Skåneepressen hästkrock

Startat av Jo, 22 november 2025, 18:33:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Ytterliggare en olycka i Skåne. Känns som att förarplatsen är ganska utsatt på många DD jämfört med traditionella expressbussar vid viltolyckor (eller vad vi ska kalla det)


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bOML6q/buss-korde-pa-en-hast-pa-e22

https://www.sydsvenskan.se/skane/buss-har-krockat-med-hast-vid-ekerodsrasten-e22-helt-avstangd/

Nico

I moderna lågentrébussar (och i synnerhet då dubbeldäckare) så är ju förarplatsen ganska lågt belägen. Det gör ju även att förarna blir extra utsatta då krockskyddet i bussar är ganska obefintligt. I Norge har man ju ökat på kraven (om jag minns rätt) så att det måste finnas en tvärgående balk i fronten, men på andra håll så har kraven avseende förarskydd inte alls kommit lika långt... Vet inte om förhoppningen är att det ska ska komma förarlösa bussar snart...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

pegee

Att göra en DD krocksäker för föraren är tveeggat. Det innebär att det finns ingen, eller mycket liten, deformationszon. Krockkraften måste då helt tas upp av mötande fordon vid en fordonskollision.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

IvveRivve004

Ytterligare en hästkrock. Förra gången (så vitt jag vet) var ju Arriva 8138 (f.d. Keolis 6617) som krockade med en häst längs länsväg 274 år 2017.