VR beställer 101 SL-bussar från Solaris

Startat av homer, 29 april 2026, 17:44:22 PM

2 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

homer

https://www.bussmagasinet.se/2026/04/annu-en-svensk-stororder-till-solaris-101-elbussar-till-vr-sverige/

CitatDen stora nya ordern från VR Sverige omfattar fem Urbino 9 LE lågentrébussar, 47 Urbino 12, 22 Urbino 15 lågentré samt 27 Urbino 18 ledbussar.

Står inte var dom ska hamna men att majoriteten skulle hamna i Kallhäll känns väl inte som en allt för vild gissning.

AO

Kan inte ett antal av dessa ledbussar hamna i Södertälje om ledbuss fortfarande ska användas där?

virtual1

Troligen inte, det är c:a 91 bussar som används idag i Södertälje och det är så många som är beställda från Scania. Det skulle vara om mam direkt vill göra nån rokad då, men tveksamt.

Jo

Frånsett Setra DD till Nacka/Värmdö känns det som det var längesen det beställdes något annat än Traton-bussar.

Är det bara dessa som klarar hållbarhetskrven från SL?

Frippe Fribas

Solaris ingår ju inte i Traton eller Daimler, men som du säger är det inte så många kvar som kvalar in till anbuden i Stockholm.
Det är i stort sett Traton, Daimler och CAF som gäller.
I kommande anbud kan jag tänka mig att det kan bli ännu krångligare om inte riktlinjerna förändras då även Turkiet är på gränsen till godkänt och det är ju där både Traton och Daimler har en stor del av sin produktion.

VDL kvalar visserligen också in, men har valt att inte delta aktivt i Norden längre då de inte kan konkurrera med Kineserna på pris och det i stort sett bara är Sverige som valt att utesluta Kineserna.

Jo

Citat från: Frippe Fribas skrivet Idag kl. 13:00:25 PMDet är i stort sett Traton, Daimler och CAF som gäller.

Just det så var det, CAF tog över stadsbussarna från Neoplan medan Turistbussarna gick MAN. Jag tänkte en kort stund att MAN tagit över hela. Då finns det ju i alla fall i praktiken två konkurrerande koncernerer.

Klarar Damilers elbussar(eCitaro) SLs krav? (Nobinas dubbeldäckare till Nacka/Värmdö är ju diesel.)

Frippe Fribas

Det kokar ned till var de byggs egentligen.
Om de byggs i Tyskland är det ok, byggs de i Turkiet kan det vara godkänt om beställaren och Daimler kan visa att bussen byggts enligt rättvisa villkor i hela produktionskedjan.
MAN som byggs i Turkiet har ju fått godkänt hittills, så gissningsvis får även Mercedes det.

Jag kan komma på tre anledningar till att eCitaro inte kommit in i SL-trafiken:
1. Deras batterier har inte haft tillräckliga prestanda
2. De har varit och är nog fortfarande för dyra
3. De har nog för lång leveranstid från beställning (det är de dock inte ensamma om)

Man kan väl egentligen sammanfatta det hela med att om Kineserna fått vara med hade vi nog inte haft så mycket annat i SL-trafiken.
Tyskarna är dyra, åtminstone MAN har dessutom haft stora kvalitetsproblem de senaste två-tre åren och har inte kunnat leverera på önskad eller ens utsatt tid i flera fall.
Detta har krattat arenan för Solaris som åtminstone än så länge åtminstone klarar av att leverera någorlunda i tid och till ett pris som matchar och sannolikt understiger MANs.
Det blir således intressant att se hur det går för Scania framöver.