SL C2 2417 50 år sedan senast revison

Startat av Rte6, 03 december 2025, 06:17:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rte6

50 år sedan C2 2417 fick sin sista (senast) revison 1975-12-0(3)? Vad jag tror är märkt på henne

https://transphoto.ru/photo/20/02/64/2002649.jpg
Mvh
Rte6

david96

Den vagnen är numera bevarad hos Spårvägsmuseet!

Leyland

#2
C2 2417
  • 1960-02-05 Levererad (modern C2:a)
  • 1960-02-26 Första turen
  • 1966-06-08 R1
  • 1975-12-03 R2
  • 1984-09-05 Ej HS. SL har felaktig uppgift i officiella system att HS (typ SATT) fanns kvar 1985-08-25
  • 1990-06-01 Överförd till Spårvägsmuseet. Vagnen var under hela sin trafiktid placerad vid Hö (Högdalshallen)

Om några dagar precis 41 år sedan, nyårsafton 1984, fotade jag 2417 vid Gullmarsplan.

Rte6

Kan tillägga att 2417 blev avställd 1989.
Mvh
Rte6

Peeter Rost

2417 stod avställd i Nybodahallen sommaren 1990.

Hälsningar // Peter

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 26 december 2025, 11:10:32 AMC2 2417
  • 1960-02-05 Levererad (modern C2:a)
  • 1960-02-26 Första turen
  • 1966-06-08 R1
  • 1975-12-03 R2
  • 1984-09-05 Ej HS. SL har felaktig uppgift i officiella system att HS (typ SATT) fanns kvar 1985-08-25
  • 1990-06-01 Överförd till Spårvägsmuseet. Vagnen var under hela sin trafiktid placerad vid Hö (Högdalshallen)

Intressant historik!
Jag försökte 1967 hitta någon oreviderad nyare C2 (2411-2450) för att plåta men misslyckades. Om uppgift finns, vilken var den sista C2 i denna serie som fick R1 och dess revdatum?
Kanske även finns uppgift på vilka C2 som levererades kring 1960-08-29 (före/efter)?

Mvh Gunnar

Leyland

#6
Citat från: Gunnar D skrivet 27 december 2025, 11:53:16 AMIntressant historik!
Jag försökte 1967 hitta någon oreviderad nyare C2 (2411-2450) för att plåta men misslyckades. Om uppgift finns, vilken var den sista C2 i denna serie som fick R1 och dess revdatum?

Kanske även finns uppgift på vilka C2 som levererades kring 1960-08-29 (före/efter)?

Mvh Gunnar

Jodå, uppgifterna finns. Kul att de efterfrågas.

Sist ut av C2 som fick R1 var 2450, 1968-05-22.

Under 1967 reviderades (R1): 2412, 2424, 2430, 2431 (först ut 1967-01-15), 2433, 2434, 2435, 2436, 2437, 2438, 2439, 2440, 2441, 2442, 2445

Under 1968 reviderades (R1): 2443, 2444, 2446, 2447,2448, 2449, 2450



På fråga 2, leveranser kring 1960-08-29

C2 2429 1960-08-03 - första turen 1960-10-19
C2 2430 1960-08-03 - första turen 1960-10-19
C2 2431 1960-09-15
C2 2432 1960-09-15

1960 levererades vagnarna två och två ganska jämt en gång i månaden.



Annat (o)intressant 29 augusti 1960 +/- 12 dagar

C2 2149 1960-08-18 R1
C2 2162 1960-08-23 R1
C2 2118 1960-09-01 R1
C2 2130 1960-09-07 R1

Gunnar D

Stort tack för denna info!
Då fanns det en del oreviderade nyare C2 1967 så jag borde letat bättre.
Var nog gott om vagnar när det tog 2,5 mån innan 2429-2430 kom ut i trafik.

Mvh Gunnar

Rte6

Tack för uppgifterna. Så övriga C2 i 24xx fick R1 revision under 1966?
Mvh
Rte6

Jörgen

Nu kanske man är helt blåst, men vad gjordes egentligen på en R1 revision?

Och på den senare R2 revision.

Är det mer som en typ av besiktning eller kanske förbättringar av något?
Mvh: Jörgen

Leyland

#10
Revisionerna av tunnelvagnarna bör bli föremål för en egen tråd så småningom.

Men en sammanfattning;

De flesta tunnelvagnarna av typ C1-C3 erhöll tre revisioner (R1, R2 och R3) med ca sex-nio års mellanrum. De "moderna" C2-vagnarna hann bara erhålla R1 och R2. Några av vagnarna fick ytterligare revision eller ombyggnad/uppgradering. Det var km-baserat förebyggande underhåll av hela vagnen och komponenter. Boggierna hade eget km-baserat intervall av översyn och boggierna kunde bytas på vagnarna mellan revisionerna.

Med tanke på vagnkorgens material och sammansättning var det en hel del arbete med rostbekämpning.

Vagnarna plockades isär nästan helt och målades och sattes ihop igen. Nedan en exempelbild på C2 2022 isärplockad och som ska in på slipning och lackering vid Centralverkstaden. Vita prickarna är rostgenomslag.


Foto troligen SS (Stockholms Spårvägar). Och apropå olikheter mellan vagnarna ser jag nu för första gången - vad är det för el-uttag (2/3-fas) av gamla modellen (handskfack) som sitter på fronten? Ur Leyland arkiv.


Det var också en hel del "0-ställningar" och ombyggnader vid revisionerna. 2021-2200 genomgick en del "moderniseringar" vid R1 som t ex borttagande av höga mellanväggar. Lackeringarna vid både R1, R2 och R3 bidrog också till förändringar i utseendet (märkningar, takfärg mm)

Från vagntyp C4 och uppåt var konstruktionen en annan av både korg och komponenter som inte hade samma km-baserat förebyggande underhåll av hela vagnen. De flesta C4 erhåll bara en revision på 1980-talet (efter ca 20 år).

Parkopplingen av C2 under 1970-talet kunde vara i anslutning till revision - men det gällde långt ifrån alla parkopplingar och alla vagnar. Parkopplingen kom till för att spara dels underhållskostnader, dels investeringskostnader (en del utrustning gick rakt av inte att köpa mer av). Det handlade om koppel och HS-lådor (stora och små) som kunde frigöras till C8-C12.