Från min skokartong del 293: Tre Wiima från Borås Lokaltrafik

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 januari 2008, 19:12:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 03 januari 2008, 23:32:50 PM
2-axliga 101-120,121-180 och ledbussar 901-910,911-926,927-948,i olika serier.

931-952, inte 927-948. (927-930 fanns inte)
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2008, 19:12:27 PM
År 1987 tog jag följande bilder på Wiima-bussar i Borås. Någon torde väl bli glad.  ;)

Den någon borde nog ha varit jag, men jag har totalt missat detta inlägg. Hittade det först nu när jag sökte efter något helt annat. Intresserade mig för korsningen här. Det är trafikljus och Allégatan ser ut att vara asfalterad. Varför har man tagit bort trafikljusen här? De hade ju verkligen underlättat för busschaufförerna.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 15:37:34 PM
Den någon borde nog ha varit jag, men jag har totalt missat detta inlägg. Hittade det först nu när jag sökte efter något helt annat. Intresserade mig för korsningen här. Det är trafikljus och Allégatan ser ut att vara asfalterad. Varför har man tagit bort trafikljusen här? De hade ju verkligen underlättat för busschaufförerna.

Det har funnits trafikljus på många platser i Borås, där de nu är borttagna. Dessa ljus togs bort i samband med att Kungsleden blev klar. Innan dess var Allégatan den stora genomfartsgatan.
På 1960-talet hade Borås inte ett enda trafikljus. I början av 1970-talet hade Borås flest trafikljus i landet i förhållande till sin storlek. Många har nu ersatts av rondeller.
Beträffande asfaltering är det just själva korsningen som har det. Jag vill minnas att det blev så i samband med att värmeslingor monterades. Asfalteringen får väl ses som en provisorisk åtgärd eftersom det sedan blev gatsten igen.
Jag är inte riktigt säker på att trafikljus skulle underlättat för bussförarna i korsningen Allégatan-Åsbogatan. Jag vill minnas att de ställde till en del onödiga problem på sin tid, men då var de nödvändiga på grund av den livliga trafiken på Allégatan.
I huset till höger på bilden har för övrigt Gobybus och Bus4you nu sitt huvudkontor.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2009, 15:58:25 PM
Det har funnits trafikljus på många platser i Borås, där de nu är borttagna. Dessa ljus togs bort i samband med att Kungsleden blev klar. Innan dess var Allégatan den stora genomfartsgatan.
På 1960-talet hade Borås inte ett enda trafikljus. I början av 1970-talet hade Borås flest trafikljus i landet i förhållande till sin storlek. Många har nu ersatts av rondeller.
Beträffande asfaltering är det just själva korsningen som har det. Jag vill minnas att det blev så i samband med att värmeslingor monterades. Asfalteringen får väl ses som en provisorisk åtgärd eftersom det sedan blev gatsten igen.
Jag är inte riktigt säker på att trafikljus skulle underlättat för bussförarna i korsningen Allégatan-Åsbogatan. Jag vill minnas att de ställde till en del onödiga problem på sin tid, men då var de nödvändiga på grund av den livliga trafiken på Allégatan.
I huset till höger på bilden har för övrigt Gobybus och Bus4you nu sitt huvudkontor.

Vad fanns där Kungsleden idag ligger då?

Hade ljusen varit signalprioriterade för bussarna så hade det underlättat utfart från Södra Torget avsevärt. Att busschauffören trycker på en knapp när han lämnar hållplatsen på torget så är ljusen gröna lagom till han når korsningen till Allégatan.

Har GoByByus (vilket urlöjligt namn!) och Bus4You (inte bättre det) flyttat in i bankhuset? När hände detta?
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 16:05:16 PM
Vad fanns där Kungsleden idag ligger då?

Kungsgatan var tidigare en ren lokalgata som inte lämpade sig för genomfartstrafik. Det var väl närmast bron vid brandstationen som saknades men det var även dåliga anslutning mellan Åsbogatan och Annelundsmotet.

Hade ljusen varit signalprioriterade för bussarna så hade det underlättat utfart från Södra Torget avsevärt. Att busschauffören trycker på en knapp när han lämnar hållplatsen på torget så är ljusen gröna lagom till han når korsningen till Allégatan.

Med tanke på trafiken från Södra torget mot Åsbogatan-Allégatan skulle det innebära i princip totalstopp för biltrafiken på Allégatan. Vilket man kanske borde ha ändå, men då behövs ju inte trafikljusen.

Har GoByBus (vilket urlöjligt namn!) och Bus4You (inte bättre det) flyttat in i bankhuset? När hände detta?

Det var i höstas eller tidigt i vintras.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2009, 16:12:19 PM
Kungsgatan var tidigare en ren lokalgata som inte lämpade sig för genomfartstrafik. Det var väl närmast bron vid brandstationen som saknades men det var även dåliga anslutning mellan Åsbogatan och Annelundsmotet.

Jag vet att Österlånggatan gick ända fram till radiohuset och övergick väl där i väg 154 till Falkenberg där tvåan idag kör? Eller var det Allégatan som övergick i 154:n? I andra änden av Allégatan anslöt väl Skaraborgsvägen för vidare färd mot Sjöbo och Fristad? Innan Kungsleden kan man säga att genomfartstrafiken genom stan ändrades från Falkenberg till Varberg.

