Lund med omnejd

Startat av IdaL, 25 juni 2026, 23:40:41 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

IdaL

Här kan vi diskutera Lund med omnejd.

Angående linje 4. Det finns definitvt en vilja från vissa parter att köra linjen med led. Men detta kräver dels att man bygger om viss infrastruktur längs dess linjesträckning. Primärt på Gunnesbo. Keolis anser att Gunnesbo är för trångt. I höstas skyddsstoppade man till och med dubbelriktad trafik på hela Gunnesbo efter att kommunen satte upp pollare. Därutöver behövs alla plattformar på hållplatserna längst linjen. Det kostar kommunen ca 250-300 000 per hpl med betongasfalt. Lund ligger långt efter många andra städer gällande hållplatsstandard.

Därutöver har Keolis ganska få incitament att köra led, eller ens fler turer i Lund. Ersättningen är strukturerad annorlunda än i andra städer i Skåne. Det finns dessutom ingen kapacitetsram eller ram för öppettider för någon av stadsbusslinjerna i Lund. Endast för spårvägen. Därav halvtimmestrafiken till kl. 12 på söndagar på linje 4, samt sämre öppettider på speciellt helgdagar i hela nätet förutom spårvagnen (så sent som trafikstart kl 6 på söndagar). Det är också en underliggande anledning varför linje 3 helt plötsligt fått halvtimme på hela söndagar i sommartidtabellen. Man tänkte ju att det dessutom skulle vara led på linje 3, men sedan i våras planerar Keolis endast för produktion med kortvagn på linje 3 på kvällar och helger. SB Lund är trots allt det trafikavtal som har haft enskilt störst resandeökning sedan pandemin i hela Skåne.

Redan idag är SB-flottan i Lund underdimensionerad. Exempelvis körs linje 3 fortfarande med 9-min i rusning pga ledvagnsbrist. Tillökningen med 1846-51 skedde efter att linjerna 4 och 5 var kroniskt försenade pga för kort körtid. Jag håller med om att det behövs mer led i Lund. Kollar man APC-numrena på en vintervardag är det förmodligen befogat att köra led på både linje 3 och 4, men även på linje 6 och eventuellt linje 5 i rusning.

Buss_Lund

Enda är lösningen att de kan göra comeback slinga som fanns på Gunnesbo sidor fram till 2017 eller de får bygga om vändplatsen på Gunnesbo gården ändhållplats även på Norra Fäladen vändplats hållplatsen Jordabalksvägen för kunna ger mer plats för ledbussar så det skulle funka perfekt men Keolis får köpa in  fler ledbussar till Lund pga vi har 12 st ledbussar räcker inte till både 3 och 4. Men kan ledbussar köra in där anslutning nya väg mot Plogfåran från Gunnesbo? Där är ganska trångt för ledbussar. Jag är lite förvånad över linje 3an körs av normalbuss under kvällen och helgen jag trodde att de ska körs av bara ledbussar. Egentligen linje 4 behöver körs av ledbussar

Buss_Lund

Jag minns under hösten 2025 de blev stopp dubbelriktad trafik på Gunnesbo så de blev tillfälligt slinga på Gunnesbo för linje 4an.
Jag har läste på sydsvenska att de finns plan för linje 21 ska få ny körvägen mellan Lund c - Stångby via Universitetssjukhuset och Fäladstorget men vet inte om det är klart.

IdaL

Tja, den enkelriktade slingan är nog inte aktuell igen. Från Skånetrafikens håll är enkelriktade slingor ett hyftat stort no-no nu för tiden. Ur mitt perspektiv sätter avtalet SB Lund fälleben för en hel del grejer (Tips, begär ut det! Mycket intressant läsning!). Visst stämmer det att även den nybyggda korsningen Plogfåran - Boställsvägen är för trång för tät linjetrafik med ledvagn. Jag tvivlar dock på att Keolis kommer att köpa in nya ledar till Lund - men vem vet? Avtalet SB Lund med Keolis skiljer sig en hel del från alla andra stadstrafikavtal i Skåne. En annan faktor som spelar in är att det är lite trångt på Gastelyckans depå nu när utbyggnaden inte blev av.

Nytillskotten 1850-51 som huvudsakligen kör i Lund berodde till stor del på att man från Skånetrafikens håll var missnöjda med att Keolis ofta ställde in hela linje 4 mellan Victoriastadion-Jordabalksvägen vid endast typ 6-10 minuters försening pga för optimistiska körtider.

