Förening som äger buss

Startat av Vagnskada, 14 oktober 2025, 21:27:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vagnskada

Skulle en ekonomisk förening kunna äga en buss (veteran) och därmed erbjuda medlemmar att boka bussen på olika resor (slutna sällskap), utan att trafiktillstånd krävs?

Medlemskapet innebär alltså rätt att boka bussen med chaufför, till fördelaktiga priser. Medlemsavgiften går till att täcka löpande kostnader för bussens funktion.

Skulle ett sådant här upplägg kunna genomföras lagenligt?

Sundås

Lagen säger att om man bedriver persontrafik med fordon för fler än nio personer inklusive föraren mot ersättning, så ska man ha ett yrkestrafiktillstånd. Det gäller även om det bara är för föreningens egna medlemmar och slutna sällskap - det är "mot ersättning" som är det bärande.

Det spelar heller ingen roll om det är en ekonomisk förening eller ett företag. Samma regler.

Så nej, jag skulle inte säga att upplägget du beskriver kan genomföras lagenligt.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Vagnskada

Citat från: Sundås skrivet 15 oktober 2025, 09:13:33 AMLagen säger att om man bedriver persontrafik med fordon för fler än nio personer inklusive föraren mot ersättning, så ska man ha ett yrkestrafiktillstånd. Det gäller även om det bara är för föreningens egna medlemmar och slutna sällskap - det är "mot ersättning" som är det bärande.

Det spelar heller ingen roll om det är en ekonomisk förening eller ett företag. Samma regler.

Så nej, jag skulle inte säga att upplägget du beskriver kan genomföras lagenligt.

Om vi istället tänker följande scenario:

1. Föreningen äger en buss

2. Medlemskap ger rätt att kostnadsfritt låna bussen, det enda som krävs är att den som lånar den tankar upp den diesel som använts.

3. Den som lånar bussen får inte själv ta betalt för resorna, utan endast skjutsa privata sällskap. sällskapet själva betalar drivmedlet.

4. Medlemsavgifterna täcker kostnader för att hålla bussen i drift.

roggek

Det är som Sundås beskriver, det behövs ett yrkestrafiktillstånd, hur du än vrider och vänder på det, även om det är ett slutet sällskap som räknas som abbonnemang.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/gods-och-buss/yrkesmassig-trafik/ansokan-om-yrkestrafiktillstand/

Sen om föreningen "hyr ut bussen till något annat företag som har yrkestrafiktillstånd", det är en annan femma...