Nobina beställer 103 elektriska Solaris Urbino 15 LE

Startat av maxh20, 23 april 2026, 23:19:35 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

maxh20

Nobina har beställt 103 stycken Solaris Urbino 15 LE Electric. 50 till Stockholm, 49 till Skåne och 4 till Göteborgsområdet. Leverans år 2027.

Var i Stockholm ska dessa till då? HBS har redan fått hela sin leverans för detta decennium - dit ska de inte. Borde bli att ersätta dessa 30 stycken Scania från 2018 i Nacka/Värmdö + diverse gamla Volvo & Scania i Haninge.

https://www.bussmagasinet.se/2026/04/ny-stororder-till-solaris-fran-nobina/

Tanum97

Linje 173 och 401 från Angeredsdepån i Göteborg.

AdamL

Ännu fler till Skåne, det verkar som att de vill byta ut hela flottan att göra den enhetlig

Anders.o93

Citat från: BussmagasinetBussarna ska levereras i mitten av nästa år.

Blir väl samtidigt som alla de andra nya Solaris anländer till främst Malmö. Ska även dessa 49 till Malmö, eller där är andra nya avtal för Nobina i Skåne som startar då?
EDIT: Läste slarvigt, dessa ska såklart användas i regiontrafiken. Var i Skåne skulle det kunna tänkas vara då?

Gano

Det finns fortfarande ett gäng OmniLink i Helsingborg och Lund, runt 50 om jag minns rätt. Kan mycket väl vara dessa som ska ersättas.
Exilskåning i skärgården

Robert Brink

I Stockholm borde det väl vara för att ersätta dom precis flyttade Volvo och Scaniorna till Nacka/Värmdö och Charlottendalsdepån skulle jag gissa på. Har svårt att tro man ersätter Scania Citywide boggie så pass snabbt då dom väl är från 2018 och dessutom svårt att ha elbussar i Ramsmoragaraget med dom långa omlopp som rullar där på helgerna.

//R

Buss_Lund

Jag läste att nya Solaris 49 ska till Lund väster och öster samt Helsingborg för ersätta de sista biogasbussar.