Gällande linje 3 är det helt planerat från Keolis håll att köra kortvagn i lågtrafik. Speciellt nu när man infört halvtimmestrafik hela dagen under söndagarna i sommartidtabellen. Resandeunderlaget för 20-min eller kvart finns där med kortbuss, men inte incitamenten för trafikföretaget.

Buss_Lund

Det låter väldigt intressant att Skånetrafiken var missnöjda över den linje 4 ofta ställde in turen sträcken mellan Victoriastadium-Jordabalksvägen jag visste inte om det.

Därför de utöka 1850-1851 plus 1849 verka som keolis Lund har bussbrist och behöver flera bussar men på Nettbuss/vy buss tid de hade 67-70 bussar och keolis har nu 60 bussar innan 57 så de har minskat ca 10 bussar.

Kanske de ska ger mer plats på Gastelyckan depå när Transdev lämna nu på december 2026 så de blir bara keolis på Gastelyckan depån om jag har förstått rätt.

Vi får se hur de ska lösa sig med SB linje 4 i Lund på Gunnesbo sidor och där nya vägen Plågfaran mot Nova.

Hur de ser ut nu på linje 4 resor statiken idag ?

IdaL

Det bästa senast offentligt tillgängliga per linje jag kan dela med mig av är detta. Generellt sett har det varit en mycket god utveckling över lag i Lund efter pandemin. Lund har nu ett större resande i absoluta nummer än stadstrafiken i Helsingborg.

Trots färre turer i stadstrafiken efter att Keolis tagit över har antalet resor alltså ökat år över år. Statistiken från H2 2025 är inte tillförlitlig pga problem med APC-datan i hela Skåne. Dessutom slipper man räkna med omledningar som exempelvis nuvarande påverkan på linje 6 och 7 på Tunavägen. Därför ger denna data från 2024 en ganska god överblick.

Annars är spårvägen nu den största linjen sett till antalet resenärer. Solbjer har näst flest snittpåstigande efter Lund C.

Förklaring till statistiken per linje:
Linje 2 har svagast resande av alla linjer. Speciellt Novabenet. Förväntas att bli lite bättre när fler flyttat in på Västerbro.

Linje 3 har högst snittombordvarande på grund av skolpendling till gymnasieskolorna Vipeholm och Spyken. Dock även starkt resandeunderlag till och från Linero. En ganska peak-tung linje.

Linje 4 har något ojämna ben, vilket förklarar det lägre talet för snittombordvarande jämfört med linje 3. Linjen har haft en mycket god utveckling av resande efter att AF Bostäder färdigställt över 1000 studentbostäder på Fäladen.

Linje 5 har ett lite speciellt resandemönster. En av stans snabbast växande linjer resenärsmässigt, och den väntas locka ännu fler resenärer efter att de nya bostäderna på Råbylund och Fäladen byggts färdigt. På sikt väntas linjen få ett resande som liknar det på linje 3 och linje 4, men mer stabilt över året och över dygnet. Definitivt en kandidat för ledbuss i nästa trafikavtal.

Linje 6 är en mycket peak-tung linje med mycket skolpendlande till Sankt Lars samt viss arbetspendling till Ideon. När den trafikerade Sparta lyftes linjen även av studentpendling. Resandet längst linjen blev något sämre på helgerna efter att Keolis började köra halvtimmestrafik på söndagar, men det blir sakta bättre. Inom ganska kort sikt kommer linje 6 att permanent dras via Scheelevägen och därmed angöra Medicon Village och Sparta med en ny hållplats på Scheeletorget istället för Sparta. Detta blir nog i samband med att kommunen kommit en bit med Scheeletorget och Forskarparken.

Linje 7 sticker ut med ett högt snittombordvarande-tal på grund av att linjen är mycket hårt belastad sträckan Lund C - Forum Medicum och till viss del Sparta. Annars är det en lite lugnare linje.

Erobran

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 05:49:42 AMDet bästa senast offentligt tillgängliga per linje jag kan dela med mig av är detta. Generellt sett har det varit en mycket god utveckling över lag i Lund efter pandemin. Lund har nu ett större resande i absoluta nummer än stadstrafiken i Helsingborg.

Trots färre turer i stadstrafiken efter att Keolis tagit över har antalet resor alltså ökat år över år. Statistiken från H2 2025 är inte tillförlitlig pga problem med APC-datan i hela Skåne. Dessutom slipper man räkna med omledningar som exempelvis nuvarande påverkan på linje 6 och 7 på Tunavägen. Därför ger denna data från 2024 en ganska god överblick.

Annars är spårvägen nu den största linjen sett till antalet resenärer. Solbjer har näst flest snittpåstigande efter Lund C.

Linje 2 har svagast resande av alla linjer. Speciellt Novabenet. Förväntas att bli lite bättre när fler flyttat in på Västerbro.

Linje 3 har högst snittombordvarande på grund av skolpendling till gymnasieskolorna Vipeholm och Spyken. Dock även starkt resandeunderlag till och från Linero. En ganska peak-tung linje.

Linje 4 har något ojämna ben, vilket förklarar det lägre talet för snittombordvarande jämfört med linje 3. Linjen har haft en mycket god utveckling av resande efter att AF Bostäder färdigställt över 1000 studentbostäder på Fäladen.

Linje 5 har ett lite speciellt resandemönster. En av stans snabbast växande linjer resenärsmässigt, och den väntas locka ännu fler resenärer efter att de nya bostäderna på Råbylund och Fäladen byggts färdigt. På sikt väntas linjen få ett resande som liknar det på linje 3 och linje 4, men mer stabilt över året och över dygnet. Definitivt en kandidat för ledbuss i nästa trafikavtal.

Linje 6 är en mycket peak-tung linje med mycket skolpendlande till Sankt Lars samt viss arbetspendling till Ideon. När den trafikerade Sparta lyftes linjen även av studentpendling. Resandet längst linjen blev något sämre på helgerna efter att Keolis började köra halvtimmestrafik på söndagar, men det blir sakta bättre. Inom ganska kort sikt kommer linje 6 att permanent dras via Scheelevägen och därmed angöra Medicon Village och Sparta med en ny hållplats på Scheeletorget istället för Sparta. Detta blir nog i samband med att kommunen kommit en bit med Scheeletorget och Forskarparken.

Linje 7 sticker ut med ett högt snittombordvarande-tal på grund av att linjen är mycket hårt belastad sträckan Lund C - Forum Medicum och till viss del Sparta. Annars är det en lite lugnare linje.

Men hur ska man hantera det faktum att Lunds stad är TRÖTT på Skånetrafiken och vill ta Skånetrafiken ifrån ansvaret för stadens busstrafik?

Politikerna i Lunds stad är trötta på att Skånetrafiken inte går dit staden vill. Och jag personligen tycker att vi kanske skulle kunna skapa en "Ålborgsk" lösning från Danmark där Kommunen planerar allt från rutter till tidtabeller, och trafiken faktiskt lyder under staden, som det var förr i tiden? Dessutom, skulle Trafikselskabet/Skånetrafiken kunna ansvara för allt annat såsom prissättning, reseregler etc.?

Dessutom, i förhållande till Lund och Stångby med linje 21. Jag har hört en del rykten om att det borde bli en ny linje "8" i Lund, och hur ser det ut med till exempel Hjärup som växer in i Lund. Kan Stadsbus till Lund vara aktuell?

Och nu när vi är inne på ämnet "Solbjer". Just nu går det en halv BRT från Solbjer och längs vägen mot Sdr Sandby. Varför finns det överhuvudtaget, undrar jag? Men Solbjer i sig är ingen helomvändning, trots att det ser ut som att det är en helomvändning där uppe. Nu tänker jag att man också skulle kunna göra en helomvändning uppe vid Solbjer, i förhållande till linje 168, som på sikt ska förlängas till Bruunshögsområdet. Då skulle man inte störa rondellen vid Västra Bruunshög om Solbjer blev en riktig helomvändning?

Och hur är det med södra Lund där den tidigare linje 9 en gång gick. Hur säkerställer man servicen där nere?

Buss_Lund

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 05:49:42 AMDet bästa senast offentligt tillgängliga per linje jag kan dela med mig av är detta. Generellt sett har det varit en mycket god utveckling över lag i Lund efter pandemin. Lund har nu ett större resande i absoluta nummer än stadstrafiken i Helsingborg.

Det ser ut att linje 4 och 5 har ökat mycket senaste åren. Jag själv bor på Norra Fäladen jag kan säga att linje 4 är ofta fulla och de är fler och fler åker linje 4an pga de är många nybyggda bostäder även många åker från Norra Fäladen till Nova även många ta 4an från Lund c till Nova.

