SL: Tidtabellsplanering för 2027 på remiss

Startat av Maven, 27 februari 2026, 09:56:35 AM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

Maven

Nu har SL skickat ut förslagen för T27 på remiss, men det finns ingen länk till hela listan i pressmeddelandet, som det brukar göra. Någon som vet var den finns?

Tidtabellsplanering för 2027 på remiss | Storstockholms Lokaltrafik, SL

IvveRivve004

Den kanske inte hunnit publiceras ännu, men några av förslagen på ändringar har iallafall offentliggjorts i förtid. Lite intressant dock med 605:an förlängd till Sundbyberg, får mig lite grann att tänka på när man temporärt slog ihop 156:an (Solna strand-Danderyds sjh) med 609:an (Danderyds sjh-Gribbylund). Undrar dock om den kommer gå via Hallonbergen eller Solna station... Det hade nog blivit väldigt mycket parallelltrafik med 156:an, 176:an och 177:an samt Tvärbanan ifall det blev det senare...

igel

Av de i förhand publicerade förslagen är en del intressanta, några tankar kring dem.

698
698an via Svinninge. Den går ju för sig redan via Svinninge i dag, men jag antar att de menar att den ska ta varvet runt inne i området. Det är en naturlig utveckling på att området har förändrats från ett sommarstuge- till villaområde.
  Man kan däremot hoppas på att det kommer någon mer tur på 683an emellan den i dag sista 683an som passerar Kulla vägskäl 00.05 och 698an som passerar den samma 02.19 på vardagar och 04.03 på helger.

605
605an förlängs till Sundbyberg. En gång i tiden, för inte så länge sedan fanns det en linje 509 som gick mellan Brommaplan och Djursholms torg. Den linjen delades i Danderyds sjukhus, inte för tvärbanans förlängning utom för att den var så otroligt störningskänslig. På sträckan Sundbyberg-Danderyds sjukhus var störningarna så stora att bussen med lätthet kunde dra på sig en kvarts försening eller mer.
  Ska man förlänga 605an så bör man nog överväga hur man ska få bussen i tid till Danderyds sjukhus från Sundbyberg i tid.

688Z
688Z, inrättandet av en anropsstyrd linje i förort. Hittills har SL bara inrättat Z linjer på ren landsbygd, både i Rimbo, Vallentuna och Södertälje. Men att nu inrätta en i tätort är ett nytt steg. Jag får förmoda att även den här linjen (688) kommer att ha kvar skolturer på eftermiddagarna.
  Nu skriver man att den (688Z) ska gå 05.30-23.30, antingen menar SL att den ska gå parallellt med ordinarie 688, eller så menar de att man just i rusningen inte kan få buss till Skarpö.
  Rent principiellt så sägs det att SL trafiken ska vara likvärdig oavsett var i länet man bor. Att då en linje som 688 blir anropsstyrd i jämförelse med en linje som 689 är lite konstigt.
  Nu har jag inte tittat på antalet resande, men jag har en stark känsla av att 688an inte har färre resande än för exempelvis 615 på Skarpängsdelen från Täby centrum.

Man får nog vänta tills man har hittat remissen på nätet innan man säger något mera.