03 augusti 2026, 12:25:44 PML131 läggs ned i december.

Sydsvenskan

Denne nyhet var allerede her på forummet for nogle måneder siden.

I fremtiden oprettes en 173 :-)

Buss_Lund

Jag tror linje 173 starta år 2028-2029 så linje 171 kommer avkorta till LTH.

Jag har läst att linjer 130,169 ska få fler avgångar det låter väldigt intressant.

Så bara 4 månader kvar till 131 försvinner

Walter

Citat från: IdaL skrivet 03 augusti 2026, 12:33:29 PMAlltid dundertråkigt med nedläggningar, men jag kollade upp snittombordvarande på linjen:
Mot Lund: 6 som mest.
Mot Malmö: 10 som mest.
Visst är det ett snitt, men resandet har sjunkit markant även i absoluta nummer sedan pandemin. Beror också lite på att 131 fick Värnhem som slutstation. Resandet minskade redan då. Tyvärr!

Är de siffrorna gällande för sommaren eller vanliga arbetsveckor?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

IdaL

Jag kikade på en av de veckor under vintertidtabellen när det är som flest resande. Här är lite mer offentlig statistik.

Man vill bland annat från Malmö stads sida få bort så mycket resande inom Malmö som möjligt, verkar det som. Efter ombyggnaden av Södervärn kommer förmodligen inte ens 168 att få vända där. Och Värnhem kommer endast tillgodose avstigning i riktning mot Södervärn för 171/169/130.

Buss_Lund

Kommer 168 avkorta ner till Värnhem efteråt ?

När ska linje 130,169,171,174 som kör inriktning mot Södervärn återvända till Värnhem ?

De har stannat i Rörsjöparken nu i nästan 2 år

IdaL

Personligen vore det inte en överraskning om 168 kommer att kortas till Värnhem efter 2029.

Angående linjernas återkomst till Värnhem söderut? En vacker dag när man minst anar det! (Jag tror att ingen riktigt vet) 🕊�

Buss_Lund

Verka som Skånetrafiken vill ta bort några av regionbusslinjer från Södervärn och avkorta till Värnhem.

Kanske Nobina kommer blanda ihop omlopp för Malmö Lund paket med Lund väster, öster paket tex om man avslutar linje 171 senare kör annat linje tex 174

Jag såg på Sydsvenskan många Lund politiker även Malmö politiker är missnöjda med beslut om 131an ska försvinna helt

IdaL

Hej. Är det någon lundensare här som kan bekräfta att matarlinjens bussar skyltas som "2 Kobjer"?  :)

intro298

Citat från: IdaL skrivet 04 augusti 2026, 10:28:11 AMPersonligen vore det inte en överraskning om 168 kommer att kortas till Värnhem efter 2029.

Angående linjernas återkomst till Värnhem söderut? En vacker dag när man minst anar det! (Jag tror att ingen riktigt vet) 🕊�
Jag tvivlar på att linje 168 kommer att kortas ned till Värnhem.

Även om den oftast är tom nu, förväntar jag mig att den kommer att få betydligt fler passagerare när linje 169 inte längre går via Brunnshög, eftersom den då blir den enda linjen som förbinder Brunnshög med Värnhem och Södervärn.

Om utrymmet vid Södervärn blir ett problem efter ombyggnaden skulle en bättre lösning vara att koppla samman linje 141 med 177 via Styrmansbron, vilket man undersökte för några år sedan, eller kanske att dra in linje 134 från Malmö (det skulle inte förvåna mig om detta sker när Fladie station öppnar).

IdaL

Allt jag har hört tyder tyvärr på att 168 kommer att kortas till Värnhem i sinom tid, men jag tycker personligen att det vore en dålig lösning. Men tyvärr finns det väldigt starka viljor från vissa aktörer att korta så många busslinjer vid första eller andra hpl i Malmö.  :(

Jag kan ju kika på snittombordvarande hittills på 168, och jämföra med hur det blir ett tag efter omläggningen i december!

Buss_Lund

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 09:22:49 AMHej. Är det någon lundensare här som kan bekräfta att matarlinjens bussar skyltas som "2 Kobjer"?  :)

Bara en gång jag har sett när bussen skyltas "2 Kobjer" ibland bara "Kobjer" men annars jag såg bara mest är "Skånetrafiken"

Buss_Lund

Hur blir det nya linje 173 ? Kommer de starta 2027 december eller december 2028?

Då Nobina kommer köpa in flera bussar till linje 173 pga nuvarande 60 elbussar räcker inte ju