RB och förlängning

Startat av S Svensson, 20 april 2026, 21:36:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Vad jag hört talas om skall RB (Roslagsbanan) förlängas 5 km i centrum och fd SSnJ skall rustas upp.

Hur ser det ut fn.

Fredde

Det pågår markundersökningar genom borrning på flera områden i centrala Stockholm så det planeras nog för fullt även på andra håll.

Ersa

Förlängas? Menas RB-tunneln via Odenplan till Centralen? Den har väl varit planerad och under projektering i rätt många år nu? Eller är det något annat som åsyftas?

S Svensson

Det handlar om att det blir tunnel till centrum. Projektering är ju inte samma som beslut. Vad jag kan förstå finns förstudier och projektering av fler linjer som inte är beslutade. Hur  är det med Arlandalinjen ?

Ersa

Jaha. Jag trodde att beslutet om tunneln till Centralen klubbades för flera år sedan.

Tyvärr finns det inga aktiva pågående planer om varken Arlandaspåret eller Rimbospåret, men bägge vore varmt välkomna, nu när tunneln verkligen blir av.

Frippe Fribas

Citat från: S Svensson skrivet 25 april 2026, 06:03:47 AMDet handlar om att det blir tunnel till centrum. Projektering är ju inte samma som beslut. Vad jag kan förstå finns förstudier och projektering av fler linjer som inte är beslutade. Hur  är det med Arlandalinjen ?
Förlängningen in till City kan vi nog vara relativt säkra på att den blir av även om den formellt inte är beslutad genom järnvägsplan och annat ännu.
Det projektet är har bedömts som samhällsekonomiskt lönsamt, men genomförs också till stor del på grund av att det inte går att trycka in mer kapacitet på Tunnelbanans Röda linje samtidigt som kommunerna i de nordöstra länsdelarna blir allt folkrikare.

Vad gäller andra stora projekt på RB kommer jag på några som härleds till utbyggnaden till City, men några andra nya sträckor lär knappast bli verklighet inom överskådlig framtid som Ersa skriver.

Projekt som ligger i "pipen" är bland annat följande som jag har hört:

*Dubbelspår Viggbyholm - Rydbo
*Ombyggnad av plankorsning i Djursholm till planskild korsning (gissar på den där Danderydsvägen korsar RB mellan Djursholms Ekeby och Bråvallavägen)
*Ny depå i Rydbo alternativt utbyggnad av den befintliga Vallentunadepån
*Upphandling av nya tåg som kan ersätta X10p som inte kommer att kunna gå till City
*Ombyggnad av X15p-tågen så de kan trafikera tunnlarna till City

virtual1

Dum fråga, med tanke på att det inte ens finns nåt klubbat beslut om förlängningen,  hur kan man då veta att man behöver bygga om X15p till tunnlar som inte finns ännu?