Stora indragningar i Stockholms innerstad VARJE lördag

Startat av 846, 08 november 2025, 11:36:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

846

https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/varje-loerdag-eftermiddag-demonstration-paverkar-busstrafiken

Varje lördag, med början kl. 13 och fram till kl. 18.30, kommer totalt tolv busslinjer att avkortas, läggas om eller dras in helt - tills vidare!

Visst har man en grundlagsfäst rätt att demonstrera men detta är en och samma arrangör som fått tillstånd (antar jag) varje lördag tills vidare att marschera genom centrala Stockholm med väldigt stor påverkan på allmänna kommunikationer under lördagsrusningen varje helg. Om andra sidan i denna politiska fråga kontrar med demonstration t.ex. varje söndag antar jag att de också får tillstånd och så har vi ingen busstrafik i stora delar av centrala Stockholm alls på helgerna under den tid flest passagerare vill åka buss...

Jag vet inte vilken rutt demonstartionståget ska gå men att t.ex 2:ans alla hållplatser mellan Stadsbiblioteket och Slottsbacken ska dras in under hela fyra timmar p.g.a. ett demonstartionståg låter överdrivet.

virtual1

Alltså,  syftet är det inget fel på, men det klassiska uttrycket "välj dina strider" är ruskigt applicerbart här. Att Sveriges regering kan göra nåt överhuvudtaget för att stoppa kriget i Gaza bara för att man demonstrerar i stan o sabbar stockholmarnas liv till stor del är så extremt naivt att det nästan är sorgligt. Jag skulle vilja se en enda regering i världen som någonsin påverkats av demonstrationer i ett annat land, klart tveksam till att det nånsin hänt eller kommer hända...

846

Den här demonstrationen är i sig inget nytt, det är SL:s märkliga beslut att fr.o.m. nu dra in, korta av och lägga om busstrafiken hela eftermiddagen varje lördag - helt i onödan. Förra lördagen drabbades jag av denna demonstration, som då precis gick förbi bussens färdväg. Jag satt på 1:an som blev stående i ca 10 min vid Hötorget, sen körde bussen vidare. Nu ställer SL in 1:an i över 3 timmar och en kvart på hela sträckan mellan Värtavägen och Fridhemsplan! 2:ans ordinarie hållplatser mellan Odenplan och Slussen dras 3 timmar och 40 minuter osv. Varför? Jo, för att ett demonstrationståg går förbi 1:ans och 2:ans väg mellan Hötorget och Stureplan i kanske en kvart. Samma tokigheter med övriga indragningar.

Min poäng är att SL överdriver något fruktansvärt. Den här demonstrationen är inte ett skäl att göra de stora förändringar som SL gör.

Polisen borde också få kritik för att tillåta detta. Demonstrationsfriheten får inskränkas med hänsyn till trafiken. Den här demonstrationen ska gå från Odenplan till Gustav Adolfs Torg. Den skulle då kunna gå från Odenplan -  Norrtullsgatan - Drottninggatan - Fredsgatan. Påverkan på trafiken blir då minimal eftersom nästan hela sträckan är gågata.