Huvudmeny

Nobina 9672

Startat av Bernt Talbrant, 14 november 2025, 10:44:54 AM

3 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussgöteborg

Citat från: Anders.o93 skrivet 17 november 2025, 10:52:54 AMMöja är en ö i Stockholms skärgård.

Tack så mycket, nu vet jag det!
Bor i göteborg och gillar, nej älskar bussar!
gillar även spårvagnar och tåg, medlem i Ringlinjen

Fredde

Ulf Berlin

Det kan eventuellt vara denna som ska ersättas?

Möja 20190831/Ulf

Buss1234

När ska nya biodiselbussen 12LE komma? Det står i Nobina fordonsplan inför trafikstarten att det ska komma en 12LE till Möja.

Bussgöteborg

Citat från: Buss1234 skrivet 17 november 2025, 17:12:06 PMNär ska nya biodiselbussen 12LE komma? Det står i Nobina fordonsplan inför trafikstarten att det ska komma en 12LE till Möja.

Lite dålig på modeller, är det MAN 12LE?
Bor i göteborg och gillar, nej älskar bussar!
gillar även spårvagnar och tåg, medlem i Ringlinjen

ChaffisJakob

Citat från: virtual1 skrivet 14 november 2025, 12:55:33 PMDet var inte länge den rullade i Mark, vad ska den göra i SL-land? Kör Nobina några Närtrafiken-linjer själva? Keolis och Transdev gör ju det i SL-land, men Nobina?
Vilka linjer tänker du på då? Vi kör inga närtrafiklinjer, Råsta-Lunda kanske men vi i innerstan kör inga alls. Tänker du på servicelinjerna på Lidingö? De hanterar vi. Annars är det Bergkvara som avtalet för 900-linjerna.
Studerande bussförare på gymnasiet. Favoritbuss: Mercedes Citaro C1 Facelift.
Jag finns på TikTok.
🩵 KEOLIS Innerstan/Lidingö
📍Stockholms kommun

ChaffisJakob

Citat från: Bussgöteborg skrivet Idag kl. 08:10:47 AMLite dålig på modeller, är det MAN 12LE?
Jätte oklart att bara säga 12LE man måste vara specifik. MAN:s sortiment har tre olika modeller som är 12 meter och lågentré:
MAN NLC E
MAN NLI (32C och 42C)
Jag finns på TikTok.
📍Stockholms kommun

Buzzlover

Citat från: ChaffisJakob skrivet Idag kl. 08:18:34 AMVilka linjer tänker du på då? Vi kör inga närtrafiklinjer, Råsta-Lunda kanske men vi i innerstan kör inga alls. Tänker du på servicelinjerna på Lidingö? De hanterar vi. Annars är det Bergkvara som avtalet för 900-linjerna.
Detta blev jättesnurrigt och fel.
"Servicelinjen(er)" är Smeknamn. Närtrafiken är den officiella benämningen för 9xx linjerna i SL-trafiken.
Alltså är det helt fel att säga att innerstan ej kör Närtrafiken, Innerstan(Depå Frihamnen) kör Närtrafikens linjer 921 och 923.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Buzzlover

Citat från: ChaffisJakob skrivet Idag kl. 08:34:51 AMJätte oklart att bara säga 12LE man måste vara specifik. MAN:s sortiment har tre olika modeller som är 12 meter och lågentré:
MAN NLC E
MAN NLI (32C och 42C)
Väldigt mycket överkurs och förvirrande att kasta runt sådana väldigt interna benämningar.

Troligen är det MAN Lion's City 12C som menas, vilket också är den som nämns i Modellbeskrivningen på Neoplans hemsida.
"MAN Lion's City (12c) som är en 12,19 meters 2-axlig låggolvbuss med diesel, biodiesel eller gasmotor"

Källa: https://www.neoplan.se/bussmodeller/man-lions-city/
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

ChaffisJakob

Citat från: Buzzlover skrivet Idag kl. 08:41:46 AMDetta blev jättesnurrigt och fel.
"Servicelinjen(er)" är Smeknamn. Närtrafiken är den officiella benämningen för 9xx linjerna i SL-trafiken.
Alltså är det helt fel att säga att innerstan ej kör Närtrafiken, Innerstan(Depå Frihamnen) kör Närtrafikens linjer 921 och 923.
Linjerna på Lidingö är undantag. De utgår från SL:s egna linjetidtabeller. Alla andra går på Färdtjänstens linjetidtabeller. SL och Färdtjänsten är två olika varumärken under trafikförvaltningen. I teorin är de "Närtrafiken" men inte i praktiken.
Jag finns på TikTok.
📍Stockholms kommun

ChaffisJakob

Citat från: Buzzlover skrivet Idag kl. 08:46:29 AMVäldigt mycket överkurs och förvirrande att kasta runt sådana väldigt interna benämningar.

Troligen är det MAN Lion's City 12C som menas, vilket också är den som nämns i Modellbeskrivningen på Neoplans hemsida.
"MAN Lion's City (12c) som är en 12,19 meters 2-axlig låggolvbuss med diesel, biodiesel eller gasmotor"

Källa: https://www.neoplan.se/bussmodeller/man-lions-city/
MAN 12C är låggolv inte lågentré. Endast elektriska varianten (12E) finns som lågentré. Det är därför jag menar att det är osannolikt eftersom vi talar om dieselbussar. Antagligen är det 32C, dvs samma modeller som finns i Stockholm, eller så är det ett fel i fordonsplanen. Men det kan också vara 42C, vilket är modellen tillverkad för landsbygdstrafik.
Jag finns på TikTok.
📍Stockholms kommun