Huvudmeny

Nobina 9672

Startat av Bernt Talbrant, 14 november 2025, 10:44:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: ChaffisJakob skrivet 18 november 2025, 08:18:34 AMVilka linjer tänker du på då? Vi kör inga närtrafiklinjer, Råsta-Lunda kanske men vi i innerstan kör inga alls. Tänker du på servicelinjerna på Lidingö? De hanterar vi. Annars är det Bergkvara som avtalet för 900-linjerna.

Råsta gör det... - det är där du hittar 498x-vagnarna (övetagna av VR)

ChaffisJakob

#31
Citat från: Buzzlover skrivet 18 november 2025, 09:31:39 AMFortfarande felaktiga uppgifter.
Närtrafiken har alltid gått för SL-trafiken, vissa linjer är än idag styrda av ett samarbete mellan SL och Färdtjänstnämnden.

Men dom linjer som numera ingår i dom större avtalen och därmed större styrt av SL än Färdtjänstnämnden slutar inte vara Närtrafiken för det.

Som jag tidigare skrev, alla linjer i 9xx går under varumärket Närtrafiken eftersom dom går närmare där folket bor än vanliga linjer.

Källa: https://sl.se/reseplanering/tillganglighet/nartrafiken
https://fardtjansten.regionstockholm.se/fardtjanstresor/olika-satt-att-resa-med-fardtjanst/nartrafik

Närtrafiken är inte ett varumärke, det är en benämning tillsatt för färdtjänsten i länet. På SL:s hemsida för alla linjetidtabeller kan du klicka på respektive tidtabell, de som körs av Bergkvara och taxibolag (alltså de fordon som erbjuder speciell service med handplockade förare för funktionsnedsatta) har en tidtabell med Färdtjänstens logotyp. De andra (som inte körs av speciella förare) körs av det bolag som ansvarar för den vanliga linjetrafiken dvs Nobina, Transdev, osv. De linjerna tillhör alltså SL, inte färdtjänsten. SL är inte färdtjänst i praktiken - dock vill man sammanfoga SL och Färdtjänsten (som du beskriver) till en och samma service men det är inte officiellt färdigt än men förhoppningsvis i nära framtid.

Servicelinjerna på Lidingö körs alltså av helt vanliga förare. Det är alltså inte färdtjänst i praktiken, men på papper är det så. Det är min poäng. Det är det jag menar med att de vanliga bussbolagen inte kör närtrafik, det jag räknar som närtrafik är de fordon som erbjuder specialiserad service. 923 enligt mig är bara en helt vanlig linje med helt vanliga förare.
Studerande bussförare på gymnasiet. Favoritbuss: Mercedes Citaro C1 Facelift.
Jag finns på TikTok.
🩵 KEOLIS Innerstan/Lidingö
📍Stockholms kommun

B10M

Citat från: ChaffisJakob skrivet 18 november 2025, 08:55:08 AMMAN 12C är låggolv inte lågentré. Endast elektriska varianten (12E) finns som lågentré. Det är därför jag menar att det är osannolikt eftersom vi talar om dieselbussar. Antagligen är det 32C, dvs samma modeller som finns i Stockholm, eller så är det ett fel i fordonsplanen. Men det kan också vara 42C, vilket är modellen tillverkad för landsbygdstrafik.
Stämmer det verkligen, Nobina 5412-5436 är väl inte elektriska?

Mr. C14

Tror han menade att endast 12E erbjuds som lågentré av modellen Lion's City. 5412-5436 är Lion's Intercity LE 12 42C, lågentré men diesel.

Buzzlover

Citat från: ChaffisJakob skrivet 18 november 2025, 11:31:06 AMNärtrafiken är inte ett varumärke, det är en benämning tillsatt för färdtjänsten i länet. På SL:s hemsida för alla linjetidtabeller kan du klicka på respektive tidtabell, de som körs av Bergkvara och taxibolag (alltså de fordon som erbjuder speciell service med handplockade förare för funktionsnedsatta) har en tidtabell med Färdtjänstens logotyp. De andra (som inte körs av speciella förare) körs av det bolag som ansvarar för den vanliga linjetrafiken dvs Nobina, Transdev, osv. De linjerna tillhör alltså SL, inte färdtjänsten. SL är inte färdtjänst i praktiken - dock vill man sammanfoga SL och Färdtjänsten (som du beskriver) till en och samma service men det är inte officiellt färdigt än men förhoppningsvis i nära framtid.

Servicelinjerna på Lidingö körs alltså av helt vanliga förare. Det är alltså inte färdtjänst i praktiken, men på papper är det så. Det är min poäng. Det är det jag menar med att de vanliga bussbolagen inte kör närtrafik, det jag räknar som närtrafik är de fordon som erbjuder specialiserad service. 923 enligt mig är bara en helt vanlig linje med helt vanliga förare.
Vad du räknar som Närtrafiken är helt ovidkommande. Du kan inte hävda att något inte är vad det är för att du räknar det så.

Alla 9xx linjer tillhör Närtrafiken och bussarna vare sig dom kör för de större bolagen eller för Bergkvara på Taxi-avtalen ingår i Närtrafiken.

Alltså är uttalandet att Garage Frihamnen inte har trafik inom Närtrafiken felaktigt eftersom 921 & 923 faller inom Närtrafiken enligt båda källorna jag själv angav.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!