Huvudmeny

SL problemen

Startat av Göran Göransson, 05 januari 2026, 19:43:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göran Göransson

Vad beror detta på 🤔
Tänker att det är många privata aktörer som håller i var sin fiol men vem står för att den dirigeras?
Kan inte skriva hur många gånger jag sett en hållplats plogats för att därefter se gatan göras det samma och busshållplatsen är tillbaka på ruta 1

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bussar-stoppades-i-alvsjo-ar-kaos/

buskörare

Här håller jag med, lite samverkan hade inte gjort illa.

Cero

Citat från: Göran Göransson skrivet 05 januari 2026, 19:43:28 PMVad beror detta på 🤔
Tänker att det är många privata aktörer som håller i var sin fiol men vem står för att den dirigeras?
Kan inte skriva hur många gånger jag sett en hållplats plogats för att därefter se gatan göras det samma och busshållplatsen är tillbaka på ruta 1

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/bussar-stoppades-i-alvsjo-ar-kaos/

Det ser i stort sett likadant ut i hela Älvsjö och Hägersten. Tror skälen är flera. Bl.a. börjar man ploga alldeles för sent och då har snön redan hunnit bli nerkörd av både bussar och bilar och blir då svår att ploga bort i ett drag. Att man börjar sent har säkert fler orsaker men förr prioriterade man i Stockholm gator och platser med busstrafik samt gångvägar, därefter genomfartsgator och sedan övrigt. Nu prioriteras cykelbanor och då hinner övriga gator och platser redan bli nedkörda och svårplogade. Man prioriterar helt enkelt platser inte där människor och trafik befinner sig utan ställen man av andra skäl tycker är viktiga.

All trafik, speciellt tung, drar sedan upp den packade snö som inte plogats bort varför man efter någon timme skulle behöva ploga igen och sedan fortsätta regelbundet. Det görs inte utan man väntar till nästa snöfall (om det kommer något). Då blir vägar och terminaler snabbt ofarbara.

Det är ju inte särskilt ofta vi får så här mycket snö i Stockholm så man kan väl ha visst överseende med att snöberedskapen inte är som i Norrland, men det går ju att snöröja med annan prioritering och på annat sätt. Den här gången var det ju dessutom förvarnat så att man kunnat ha beredskap.

Göran Göransson

Jag drar en liten rövare men det kan ju jag ha råd med, när Vägverket blev till Trafikverket, SJ blev till Trafikverket så blev det hela för stort och man tappade spetskompetens. Det har absolut kommit snö men glöm nu inte bort att vi är ett vinterland och vet någon % på egna fordon kontra Trafikverket's fordon skulle det vara intressant att ta del utav. Dock så finns det ingen som dirigerar det hela utan alla gör sitt, problemet är resultatet när alla är klara är vi då på 100% klart eller har man plogat tillbaka snön. Intressant koppling dock är ju att räddningstjänsten är ju kommunal och om kommunen inte sköter sig med plogning så blir det ändå ett kommunalt uppdrag, undra vad räddningstjänsten säger om läget det lilla jag hört är att man inte är imponerade över hur det sköts....