Även jag har sett linje 5 de är fler och fler åker linje 5 de har ökat mycket. Kanske linje 5 borde utöka turen avgå under rusningstid tex öka till 7,5 från 12 minuter säkert de finns plan i framtiden tex linje 4 får ledbussar så de blev över korta bussar kan övergå till linje 5an.

Lund stad har utvecklat mycket sig till tex många nybyggda bostäder och flera jobb på Brunnshög därför jag tycker att vissa linje tex 3,4,5 borde körs av ledbussar.

Buss_Lund

Jag har hört att de blir ont om plats på Gastelyckan depå efter transdev lämna nu på december pga Nobina vann avtalet regionbusstrafik Malmö-Lund ska vara tillgänglig på Nobina eget depå.

Så det blir bara för keolis och de kan passa på köper in nya bussar iaf för framtiden om de behövs man vet aldrig hur är Lund stad har utveckla sig

IdaL

Citat från: Erobran skrivet Idag kl. 08:14:45 AMMen hur ska man hantera det faktum att Lunds stad är TRÖTT på Skånetrafiken och vill ta Skånetrafiken ifrån ansvaret för stadens busstrafik?

Jovisst stämmer det att Lunds stadstrafik påverkas ganska mycket av kommuner och dess vilja att investera. Jämför hur lite realtid och nya väderskydd det är i Lund jämfört med mindre städer i Skåne där nästan alla hållplatser har fysisk realtidsinfo. Lunds politiker har en hel del att tycka om busstrafiken. Det mest radikala på sistone är minibussar in till stadskärnan. 2023 publicerade ett större konsultbolag en utredning där man föreslog att i princip dra in hela linjenätet i Lund, och man undersökte även möjligheten att ha en bussfri stadskärna. Nu tror jag inte att det riktigt blir av dock, eftersom det handlar om stora investeringar och relativt liten nytta jämfört med idag.

Angående nya linjer i Lund är det lite oklart just nu hur det blir. År 2014 gjorde Tyréns en utvecklingsstudie av Lunds stadstrafik, och där talas det om att en linje, förmodligen linje 6, skulle dras om och ut från stadskärnan så att den går Lund C - Trollebergsvägen - Lyckebacken - Klostergårdens station och sen eventuellt vidare mot St Lars. Kommunen har till och med byggt en busspassage under järnvägen söder om Kgå st. Hur det blir får vi se. Det beror på hur snabbt man kan utveckla Lyckebacken.

Gällande stadsbuss till Hjärup så är det faktiskt något som tagits upp av Staffanstorps kommun. Kommunen har stora planer på att exploatera för nya bostäder på flera ställen söder om Höje å. Ett sådant ställe är Flackarp direkt söder om St Lars. I samband med att Lunds kommun även planerar för cirka 600 bostäder på Sankt Lars kommer alla turer på linje 6 sluta där när man bedömer att underlaget finns. Kanske får vi sedan se att linje 6 även angör Flackarp. Dessa är de större förändringarna i södra Lund på sikt, men inget är självklart förrän kommunerna och utvecklarna faktiskt sätter spaden i marken. Angående gamla linje 9 finns det inga planer på fler busslinjer för Nilstorp.

Angående Solbjer och 166 så är utrymmet vid busshållplatsen samt bussgatan längst Östra Torns utkant ett spårreservat med utrymme för växel respektive spår mot Dalby. Detta är en kvarleva sedan Lunds kommun hade storslagna planer på att bygga en stor ny stadsdel öster om Linero. Det är därför det fortfarande ser lite temporärt ut vid linje 6 ändhållplats på Ringhornegränden.

168 kommer nog att vara fortsatt kopplad till Harlösa och kommer inte att dras längst Odarslövsvägen som tänkt ca 10 år sedan. Men vi kanske får se något annat där, beroende på belastningen på Spårvägen i framtiden.

IdaL

Citat från: Buss_Lund skrivet Idag kl. 10:54:14 AMÄven jag har sett linje 5 de är fler och fler åker linje 5 de har ökat mycket. Kanske linje 5 borde utöka turen avgå under rusningstid tex öka till 7,5 från 12 minuter säkert de finns plan i framtiden tex linje 4 får ledbussar så de blev över korta bussar kan övergå till linje 5an.

Linje 5 har återfått sin 10-min i peak, men dess peak är mellan 13-17. Annars kör den 12-min från morgon till kl. 13. Lite unikt, men det beror på resandet till och från Gastelyckan.

