Linjer på småvägar (grus)

Startat av Ola Å, 31 oktober 2025, 21:04:55 PM

1 Medlem och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ola Å

Efter min återkomst som förare i SL-trafik med bl.a. linjeutbildning på Vallentunas så kallade gruslinjer, bara 663 på grus, undrar jag hur många tidtabellslagda linjer som rullar på grus?

Rojje

648Y Rimbo-Ubby-Rimbo
649 Rimbo-Beateberg

Kommer inte ihåg fler just nu.

Fredde

Finns nog ett flertal, bla i Norrbotten.
Linje 425 rullar ca 2 mil på grusväg mellan Nattavaara och Sarvisvaara.

För att se vad en väg har för slitlager kan man gå in på denna sida och välja "Slitlager":
https://nvdbpakarta.trafikverket.se/map

Niclas Wennerlid

I Stockholm, utöver de som redan nämnts. Jag räknar inte med linjer som ex. vis 315 och 574 som bara vänder på grus.

Linje 661 går ju på grusväg på de avgångar som trafikerar Gillberga och 662Y över Örsta.
På södra sidan har vi 778 som går en kort sträcka på grus vid Sundsvik, 779 där ca 30% av linjen går på grusväg.

Sen har vi ju de "dynamiska" linjerna 640Z, 648Z, 669Z och Mörkötrafiken så går på grusväg, men de är ju per definition inte linjelagda.

// Niclas

buskörare

Citat från: Rojje skrivet 01 november 2025, 16:14:20 PM648Y Rimbo-Ubby-Rimbo
649 Rimbo-Beateberg

Kommer inte ihåg fler just nu.

654 med 🙂

buskörare

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 02 november 2025, 11:18:04 AMI Stockholm, utöver de som redan nämnts. Jag räknar inte med linjer som ex. vis 315 och 574 som bara vänder på grus.

Linje 661 går ju på grusväg på de avgångar som trafikerar Gillberga och 662Y över Örsta.
På södra sidan har vi 778 som går en kort sträcka på grus vid Sundsvik, 779 där ca 30% av linjen går på grusväg.

Sen har vi ju de "dynamiska" linjerna 640Z, 648Z, 669Z och Mörkötrafiken så går på grusväg, men de är ju per definition inte linjelagda.

// Niclas

Är det verkligen grusväg till Gillberga? Kan inte minnas att det var det sist jag åkte där.

Niclas Wennerlid

Hm, det stämmer. Jag mindes fel.
Det är asfalterad väg, det är bara vändningen som sker på grusväg.

// Niclas

Tonfisk

Sörmlandtrafikens linje 208 till Gubbklinten i Barva utanför Eskilstuna. Mycket ringa trafik dock.

Maven

SL-linje 663 går på grusväg förbi Gällstaberg, åtminstonde enligt Google Streetview.

Ola Å

663 går på grus ja, fast knappast på en väg  :o , körde VDL normalbuss där, vägen räckte precis till, verkar ha 2 avgångar per dag, sedan finns det 2 beställningsavgångar, undrar om de körs med taxi?