Bussolycka i Liljeholmen

Startat av Mr. C14, 30 december 2025, 16:40:09 PM

1 Medlem och 5 gäster tittar på detta ämne.

mittlinje

Citat från: Göran Göransson skrivet 30 december 2025, 20:53:28 PMRent statistiskt så är vi nu i en annan verklighet än tidigare bara att konstatera, och det kommer fortsätta och bli allvarligare och detta ligger på operatörerna. Har vi något registreringsnummer på bussen?

Är vi verkligen det? Min uppfattning är att vi är i en annan tidsålder med snabb spridning i media. Tidigare tog det en vecka för en mindre händelse i södra Sverige att muntligen vandra mellan depåerna till norra Sverige, nu skrivs det om det innan räddningstjänsten nått fram (varit med om det själv). Ännu mer syns det tydligt på händelser i övriga världen, något som hände i sydostasien var inte aktuellt när det nådde oss efter lång tid, därmed inte intressant att diskutera för de flesta.

Rent generellt upplevde jag lika mycket fel på de mekaniska bussarna förr som de "digitala" idag.

Göran Göransson

Det stämmer delvis dock så har dem som driver trafiken ändrar synsätt, man låter bussar framföras trots brister pga. ekonomiska skäl. Det kommer hända mer olyckor och dem kommer tror jag bli svårare rent skademässigt, regionerna har ingen koll och det kan sluta illa. Problemet är att alla förväntar sig att detta sköts korrekt (typiskt svenskt) och problemen är många det jag hoppas på är att man lyfter blicken och blir lite mer misstänksam. Personligen har jag hittat i Stockholm 60-100 bussar som körts efter dem blivit underkända sedan i somras, hur kan det ens vara möjligt?

virtual1

Citat från: Göran Göransson skrivet Idag kl. 09:51:14 AMDu skulle bli förvånad men helt nya bussar blir underkända på den 1:a kontrollbesiktningen, olycksbussen från tekniska är från 2022 och har gjort 5 kontrollbesiktningar och 2 ej godkända. Bländande lysen samt läckage på bränsleslang, om man aktivt arbetade med fordonen skulle dessa fel aldrig uppkomma.

Bussen här är en 2025:a...

Göran Göransson

Har en syskonbuss OAB61X 2025:a 1:a kontrollbesiktningen underkänd 🤔