Kul nog så har linje 4 fått ett mindre utbud efter att Keolis tog över. Visst hade Vy också problem med bunching på linje 4, men då körde man i alla fall 6-minuterstrafik på ett lägre resandeunderlag.

Erobran

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 13:07:34 PMJovisst stämmer det att Lunds stadstrafik påverkas ganska mycket av kommuner och dess vilja att investera. Jämför hur lite realtid och nya väderskydd det är i Lund jämfört med mindre städer i Skåne där nästan alla hållplatser har fysisk realtidsinfo. Lunds politiker har en hel del att tycka om busstrafiken. Det mest radikala på sistone är minibussar in till stadskärnan. 2023 publicerade ett större konsultbolag en utredning där man föreslog att i princip dra in hela linjenätet i Lund, och man undersökte även möjligheten att ha en bussfri stadskärna. Nu tror jag inte att det riktigt blir av dock, eftersom det handlar om stora investeringar och relativt liten nytta jämfört med idag.

Angående nya linjer i Lund är det lite oklart just nu hur det blir. År 2014 gjorde Tyréns en utvecklingsstudie av Lunds stadstrafik, och där talas det om att en linje, förmodligen linje 6, skulle dras om och ut från stadskärnan så att den går Lund C - Trollebergsvägen - Lyckebacken - Klostergårdens station och sen eventuellt vidare mot St Lars. Kommunen har till och med byggt en busspassage under järnvägen söder om Kgå st. Hur det blir får vi se. Det beror på hur snabbt man kan utveckla Lyckebacken.

Gällande stadsbuss till Hjärup så är det faktiskt något som tagits upp av Staffanstorps kommun. Kommunen har stora planer på att exploatera för nya bostäder på flera ställen söder om Höje å. Ett sådant ställe är Flackarp direkt söder om St Lars. I samband med att Lunds kommun även planerar för cirka 600 bostäder på Sankt Lars kommer alla turer på linje 6 sluta där när man bedömer att underlaget finns. Kanske får vi sedan se att linje 6 även angör Flackarp. Dessa är de större förändringarna i södra Lund på sikt, men inget är självklart förrän kommunerna och utvecklarna faktiskt sätter spaden i marken. Angående gamla linje 9 finns det inga planer på fler busslinjer för Nilstorp.

Angående Solbjer och 166 så är utrymmet vid busshållplatsen samt bussgatan längst Östra Torns utkant ett spårreservat med utrymme för växel respektive spår mot Dalby. Detta är en kvarleva sedan Lunds kommun hade storslagna planer på att bygga en stor ny stadsdel öster om Linero. Det är därför det fortfarande ser lite temporärt ut vid linje 6 ändhållplats på Ringhornegränden.

168 kommer nog att vara fortsatt kopplad till Harlösa och kommer inte att dras längst Odarslövsvägen som tänkt ca 10 år sedan. Men vi kanske får se något annat där, beroende på belastningen på Spårvägen i framtiden.

Det är bra att höra att Staffanstorp bygger upp Lund och därmed gör Lundområdet större.

Men i jämförelse med Hjärup, är inte staden också tillräckligt stor för en egen stadsbusslinje från Lund? Eller kanske man skulle kunna ta linje 102 från Staffanstorp och göra den till en regelbunden trafik. Kanske förlänga den till Lomma året runt, så att det skulle finnas en linje hit, och att många av de nyare områdena som har byggts längs Stambahnen, liksom andra platser, skulle kunna trafikeras av bussar?

Och hur är det med en eventuell linje 8 i Lund som jag har hört lite om? Vad är anledningen till det? Är det 21 som ska få ett nytt nummer eller vad är grejen?

Buss_Lund

Citat från: IdaL skrivet Idag kl. 13:13:16 PMLinje 5 har återfått sin 10-min i peak, men dess peak är mellan 13-17. Annars kör den 12-min från morgon till kl. 13. Lite unikt, men det beror på resandet till och från Gastelyckan.

Kul nog så har linje 4 fått ett mindre utbud efter att Keolis tog över. Visst hade Vy också problem med bunching på linje 4, men då körde man i alla fall 6-minuterstrafik på ett lägre resandeunderlag.

Så linje 5 har bra 10 minuter i rusningstid verka som linje 5 har bättre tidtabellen än vy tid då gamla sträcken de gick mellan Råbylund och Nova de hade 15-20 minuter i rusningstid. Jag tror att linje 5 kommer utöka tid till 7,5 i framtiden.

Men linje 4 har 7,5 minuter under vardagstid ?