SS linje 4 utgående vagn

Startat av Gunnar D, 23 oktober 2025, 13:55:26 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar D



A25 460 vid Räntmästartrappan 23 okt 1966.

Mvh Gunnar

Leyland

#1
Trevligt Gunnar,

460 var "invigningsvagn" när direktör von Heland invigde Söderhallen 9 juli 1956 för spårvagnarna.

Åren 1946-1956 - var 460 då placerad i Brännkyrka eller Enskede? (Troligen Brännkyrka)

7 maj 1953 gick 460 i vart fall på linje 4 tur 6 och kolliderade med en moped hörnet av Krukmakargatan och Rosenlundsgatan. Förare Lundqvist kunde gå direkt in till närliggande Maria Polisstation och rekvirera en ambulans.


K R

Hej!

Dessutom fick A25 460 statera som ersättning för A25 456 när TV-teamet bakom 'Den sista spårvagnens sista färd' skulle ta en tilläggsscen.
Denna TV-film avhandlade de sista timmarna av spårvägstrafiken i innerstaden inför dagen H den 3 september 1967.

Man ville filma en scen där konduktören på 456 ett par dagar efteråt skulle ta sig tillbaka ut till Hammarby
för att som ett minne skruva ner skylten om Rökning Förbjuden.
 
456 stod inte att finna där till denna inspelning, så man märkte helt enkelt istället upp 460 med vagnsnumret 456 vid mittdörrarna(!) och i blandat typsnitt (!!).
Konduktören tände nu även sin pipa och rökte några bloss på konduktörsplatsen efter att ha skruvat ned skylten. "Något som han aldrig tidigare hade gjort".

Någon form av cirkelslutning för vagn 460 kan man kanske ändå säga att det blev...
Med tanke på ovan nämnda bakgrund som invigningsvagn vid Söderhallens invigning drygt 11 år tidigare.

mvh K R
 

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 23 oktober 2025, 22:52:20 PMÅren 1946-1956 - var 460 då placerad i Brännkyrka eller Enskede? (Troligen Brännkyrka)

7 maj 1953 gick 460 i vart fall på linje 4 tur 6 och kolliderade med en moped hörnet av Krukmakargatan och Rosenlundsgatan. Förare Lundqvist kunde gå direkt in till närliggande Maria Polisstation och rekvirera en ambulans.
A25 460 fick första placering i Brännkyrka nov 1946. Att den gick på linje 4 i maj 1953 indikerar Brännkyrka och den finns sen med på avprickningslistor för Brännkyrka maj 1958 och aug 1962. Därutöver finns 460 på bild vid Brännkyrka aug 1963. Förmodligen tillhörde 460 Brännkyrka (större delen av) tiden fram till apr 1964 då det sen blev Söderhallen. Sista trafikuppgiften blev linje 8 tur 4 sista dagen 2 sep 1967.
Nedan svänger A25 460 + B25 992 in på Rosenlundsgatan med den nämnda polisstationen till höger med polisbilar utanför 3 aug 1967.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin


Hasse L

Apropå B25 992.


Som sommarextra konduktör hade fotografen förmånen att få tjänstgöra på denna vagn en eftermiddag/kväll nära slutet för sista resterna av vårt fina spårvägstrafiknät, strax innan högertrafiken "slog till". Hade väl tagit ganska många bilder allaredan med min gammalmodiga kamera, men den här vinkeln återstod.
En vagn står framför i hållplatsläget och ännu en är på väg in i slingan. Under sommartidtabellen 1967 kördes fyran med släpvagn i tåg med udda turnummer och med "enkelvagn" på de övriga.

K R

#6
Hej!

Snygga bilder, Gunnar D och Hasse L, där B25 992 figurerar!

Visserligen är det förmodligen redan bekant, men nämner i a f att 992 är bevarad på Stockholms Spårvägsmuseum.

Vagntypen B25 beskrivs nedan på länkarna till SSS, där 992 syns på ännu en bild,
troligtvis utanför SS/SL:s huvudkontor på Tegnérgatan i samband med Spårvägens Dag.
Nämnas kan också att den högst numrerade B25:an, 1499, under år 1959 först lånades ut och sedermera såldes till Oslo Spårvägar.

https://www.sparvagssallskapet.se/vagnhallen/typ.php?typ_id=270

https://www.sparvagssallskapet.se/files/download_files.php?typ_id=270

mvh K R

Gunnar D



Utgående vagn på linje 4E mot Fridhemsplan närmar sig Kornhamnstorg på morgonen 10 mars 1964.
Vagnarna är A25 400+B25 967 och i bakgrunden ses en H20 insatt på linje 63. Denna körväg stängs 17 mars i samband med att linje 1 nedlägges.

Mvh Gunnar

roggek


Leyland

#9
Trevlig tråd och trevliga bilder, tack alla.

Under rubriken tillför jag en Utgående 4:a (kan ju möjligen vara ingående), A3 129 f.d. A2 131 (om jag minns rätt på det hela) vid Norrhallen den 13 maj 1962. Vagnen gick nästintill uteslutande på E-turer 1961-1963.


Foto Gunnar Hedman

Gunnar D

Tack för A3 129! Tror det fanns turer på 4E som vände vid Odenplan. Kanske visar bilden från Norrhallen en sådan?

Här anländer A5 52+B5 927 till Odenplan från Hakberget 20 feb 1964:

Mvh Gunnar