SL H32 > H38 (Büssing)

Startat av Fredrik Klint, 21 oktober 2025, 16:23:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Jag undrar om någon vet varför man valde ut 4004-4013, som blev ommålade och försedda med bagagehyllor samt askkoppar och avsedda för flygbusstrafiken till Bromma.

Varför tog man inte 4001-10? Det finns teorier om att de tre första vagnarna avvek vilket jag ställer mig tveksam till som giltigt skäl för att inte passa som H38.

Vad jag vet är att 4001 hade blå positionsljus fram, det hade ingen annan H32. Samt helt dörrglas i framdörrarna, osäker om även 4002 hade detta? Övriga hade alltså en mittdelare av dörrglaset. Men dessa småsaker känns inte riktigt som anledning att välja bort? Men om så är fallet, var även 4002 och 03 speciella?

Gunnar D

Enligt Bussgaraget utförde 4002 och 4003 linjemätningar i början av 1969.

/Gunnar

Gunnar Berglund

Har egentligen inget svar än att 4001 var säkert lite annorlunda i detaljerna, 4002 och 4003 hade fått speciell mätare för linjemätning som jag noterat på webbsidan. Men har hört att det fanns något annat som också kan ha diffat. Hursomhelst jag hade tills nyligen inte sett några bilder på de vagnar som senare skulle byggas om, men nyligen fick jag tillfälle att skanna några av Gunnar Fribergs negativ i högre upplösning. En intressant bild är denna, tar med en förstoring.


Främst står H26 5536 som skall byggas om till högertrafik, vilket gjordes i Hornsbergshallen. I bakgrunden står tre H32 Büssing med (sannolikt) förflutet i trafik för Brommalinjer.


Och närmast står 4007. Tidpunkten är 7.2.1968. Gunnar sa till mig att han tyckte det var lite ovanligt med att just tre Bromma-Büssingar stod där just då. Det kan ju vara så att de står där redo just för ombyggnad till flygbussar.

Vagnen är enligt registerkorten avställd i slutet av maj 1968 (likt alla kommande H38) och blir inte inregistrerad igen förrän den 18.11.1968, då ombyggd som flygbussen Beata.

De jag hittar i trafikhändelsenoteringar efter den 7.2.1968 är:

4005 i trafik 8.3.1968 linje 112
4010 i trafik 4.3.1968 linje 119

Tack till Gunnar Friberg som ställt bilderna till förfogande samt tillåtelse att lägga ut dem här!
Mer om SS- och SL-bussar under 1900-talet: bussgaraget.se

K R

Hej!

Då kan det vara läge att länka till en gammal tråd om dessa H38:or.

På trådens sida 1 uppträder just 4007 på bild i sin flygbusslivré vid Bromma Flygplats,
invid den fantastiska hållplatsstolpen med alla de tio färger som de 10 H38:orna var lackerade i.

Bildutläggaren Mr G skriver även i ett inlägg i tråden:
" Kräsna affärsresenärer som väljer att färdas med lyxkomfort mot stadens centrum väntar ivrigt att få embarkera den luxuösa büssen.  ;D "
 
Den som går vidare till sida 3 i den länkade tråden får som bonus se 4009, vid tidpunkten för bilden med borttaget flygbussnamn (Bojan):

https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=68706.0

mvh K R