Huvudmeny

SL C2 2068 - utbränd

Startat av Gunnar D, 20 november 2025, 17:52:21 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D

C2 2068 i Hammarbyhallen juni 1984.

Mvh Gunnar

roggek

Om jag inte missminner mig så var det 2068 som brann i Farsta Strand, eller har jag fel där???

Kan inte riktigt få till tidpunkten för branden som jag vill hellre ha till tidsspannet 1975-76... ???
Minns nämligen själv hur vi "snorungar på den tiden" stod och tittade på det utbrända, och tyckte det var fasligt fascinerande...

Fast vagnen kanske hade stått på  på Heden i Hammarby i 8 år när bilden togs?

Leyland

Tack för den bilden Gunnar,

2068 brann mycket riktigt i Farsta strand den 26 februari 1984 (anlagd brand).

På 1970-talet var det flera C2 som brann.

En var t ex SS SL C2 2037

Låt mig återkomma med mer om både 2068 och andra "brandvagnar"

roggek

Tack Leyland för klargörandet, då var jag tydligen äldre än vad jag minns ifrån minnet av branden... ::)

david96

Förr i tiden fanns det s.k skrotspåret som man skrotade spårvagnar och tunnelbanevagnar i Hammarbyhallen.
Hur länge hade den funnits i Hammarbyhallen?

Fredrik Klint

Det vore kul att se de olika spårplaner som funnits i Hammarby, det byggdes väl om några gånger under årens lopp på Heden.
Och när skrotades de sista vagnarna och dessa spår försvann, 1989...?

Bältes-Assar

Kolla på historiska flygbilden på eniro så ser du hur det såg ut när det var som mest spår. Sen har dom väl mest rivit lite i taget och gjort parkeringsplatser för bilar ( som sen ersatts med nya lyxlägenheter ).

Leyland

Citat från: roggek skrivet 21 november 2025, 16:27:45 PMTack Leyland för klargörandet, då var jag tydligen äldre än vad jag minns ifrån minnet av branden... ::)

Några bilder från Leyland arkiv...

Gunnar D

Tack för denna bakgrund till bilden inledningsvis!

/Gunnar

Leyland

Några dagar senare i tidningarna kom förklaringen till branden

Denna bild från Brandkårens arkiv. Kan det vara Ti Båging och Ftm Ekström som syns på bilden, hämtade av Rb 58, som studerar "sin" vagn.

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 20 november 2025, 17:52:21 PM

C2 2068 i Hammarbyhallen juni 1984.

Mvh Gunnar

Ser ut att kunna vara C2 2134 i bakgrunden. Har du fler bilder från tillfället Gunnar?

2134 gick i trafik sista gången 1984-05-21 (jag åkte med 2134 sista gången 1984-04-07 18/10) och vagnen har officiellt skrotningsdatum 1984-06-04. Man kan fundera över varför inte 2068 hade hunnit längre i skrotningsprocessen?

Gunnar D

Tack för kompletterade artikel och foto. Det var också en ursäkt från denna yngling!
Ja, det är 2134 i bakgrunden på min bild. Tror att detta var den enda bilden från detta tillfälle som jag vill minnas var i slutet av juni 1984.

/Gunnar