Lund med omnejd

Startat av IdaL, 25 juni 2026, 23:40:41 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

IdaL

Citat från: Erobran skrivet Idag kl. 08:37:05 AMMen i jämförelse med Hjärup, är inte staden också tillräckligt stor för en egen stadsbusslinje från Lund? Eller kanske man skulle kunna ta linje 102 från Staffanstorp och göra den till en regelbunden trafik. Kanske förlänga den till Lomma året runt, så att det skulle finnas en linje hit, och att många av de nyare områdena som har byggts längs Stambahnen, liksom andra platser, skulle kunna trafikeras av bussar?

Linje 102 har syftet att fungera som skolskjuts till Hjärupslundsskolan. Tyvärr finns det inga rimliga körvägar inom Hjärup för att förse orten med någon typ av reguljär linjetrafik förutom stråket som 130 redan kör.

Citat från: Erobran skrivet Idag kl. 08:37:05 AMOch hur är det med en eventuell linje 8 i Lund som jag har hört lite om? Vad är anledningen till det? Är det 21 som ska få ett nytt nummer eller vad är grejen?

Detta är inget jag känner till. Dock har vi fått ta del av en studie från Trivector där de utförligt studerat ett nytt linjenät i Lund. Jag kan inte publicera hela studien här, då får man maila Trivector. Den ska vara offentligt tillgänglig. Men det är rätt underliga förslag i rapporten. Huvudförslaget bygger på ett två stomlinjer som är inspirerade av Freiburg. Nord-syd-linjen skulle enligt rapporten missa Lund C och dessutom ha två grenar söderut, vilket är helt emot ST:s riktlinjer om god linjeplanering.

AdamL

Varför har Trivector gjort de här förslagen? Verkar som en förvärring