Fordonslista på livedata

Startat av lama, 16 mars 2026, 16:48:58 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

lama

Nu finns swedentransportmap.info/fleet-search i beta tillgänglig, data sparas 30 dagar och uppdateras live. Går att söka på fordon som rapporterats i realtidsdata från tillgängliga regioner och bolag i Sverige.
Tar gärna emot feedback, jag har drivit sidan ett tag och inser att även söka på fordonsid skulle kunna vara hjälpsamt.

Jonas Gustafsson

Fantastiskt! Men jag saknar Västtrafik...
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

lama

Det gör jag också, tyvärr hittar jag inget sätt över dataflödet från Västtrafik att få fram fordon. Västtrafik är inte med i Trafiklab vilket många andra kollektivtrafikbolag/regioner är. Så från Västtrafik kan man få live uppdateringar av positioner och 'trips' men det innehåller inte fysiskt fordon tvyärr.

virtual1

Jättebra jobbat,  men din sökning är lite off, alla fordonsnummer jag sökt på ger en bra förstaträff,  men sen också (för mig) helt obegripliga resultat i övrigt. Sökte på 3422 och hittade då Nobina 3422 i Värmland,  men sen också massa svar i Östergötland/Nobina som inte har alls med 3422 att göra (inte ens ö-trafs radionummer matchar)?

lama

Fixat sökningen, den träffade även på andra fält som är underliggande såsom trip id. Men nu är den mer begränsad och borde fungera bättre. Tack för input.

virtual1

Jättebra, tack! Men nåt är inte hundra - sök på t.ex 602, enormt mycket JLT som känns off dyker upp då. Du verkar inte heller ha matchat Ötrafs radionummer mot faktiska Inventarienummer heller är jag rädd...

lama

Då är sökningen förbättrad i ett nästa steg, 602 ger nu träff på alla vehicle id som slutar på 602 (de fyra sista siffrorna). 602 ger alltså träffar på 0602, 1602 etc. 0602 ger träff på endast 0602.

ötraf - dom mappas ut med hjälp av samma realtidsdata vilket är det sk vehicleId. T.ex Mohlin buss vehicleid 9031005920907101 blir #7101. Finns det något annat sätt som är känt för ötraf?

Bese001

Detta är ju en våt dröm :)  :)  :)

Stort tack för detta.

När man kollar på det så dyker det ju upp lite frågor från en som försöker ha aktuella vagnslistor på Nobina.
Skånetrafiken Nobina så finns det 4 st bussar som kallas 9008-9011, Ringbuss Höör.
Vad är det för vagnar?
Eller fattar jag inte hur man får fram det?

virtual1

Citat från: lama skrivet Idag kl. 14:30:29 PMDå är sökningen förbättrad i ett nästa steg, 602 ger nu träff på alla vehicle id som slutar på 602 (de fyra sista siffrorna). 602 ger alltså träffar på 0602, 1602 etc. 0602 ger träff på endast 0602.

ötraf - dom mappas ut med hjälp av samma realtidsdata vilket är det sk vehicleId. T.ex Mohlin buss vehicleid 9031005920907101 blir #7101. Finns det något annat sätt som är känt för ötraf?

Nej, du måste göra en manuell översättningslista för Ötraf tyvärr...

Peter Andersson

Tack för denna. Kul att hålla koll på vilka linjer vilka bussar med invnr går i olika län. Men har en sak jag väl nämna. I Hallandstrafiken och Nobina Halmstad Hyltebruk finns de både linje 400 och 401. 400 är expressbussen och ofta är de Bussarna med invnr 4316 och 4317 som brukar gå på den linjen. Denna bussen går heller inte inom Rydöbruk och stannar förutom på Västerbro i Halmstad bara på åled väg 26 samt alla 3 hållplatser i oskarström. Sen går den direkt till Torup stannar på alla där innan den går direkt till Hyltebruk

lama

Nobina/Skåne 9008-9011, ser ut genom titta på historiken när man klickar upp fordonet att dessa går på linjerna 441, 444, 445, 448. I alla fall beskrivs fordonen med vehicleid som slutar på 9008-9011 i data från Skånetrafiken.

Ötraf - lite synd. Är det hela nummerserier som går att mappa eller är det mer komplicerat än så? Det måste ju underhållas också.

Hallandstrafiken - tyvärr är data från Halland begränsad, ex.vis levererar dom bara positioner på fordon och inte information per stopp på en linje.

Walter

Fast körs dessa44x linjer ens av Nobina? Eller är det samma som när man tittar på bolaget Nobina tågersättning, det är fiktiva id på bussarna som är inhyrda av andra bolag?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bese001

Känns som att Walters teori är rätt. Det finns fler "mysko" vagnsnr på t ex Din tur, bla flera nummer som är besatta på andra håll hos Nobina.