Polsk "superbuss" testas i Malmö

Startat av Skåneresenären, Idag kl. 08:57:35 AM

1 Medlem och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skåneresenären

I Sydsvenskan den 24 maj 2026 står att Nobina, Skånetrafiken och Malmö Stad testkör en 24,8 meter buss från Solaris. Syftet är att få ökad kunskap om bussen och identifiera platser som kan bli svårmanövrerade. Om testerna faller väl ut tas 80 cm kortare bussar i trafik sommaren 2027

Anders.o93

Bussen på Vinkeln under gårdagen. Går att läsa mer i tråden Nya Solaris till Malmö

Eftersom bussarna redan är beställda får vi verkligen hoppas testerna gått bra.

https://www.sydsvenskan.se/sydsvenskan-direkt/?ifr-dir-postId=02e095f8-1151-4464-9c38-323cb36b841b

AdamL

Citat från: Skåneresenären skrivet Idag kl. 08:57:35 AMI Sydsvenskan den 24 maj 2026 står att Nobina, Skånetrafiken och Malmö Stad testkör en 24,8 meter buss från Solaris. Syftet är att få ökad kunskap om bussen och identifiera platser som kan bli svårmanövrerade. Om testerna faller väl ut tas 80 cm kortare bussar i trafik sommaren 2027
Det är inte ett test för att se om bussarna kommer sättas i trafik de är redan beställda sedan länge och kommer ju självklart levereras oavsett vad testerna kommit fram till.

De har för övrigt markerat med en tejp bit på bussen var de 80 cm kortare versionerna tar slut

IdaL

Ett större frågetecken har varit MEX4s sträckning, och det visade sig vara problematiskt med gatulayouten med sidokörfälten för bussarna på Regementsgatan. Mycket på grund av gatuparkering etc. Jag gissar på att media kommer att skriva om detta idag.

AdamL

Jag antar att linje 4s sträcka är testad med Van Hool bussarna och att det inte blir samma resultat med Solaris?

IdaL

Vi får väl se om Kronprinsen blir utan busstrafik i några veckor, en gång till då  :P. Vad jag hörde var det 4ans sträckning som varit den mest problematiska av de tre som testkördes.

AdamL

https://www.sydsvenskan.se/sydsvenskan-direkt/?ifr-dir-postId=4b2208cc-a821-4c85-a305-cbfff51776be

Sydsvenskan skriver att ett 50-tal sådana här bussar skall levereras till linje 4, 5 och 8 men så vitt vi vet är det ju bara 36. Eller har man utökat beställningen för att ersätta även Van Hool bussar från 2022?

Anders.o93

Är inte alltid journalister brukar ha så bra koll. De kan ha avrundat ordentligt uppåt. Vi har inte sett något annat om beställningar av fler 24m så vi ska nog förlita oss på den tidigare informationen.

Buss_Lund

Det blir spännande och intressant att följa den nya våra riktiga superbussar på plats troligen de levereras till Malmö nog slutet av detta året eller början av nästa år. Jag har hört att de nya Solaris 24 meter är 80 cm kortare än de polsk testbuss är 24,80