Huvudmeny

Vad är flexvagnar?

Startat av maxh20, 20 december 2025, 21:37:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

maxh20

Vad menas med att bussar är flexvagnar?

virtual1

Används inte i ordinarie trafik. Hoppar in då nån annan vagn är på verkstad/på annat sätt otillgänglig.

Nico

Mja, jag håller inte riktigt med där. Sedan kan begreppet »flex« och »flexvagn« nog skilja sig åt mellan olika delar av landet. I SL-land (som den ursprungliga tråden berörde) var väl dåvarande Busslink först med flexar under mitten av 00-talet och då som nu handlade det om en förare och buss som stod till trafikledningens förfogande. De brukade stå ställas upp i beredskap på vissa strategiska punkter så att de snabbt kunde kallas fram, men utan att stå i vägen för ordinarie turer.

Dessa flexar kunde då bl.a. användas för att snabbt rädda turer lite här och var. Framförallt då inom det egna trafikområdet, men nattetid (när man hade färre resurser) var det t.ex. inte helt ovanligt att man skickade ut Citys nattflex för att starta/täcka en 893 eller 598 och sedan kanske skickade Råstas nattflex på en 96. Annars handlade mycket om att hjälpa till med att starta trilskande vagnar, byta en blinkerslampa, fungera lite som en extra YTL och kolla framkomlighet vid stopp etc. Tidigare var det även så att vagnarna ofta hade lite extra utrustning i form av verktyg, lampor, torkarblad, NATO-kabel mm. samt att förarna fått lite mer utbildning. Det var dock lite tveeggat då vissa flexförare ibland gick in med lite för stort allvar och nästan började agera mekaniker och det var inte riktigt meningen. Nyckelordet var att det skulle vara snabba insatser.

Numera har alla trafikoperatörer som kör för SL någon variant av detta, men hos VR kallas de "Attackbussar" vilket är ett arv från Arriva. Personligen tycker jag dock inte den benämningen är direkt lyckad. Hos de övriga trafikoperatörerna heter det då fortsatt flex. I vissa fall blir det ibland dock lite svårt att skilja mellan en flex, en förfogandevagn och en ren reserv – detta då man på vissa håll ibland merutnyttjar konceptet varpå avgränsningarna blir lite diffusa.



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman