Bussolycka i Liljeholmen

Startat av Mr. C14, 30 december 2025, 16:40:09 PM

0 Medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.

mittlinje

Citat från: Göran Göransson skrivet 30 december 2025, 20:53:28 PMRent statistiskt så är vi nu i en annan verklighet än tidigare bara att konstatera, och det kommer fortsätta och bli allvarligare och detta ligger på operatörerna. Har vi något registreringsnummer på bussen?

Är vi verkligen det? Min uppfattning är att vi är i en annan tidsålder med snabb spridning i media. Tidigare tog det en vecka för en mindre händelse i södra Sverige att muntligen vandra mellan depåerna till norra Sverige, nu skrivs det om det innan räddningstjänsten nått fram (varit med om det själv). Ännu mer syns det tydligt på händelser i övriga världen, något som hände i sydostasien var inte aktuellt när det nådde oss efter lång tid, därmed inte intressant att diskutera för de flesta.

Rent generellt upplevde jag lika mycket fel på de mekaniska bussarna förr som de "digitala" idag.

Göran Göransson

Det stämmer delvis dock så har dem som driver trafiken ändrar synsätt, man låter bussar framföras trots brister pga. ekonomiska skäl. Det kommer hända mer olyckor och dem kommer tror jag bli svårare rent skademässigt, regionerna har ingen koll och det kan sluta illa. Problemet är att alla förväntar sig att detta sköts korrekt (typiskt svenskt) och problemen är många det jag hoppas på är att man lyfter blicken och blir lite mer misstänksam. Personligen har jag hittat i Stockholm 60-100 bussar som körts efter dem blivit underkända sedan i somras, hur kan det ens vara möjligt?

virtual1

Citat från: Göran Göransson skrivet Idag kl. 09:51:14 AMDu skulle bli förvånad men helt nya bussar blir underkända på den 1:a kontrollbesiktningen, olycksbussen från tekniska är från 2022 och har gjort 5 kontrollbesiktningar och 2 ej godkända. Bländande lysen samt läckage på bränsleslang, om man aktivt arbetade med fordonen skulle dessa fel aldrig uppkomma.

Bussen här är en 2025:a...

Göran Göransson

Har en syskonbuss OAB61X 2025:a 1:a kontrollbesiktningen underkänd 🤔

mittlinje

Citat från: Göran Göransson skrivet Idag kl. 12:59:39 PM*1 Det kommer hända mer olyckor och dem kommer tror jag bli svårare rent skademässigt, regionerna har ingen koll och det kan sluta illa.
*2 Personligen har jag hittat i Stockholm 60-100 bussar som körts efter dem blivit underkända sedan i somras, hur kan det ens vara möjligt?

*1 I VGR genomför man en revision gällande kontroll av fordon inför trafiksättning. Man är på plats och företagen får redovisa kontroll inför trafik samt hur man arbetar med eventuella avvikelser. Detta efter att Polisen rapporterat att de finner brister. Att säga att regionerna inte har kontroll är lögn.

*2 Om ett fordon blir underkänt vid besiktning måste felen åtgärdas snarast, och beroende på typen av fel krävs en ombesiktning (efterkontroll) inom en viss tid, oftast inom två månader för att undvika körförbud.

Det är alltså inte förbjudet att framföra ett fordon som är underkänt och underkänt innebär inte större risk för olycka, i så fall hade det blivit körförbud. Är detta viktigt för dig bör du arbeta mot alla personbilar som är i trafik och är underkända ty de är en risk för alla trafikanter som har perfekta fordon vilka de möter, även bussar. Dessutom är "personligen har jag hittat" subjektivt, inte fakta då det inte redovisas. 

Göran Göransson

Oj så fel du har.
1. Regionerna har ingen kontroll och detta pga. att dem ska underrättas vid brister etc. bussar som togs i Göteborg på en flygande kontroll för 1 månad sedan visste Väst Trafik ingenting kring. Dem underrättas 1 gång om året. 2. Du har helt fel ett underkänt fordon får inte användas i trafik (kontrollera med trafikpolisen) och minst 1 två (2) innebär restriktioner (inte gå i trafik)!!!

Göran Göransson

Vid en 2:a (underkänd med krav på efterkontroll) måste du åtgärda felen omgående, köra bilen endast för att fixa dem eller ta dig till besiktningen, genomföra en efterkontroll inom utsatt tid (oftast 30 dagar) för att undvika körförbud, och vid nya fel eller utebliven efterkontroll kan det krävas en fullständig ny besiktning eller leda till direkt körförbud om det är tredje underkända i rad (då gäller en vecka).
Vad du behöver göra
Åtgärda felen: Laga det som är fel på bilen så fort som möjligt.
Begränsad användning: Fordonet får bara användas för att åtgärda felen eller för att ta sig till efterkontrollen/verkstaden. Det är inte tillåtet att köra som vanligt.

mittlinje

Citat från: Göran Göransson skrivet Idag kl. 18:35:40 PMOj så fel du har.
1. Regionerna har ingen kontroll och detta pga. att dem ska underrättas vid brister etc. bussar som togs i Göteborg på en flygande kontroll för 1 månad sedan visste Väst Trafik ingenting kring. Dem underrättas 1 gång om året. 2. Du har helt fel ett underkänt fordon får inte användas i trafik (kontrollera med trafikpolisen) och minst 1 två (2) innebär restriktioner (inte gå i trafik)!!!

1. Koll har regionerna om de agerar utifrån de uppgifter de får, oavsett när det sker. Tror du att de skall vara uppkopplade 24/7? I detta fall har VGR agerat utifrån information som kommit dem tillhanda. Att sedan inte regioner fullt ut söker information är en annan fråga. Precis som att du först nu reagerat på att något enligt din mening kan vara fel.

2. Du har rätt i att fordon inte bör användas när de är underkända men fortfarande gäller att användningen strikt begränsad och att ett underkänt fordon får inte användas i trafiken mer än nödvändigt för att åtgärda felen, annars väntar körförbud och böter. Är det du som avgör vad som är begränsat och nödvändigt?

Sedan fick jag inte svar på varför du inte agerar på alla sidor som innehåller diskussioner gällande privatbilar, de utgör ett lika stort, om inte större hot (mängden) och kan ställa till med olyckor där buss ingår?

"Personligen har jag hittat i Stockholm 60-100 bussar som körts efter dem blivit underkända sedan i somras". Subjektivt, inte fakta då det inte redovisas. Fakta borde innehålla mer exakt antal, inte ett spann på 60-100 bussar samt hänvisning till var uppgifterna inhämtats.

Dessutom, har du underlag för att inte regioner har koll eller någon form av kontrollsystem och varifrån kommer den informationen, är även det personligen?