Hur kom bussarna hit vad gäller leveranser på 60 talet till Stockholm

Startat av Micke A, 14 februari 2026, 17:13:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Micke A

En liten fundering så här på lördagen.
När man köpte in bussar från Västtyskland och England till SS/ SL under 60 talet, hur transporterades dom hit till Stockholm?
Gäller då följande bussar.
Büssing Senator (H25A) som kom 1961

Büssing Senator 11R (H26) som kom 1962

Büssing Senator 12R (H27) som kom 1964

Büssing Doppeldecker (H28) som kom 1963.

Büssing Doppeldecker Senator (H31) kom 1964-1965, bild finns på leverans nere i Norra Hammarbyhamnen, men kom alla 20 den vägen?

Büssing Präfekt 13D (H32) kom 1966-1967, har sett bild på leverans via järnväg vid Norra station, men kom alla den vägen?

Büssing Doppeldecker 26 (H33) kom 1966-1967. Har sett en bild på vagn i Trelleborg, men kom alla den vägen ?

Leyland Panther Pak Royal (H34) Som kom 1966-1967

Leyland Atlantean Park Royal (H35) som kom 1967

Undrar
Micke

Nico

Nu sitter jag själv mest bara och funderar och svarar då bara fritt ur minnet, men det du skriver stämmer även in på det jag kan minnas mig ha hört, läst eller sett på bilder. Vill ha det till att det finns en del bilder i bl.a. boken »Dubbeldäckare i Stockholm – Tiden när vi åkte kollektivt på höjden» av Leif Stolt • Trafiknostalgiska förlaget 2007 • ISBN: 9789185305377 • TNF-bok nr. 44

Kan ha varit så att de första exemplaren väl då gick över på båt, men som längst då till Göteborg. Därefter på tåg... har sett bilder i olika sammanahang på Büssingvagnar som stått lastade på bl.a. öppna vagnar littera O och liknande. Ofta då med något slags hållare på utsidan för hjulen då bussarna var något bredare än vagnarnas flak. Undantaget var väl då dubbeldäckarna som fick åka båt så de kom närmare Stockholm.

Sedermera körde man samma process även med Leylandvagnarna med båt till Göreborg och sedan tåg. Vad gäller H32:orna var det väl en hel del av dessa som skruvades ihop i Danmark och de var väl lättare att skicka hela vägen, dvs. på tåg redan från Danmark, tågfärja till Sverige och vidare... så avlastning vid Norra station kanske var det vanligaste?

/// Nico
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman