En av de som aldrig kommer ut i trafik...

Startat av virtual1, 02 april 2026, 14:06:25 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ersa

Någon fordonscertifiering för specifikt RME har jag aldrig hört talas om. Fordonen är klassificerade som "Drivmedel: Diesel" helt enkelt, och man kan fritt välja något av de tre dieselbränslena som finns på marknaden. Dvs fossil diesel, RME eller HVO.

Däremot är RME helt klart ett undermåligt bränsle som löser upp packningar och slangar, samt proppar igen bränslefilter och annat. Dessutom fryser det som sagt när det blir lite för låga minusgrader.
Alla eventuella motorgarantier brukar upphöra omedelbart om man tankat RME i ett nyleverat fordon. Om motorras därefter sker, får man skylla sig själv.

Medan HVO är nästan renare och bättre än fossil diesel. Däremot mycket dyrare, samt finns i mindre mängd där ute att få tag i.

maxh20

Nästan alla dieselbussar inom SL körs med RME. 84% av Nobinas SL-diesel-bussar tankas med RME (se artikeln: https://www.mitti.se/nyheter/bussarnas-utslapp-okar--valjer-smutsigare-bransle-6.3.295265.978b466feb)

Gällande certrifikat. Det är möjligen fel ord, men HVO är kemiskt identisk med vanlig diesel. RME är tillräckligt olik att det kräver att tillverkaren godkänt motorn för RME-drift.

Artikeln säger att HVO är renare, men det håller jag inte med om. HVO ses som rent då man slutat med handel med palmoljeindustrins rester. Men nu kör man istället på med rester från frityrolja m.m (vilket många gånger kan vara palmolja man "smutsar ner" för att få det att framstå som det).
Så  att RME bara har typ 50% lägre c02'utsläpp än diesel emdan HVO har 90% tror jag inte riktigt på, det är mer teoretiskt att HVO är så perfekt.

Att HVO är för dyrt (kostar dubbla mot RME) och man inväntar RME-justering på bussarna eller ett nytt HVO avtal är bara en hypotes. Det är nog snarare så att alla HD-skärmar, internetuppkopplade säkerhetskameror och liknande som strular med bussens elektronikZ