Ommålade CF:ar hos SL litt H65A

Startat av Fredrik Klint, 12 oktober 2025, 23:56:03 PM

0 Medlemmar och 17 gäster tittar på detta ämne.

Leyland

#30
Citat från: Ted Selander skrivet 20 oktober 2025, 08:18:38 AMSer att det finns ett litet frågetecken för 6149. Det kom fram en bild från sensommaren 1976, uppenbarligen på utfärd med tur 17, Svenska Spårvägssällskapet. Kofångaren har litet SJ-färg kvar.


Ted. mycket trevlig bild på 6149 och inte minst den stillsamma miljön. Folktomt - var det tidigt en söndagsmorgon?

Noterar att hållplatstavlan indikerar linje 48. Linje 48 hade på 1970-talet sitt normala hållplatsläge precis före vänsterkurvan (bakom alltså) och detta hållplatsläge var för linje 53. Troligen var det ett gatuarbete i höjd med 48:ans ordinarie läge varför både 48:an och 53:an fick sina hållplatslägen framflyttade ett steg, linje 53 till efter infarten till OK och Katarinaberget. Till vänster om glasskiosken finns en för tiden typisk arbetarbod som kan indikera på gatuarbete. Var det inte så sommaren 1976, att det var flera arbeten med körbanorna vid Slussen?

Så något om 6149 från för handen tillgänglig data
  • 1968-1973 Placerad vid Sundbyberg eller Råsta
  • 1970-09-30 Någon form av typ- eller omregistrering
  • 1973-10-01 Verkstadschefen vid Råsta, Gustafsson, förordade skrotning av vagnen. Motorn behövde bytas på grund av vevaxelskada. Bromsar, spindlar och bakfjädrar var slut och behövde bytas. Reparationskostnaden beräknades uppgå till 16 600 kronor.
  • 1973-10-01 Högre chef vid SL Solnabuss, Rudemalm, skriver till CK och tillstyrker och hämställer om skrot. Bussen avregistreras även 1 oktober.
  • 1973-11 Hemställan avslås och bussen repareras.
  • 1973-12-17 Registreras för trafik.
  • 1974 Flyttas till Söderhallen
  • 1975-01-07 Från Söderhallen i trafik på linje 723
  • 1975-11-09 Från Söderhallen, används som personaltransportvagn (egen) för reservförare Söderhallen ca klockan 11.20 till Fridhemsplan och åter Söderhallen ca klockan 17.00. Föraren skulle ha två pass på linje 54.
  • 1976-01-13 Från Söderhallen i trafik på linje 723
  • 1976-04-24 Från Söderhallen i trafik på förfogandevagn (9500/155) och möjligen i trafik på linje 47E på kvällen
  • 1976-10-29 Såld från SL. Frågan är om den redan då såldes externt eller om den fanns kvar på SL en tid som "verkvagn" med annat inventarienummer?
  • 2011-07-09 Alltjämt i aktivt bruk - Campingbuss i Västerås (bild Bussmicke)

Tänk om CK sagt ja till skrot....
 






Gunnar D

Intressant att den var placerad i Söderhallen och gick på linje 723.

/Gunnar

Leyland

Citat från: Gunnar D skrivet 20 oktober 2025, 18:46:59 PMIntressant att den var placerad i Söderhallen och gick på linje 723.

/Gunnar

Ett urval/exempel av utsättningar från Söderhallen på 700-linjer åren 1974-1976
  • oktober 1974 - 7 turer, samtliga med H34. Linje 701 tur 1,5 och 5, linje 704 tur 2, linje 713 tur 16, linje 702 tur 9, linje 723 tur 33.
  • januari 1975 - 5 turer, samtliga H65A. Linje 702 två+två turer, linje 706 en+en tur, linje 713 en tur och linje 723 en tur.
  • januari 1976 - 5 turer, H32 och H65A. Linje 702 två+två turer, linje 706 en tur, linje 713 en tur och linje 723 en tur.

Därtill H34 på linje 742 och 743 åren 1969-1973 liksom H32 och H34 på linje 702 m.fl. 1972-1973.

Juni 1972 när Huddinge lånade ut H65A som polisbussar kan då "extra många" H34 ha satts ut på 700-linjerna som ersättning? En fråga som ofta återkommer är om någon av dessa H34 då var utlånade till Huddingegaraget, eller om alla turer utsattes från Söderhallen med bl.a. Hammarbyförare.

Fredrik Klint

Tack för bilden, Ted! Då kan frågetecken strykas på denna vagn  :)

Gunnar D

Citat från: Leyland skrivet 20 oktober 2025, 19:24:51 PMEtt urval/exempel av utsättningar från Söderhallen på 700-linjer åren 1974-1976
  • oktober 1974 - 7 turer, samtliga med H34. Linje 701 tur 1,5 och 5, linje 704 tur 2, linje 713 tur 16, linje 702 tur 9, linje 723 tur 33.
  • januari 1975 - 5 turer, samtliga H65A. Linje 702 två+två turer, linje 706 en+en tur, linje 713 en tur och linje 723 en tur.
  • januari 1976 - 5 turer, H32 och H65A. Linje 702 två+två turer, linje 706 en tur, linje 713 en tur och linje 723 en tur.
Tack för detta som friskade upp mitt minne! Tror jag visat lite bilder ang detta här tidigare. Klart att man också satte in CF när tillgång fanns!

Citat från: Leyland skrivet 20 oktober 2025, 19:24:51 PMDärtill H34 på linje 742 och 743 åren 1969-1973 liksom H32 och H34 på linje 702 m.fl. 1972-1973.

Juni 1972 när Huddinge lånade ut H65A som polisbussar kan då "extra många" H34 ha satts ut på 700-linjerna som ersättning? En fråga som ofta återkommer är om någon av dessa H34 då var utlånade till Huddingegaraget, eller om alla turer utsattes från Söderhallen med bl.a. Hammarbyförare.
H34 på linje 742 har jag själv kört. Gillade H34 som dock passade mindre bra på Nynäsvägen.
Huddinge fick H34 som ersättning för de CF som lånades ut för Miljökonferensen. Huddingeförarna var ju vana vid H34 från linje 742. Jag hade H34 4434 på linje 724 17/6-72.

/Gunnar

christian berg

Hej igen,

lite kompletteringar efter närmare bildstudier:

6101 SJ ( ny plåtar i Märsta 73-74)
6102 SJ ( anteckning från Högdalen)
6120 SJ ( gamla plåtar, kan blivit omålad senare)
6129 SJ
6168 SJ (med nya plåtar)
6197 SJ
6496 SL ( bild Liljewall, Sätra Äng, linje 612 21.8.1970)

Beträffande 6213 har jag läst någonstans att den brann i Kymlinge 1971, så därför den tidiga skroten

Fredrik Klint

Härligt, Christian! Uppdaterar listan.