Så Allégatan och Kungsleden har i princip bytt plats?

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2009, 16:12:19 PM
Med tanke på trafiken från Södra torget mot Åsbogatan-Allégatan skulle det innebära i princip totalstopp för biltrafiken på Allégatan. Vilket man kanske borde ha ändå, men då behövs ju inte trafikljusen.

Allégatan är tydligen en helig plats för boråsbilisterna, så jag tror inte att en avstängning av denna är möjlig utan protester. Vi ser ju hur det ser ut vid Torggatans mynning nu, men ett försvårande för bilister gentemot bussar hade verkligen behövts i den här stan.
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 16:19:15 PM
Jag vet att Österlånggatan gick ända fram till radiohuset och övergick väl där i väg 154 till Falkenberg där tvåan idag kör? Eller var det Allégatan som övergick i 154:n? I andra änden av Allégatan anslöt väl Skaraborgsvägen för vidare färd mot Sjöbo och Fristad? Innan Kungsleden kan man säga att genomfartstrafiken genom stan ändrades från Falkenberg till Varberg.

Så Allégatan och Kungsleden har i princip bytt plats?

Allégatan är tydligen en helig plats för boråsbilisterna, så jag tror inte att en avstängning av denna är möjlig utan protester. Vi ser ju hur det ser ut vid Torggatans mynning nu, men ett försvårande för bilister gentemot bussar hade verkligen behövts i den här stan.

För länge sedan var Österlånggatan genomfartsgatan i ena riktning och Allégatan i den andra. Sedan höggs allén ner på Allégatan och denna breddades och blev genomfartsgata åt båda riktningarna. Och nu är det alltså Kungsleden.
Om man korkar igen all biltrafik så drabbar det bussarna också i förlängningen. I korsningen Allégatan-Åsbogatan gäller högerregeln även om bussförarna som kör nedför Åsbogatan brukar släppa fram kollegor som svänger vänster in på Allégatan. Jag tycker det fungerar förhållandevis smidigt. Trafikljus skulle sannolikt bara komplicera bilden. Det blir också svårt med signalprioritering eftersom det kommer bussar till korsningen från tre håll.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 mars 2009, 16:24:59 PM
För länge sedan var Österlånggatan genomfartsgatan i ena riktning och Allégatan i den andra. Sedan höggs allén ner på Allégatan och denna breddades och blev genomfartsgata åt båda riktningarna. Och nu är det alltså Kungsleden.
Om man korkar igen all biltrafik så drabbar det bussarna också i förlängningen. I korsningen Allégatan-Åsbogatan gäller högerregeln även om bussförarna som kör nedför Åsbogatan brukar släppa fram kollegor som svänger vänster in på Allégatan. Jag tycker det fungerar förhållandevis smidigt. Trafikljus skulle sannolikt bara komplicera bilden. Det blir också svårt med signalprioritering eftersom det kommer bussar till korsningen från tre håll.

Jag sa inte att man skulle korka igen trafiken. Det är förvisso ett resultat som uppstår, men då är det något som är fel för så mycket bilar SKA inte befinna sig på Allégatan att trafiken korkas igen. Jag har länge föreslagit att "Gasaremsan" (stumpen mellan Åsbogatan och Lilla Brogatan) blir renodlad bussgata, men är det lönt om inte bilisterna kan lyda detta?
Busschaufförsmeriter:
Pågående:

S Svensson

När det gäller trafikljus så fanns på vänstertrafiktiden ett övergångsställe i Sjöbo som hade trafikljus.
Gatuchefen Ekman och politiker skaffade trafikljus som togs i bruk 3 sep 1967 vid högertrafikens ibruktagande.
Tanken var att biltrafik och gångare skulle skyddas från varandra. Konstigt nog saknades några trafikljus 3 sep och efter knappt en vecka så var de installerade.
Tanken med trafikljus var att biltrafiken skulle kunna komma fram och vissa gator var enkelriktade.
Sedan växte trafiken och så fick en hel del förändras. I princip flyttades genomfartstrafiken till vissa leder. Kungsgatan var planerad som genomfartsled redan till 3 sep 67 men jag tror inte den var det redan då.

Vad gäller ytterligare trafikljus så kan man säkert installera sådana. Men troligen är det en del problem. Bussar kan prioriteras i och för sig,men problemet är att en sådan prioritering kan ta tid och sedan bryts ordningen. Jfr trafikljusen i Göteborg,t ex St Sigfridsplan och ljusen vid avfarterna från E6. Där finns viss prioritering och först och främst för spårvagnar.
I Borås är det möjligt att använda högerregeln och relativt låg fart. Skall det bli trafikljus så kan jag tänka mig att man får ha olika områden på gatan som bussarna går och en ratt som påverkar ljusen (Berzeligatan är enkel att jämföra) Räcker marken till för detta i Borås ?
Sedan är det nog så att jag själv tycker att det finns andra lösningar. Just nu har jag lite svårt att förstå varför alla bussar skall dras in till Södra Torget.