Huvudmeny

Nobina Malmö

Startat av intro298, 15 februari 2026, 10:07:34 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

intro298

Eftersom det nu finns flera ämnen som diskuterar Malmös stadstrafik, tycker jag att det är lämpligt att ha en allmän diskussionstråd för ämnen som rör Malmös bussar.

För att starta diskussionen, har någon annan lagt märke till att det finns många felaktiga destinationsskyltar på bussarna den senaste tiden? Jag har sett många bussar som visar olika destinationer på framsidan/sidan/baksidan av bussen, och tidigare idag såg jag till och med den här intressanta bussen.

AdamL

Det verkar vara något fel med skyltningssystemen, under slutet av 2025 körde till exempel alla Solaris-bussarna i trafik utan skyltning.

Anders.o93

Ja, det har varit en hel del problem med skyltningen. Vi förare har uppmanats stänga av manuell skyltning när det har varit problem. Men det har inte alls varit det som har varit orsaken till felskyltningarna, utan det är något bakomliggande problem. Det verkar komma och gå, ett tag var det bara Solaris som hade problem, men nu kan det vara vilken bussmodell som helst som har problem.

intro298

Planen är att de 12 meter långa Volvo-bussarna 2027 huvudsakligen ska flyttas över till linje 13, medan resten flyttas över till linje 1 och 37.

Laddning kommer att ske i Svågertorp för linje 13, i Kristineberg för linje 1 och i Lockarp depå för linje 37.

Volvo-bussarna på linje 7 kommer istället att ersättas med 18 meter långa bussar.

Buss_Lund

Hur blir det med trean ? Ska de behålla 12 meter långa MAN elbussar ?

intro298

Följande busslinjer kommer att använda 12 meter långa bussar år 2027.

Eftersom inga nya 12 meter långa bussar har beställts antar jag att förutom de tre linjerna som använder Volvo-bussar från 2018 kommer de andra att använda MAN-bussar.

1: mix av 12m & 18m
3: mix av 12m & 18m
11: mix av 12m & 18m
13: 12m
15: mix av 12m & 18m
16: mix av 12m & 18m
37: 12m

Anders.o93

Intressant info, kommer detta från något officiellt dokument från Skånetrafiken? Eller från någon intern info?

intro298

All information finns listad här:
4. Trafikbeskrivning Malmö stadstrafik

Några intressanta förändringar:

Linje 11 kommer att förlängas från Elinelund till Hyllie
Linje 7 kommer att dras om via Davidshall, GA Torg och Slottsgatan mellan Triangeln och Malmö C.
Linje 7 kommer att få en betydande kapacitetsökning från 12m långa bussar var 10:e minut (15 utanför rusningstid) till 18m långa bussar var 7,5:e minut (10 minuter utanför rusningstid).
Linje 10 blir Mini-MEX.
Alla stadsbussar i Malmö kommer att ha påstigning vid alla dörrar (som i Lund), men inget datum har angetts för denna förändring.

Detta dokument innehåller också detaljer om de planerade turtätheterna och en karta över det nya linjenätet i T27 (på sidan 23).