Solaris till HelsingborgsExpressen

Startat av Anders.o93, Idag kl. 08:45:32 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders.o93

Ser att i Skånetrafikens Varumärkesmanual finns det nu med en Solaris ämnad för HelsingborgsExpressen. När är dessa tänka att levereras och hur många är beställda?

Buss_Lund

Blev inte de VDL till Helsingborgsexpressen?

IdaL

Dessa ska låsas till HEX2. Förmodad leverans är runt december, men det kan bli fram- eller bakåtflyttat. HEXarna  kommer fortsatt att ha slutna omlopp. Vissa av VDLarna genomgick i höstas och vintras batteribyte, därav att reserv-HEXarna 2117-18 kört en hel del på HEX1 i höstas.

Gano

Vilken soppa. Först Ebusco, sen blev det VDL, men nu Solaris som kommer 1,5 år efter trafikstart för HEX 2.

Det lär vara minst 16, då det är antalet MAN A21 idag som måste ersättas.
Exilskåning i skärgården

IdaL

Det ska bli spännande att se hur VR löser denna frågan med alla MAN som endast fått dispens till nu i juni. Sommartabellen klarar man utan dem, men hela hösten?

Jag hoppas verkligen att man tänkt på detta och lagt till fler bussar i beställningen till Solaris, för den gamla VDL-beställningen räckte bara för HEX2. Det behövs verkligen fler ledbussar i Hbg. Linje 9 har nu nått ett resande som är på samma nivå som HEX2. Trots det upplever jag upplever det finns en syn på 9:an att det är en yttäckningslinje (tänk typ linje 3 i Kristianstad). Därför prioriteras inte led på linjen trots trängsel i peak när alla ska till och från Rönnowska skolan.

Gano

Instämmer helt. Felet gjorde man redan 2019 när man enbart beställde 18 led till 58 kortbussar, exkluderat de 12 (13?) VDL som är låsta till HEX 1.

Enligt mig som gammal helsingborgare skulle utöver HEX 1 & 2, även L4, L8, L9 och L22 behöva led som kan täcka alla deras omlopp. Även L7 skulle behöva det i peak.

Vidare skulle det behövas någon extra VDL till HEX 1. Hybriderna 2116-2118 var inte ovanliga inhopp på HEX 1 under mina år i stan.

Problemet idag är att de 18 led som inte rullar på HEX 1 bara räcker till omloppen på L4 och L22, samt enstaka på L8 och L9, och knappt ens det.
Exilskåning i skärgården

IdaL

Jag håller verkligen med! VR hade rätt stora problem med några av VDLerna på HEX1 förra året, som sträckte sig över en längre tid. Har ett vagt minne att det var pga batteribyte på några av dem. Som konsekvens fick man köra "reserv-HEXarna", vilket i sin tur ledde till att man fick prioritera ned ledvagn även på L4.

Tyvärr blev resultatet att de gamla MAN A21orna kördes på L4 en del, även i pean. Som jag fattar blev det lite jobbigt att prioritera med den begränsade vagnparken, innan de begagnade Scaniorna kom för att i huvudsak sättas på pluslinjerna.

Jättesynd, det blir svårt att utveckla trafiken när man har en så pass begränsad vagnpark. Och nu krockade ju 2103 in i en lyktstolpe på Elineberg häromdagen, och fick lite grövre skador i fronten, så det är ännu en ledbuss mindre i mixen.

Tycker att man från Skånetrafikens sida är lite allmänt dåliga på att ställa krav på kapacitet som mer eller mindre tvingar utförare att köra ledvagn i Skåne.