Ommålade CF:ar hos SL litt H65A

Startat av Fredrik Klint, 12 oktober 2025, 23:56:03 PM

1 Medlem och 7 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Jag har sedan flera år försökt pussla ihop CF:ar hos SL av littera H65A, alltså med ursprung hos SJ, vilka av dessa som blev rödmålade.
Det vore roligt om jag kunde få hjälp med mina luckor men också kontrollera de uppgifter jag har, någon har kanske avvikande uppgifter... Foton är förstås bäst som bevis.
Nästa steg är att försöka ringa in årtal som resp. vagn blev ommålad. Några blev röda redan 1969, året som SL tog över. Omlackering torde ha slutat redan tidigt 70-tal om man tänker att de fick den tidiga versionen av SL´s färgschema, alltså röda med grått tak. Ett undantag finns dock, vagn 6115 var den enda H65A som fick rött tak och därmed förmodligen den sista att lackas om. Emellertid finns en förhållandevis sen bild på 6155 i orange, med ny reg-skylt: https://www.svenskbusshistoria.se/#bus/33026
Men det finns också en nyare bild på de sorgliga resterna av denna vagn i oxblodsrött (med grått tak).
 
6084   Röd
6085   Röd
6086   SJ
6087   SJ
6088   Röd
6089   Röd
6090   Röd
6091   
6092   SJ
6093   SJ
6094   SJ
6095   SJ
6096   SJ
6097   SJ
6098   SJ
6099   SJ trol. Fortfarande orange juli -72 (Hasse L)
6100   SJ
6101   
6102   
6103   SJ
6104   SJ
6105   SJ
6106   SJ
6107   SJ
6108   SJ
6109   Röd
6110   Röd
6111   Röd
6112   SJ
6113   SJ
6114   Röd
6115   Röd
6116   Röd
6117   Röd
6118   SJ
6119   SJ
6120   
6121   SJ
6122   SJ
6123   SJ
6124   
6125   SJ
6126   SJ
6127   Röd
6128   SJ
6129   SJ ? (troligtvis orange)
6130   Röd
6131   Röd
6132   Röd
6133   Röd
6134   Röd
6135   Röd
6136   Röd
6137   Röd
6138   Röd
6139   Röd
6140   SJ
6141   Röd
6142   SJ
6143   SJ
6144   Röd
6145   SJ
6146   Röd
6147   SJ
6148   SJ
6149   SJ ? (troligtvis orange)
6150   Röd
6151   Röd
6152   Röd
6153   
6154   SJ
6155   Röd
6156   Röd
6157   SJ
6158   Röd
6159   SJ
6160   SJ
6161   SJ
6162   SJ
6163   Röd
6164   Röd
6165   SJ
6166   SJ
6167   SJ
6168   SJ. Uppgift om röd men fortfarande orange 1979-80 (C Berg).
6169   SJ
6170   Röd
6171   SJ
6172   Röd
6173   Röd
6174   Röd (troligtvis)
6175   Röd
6176   Röd
6177   SJ
6178   Röd
6179   SJ
6180   Röd
6181   Röd
6182   Röd
6183   Röd
6184   SJ
6185   SJ
6186   SJ
6187   SJ
6188   SJ
6189   SJ
6190   SJ
6191   Röd
6192   SJ
6193   Röd
6194   SJ
6195   SJ
6196   SJ
6197   
6198   SJ
6199   SJ
6200   SJ
6201   SJ
6202   SJ
6203   Röd
6204   Röd
6205   Röd
6206   Röd
6207   SJ
6208   Röd
6209   Röd
6210   
6211   SJ
6212   SJ
6213   SJ med största sannolikhet.
6214   SJ
6215   SJ
6216   SJ
6217   SJ
6218   SJ
6219   Röd
6220   SJ
6221   SJ
6222   SJ
6223   Röd
6224   SJ
6225   SJ
6226   SJ
6227   SJ
6228   SJ
6229   Röd
6230   Röd
6231   SJ
6232   SJ
6233   Röd
6234   SJ
6235   SJ
6236   SJ
6237   SJ
6238   SJ
6239   SJ
6240   Röd
6241   SJ
6242   SJ
6243   SJ

6479   SJ
6480   SJ
6481   SJ
6482   
6483   SJ
6484   Röd
6485   Röd
6486   SJ
6487   SJ
6488   SJ
6489   SJ
6490   Röd
6491   SJ
6492   SJ
6493   SJ
6494   SJ
6495   SJ
6496   
6497   SJ
6498   Röd
6499   Röd
6500   SJ
6501   Röd
6502   Röd
6503   SJ
6504   SJ
6505   Röd
6506   Röd
6507   SJ
6508   SJ
6509   SJ
6510   SJ
6511   Röd
6512   SJ


Även 6511 är värd att nämnas, fotad av Hasse L i september -73 där den ser tämligen nylackad ut. Vid den tidpunkten känns det som att ommålningen hade slutat men den var väl ett av fåtal undantag.

Ted Selander

Tillför kanske inte så mycket, mer än att i juni 1972 var 6181 röd.
Det var min första sommar på SL.

Miljökonferensen i Stockholm (en av de första) krävde tillresta poliser, som fick färdas med stil!

Hasse L

6234 var SJ-orange så sent som 1977 (egen styrning). Kan den ha hunnit bli röd efter att ha lämnat Åkerby/Täby?


Fredrik Klint

Tack för den! Här får jag ändra då den knappast blev röd efter att bilden togs.

När försvann de sista CF:arna från Täby/Norrtälje och Råsta?

christian berg

Intressant lista. Det var nog rätt få som gick i Råsta, de flesta som tillhörde Solna gick i Märsta och där försvann de sista 1975 och från Danderyd 1978.

Efter att ha kollat diverse bilder har jag några korrigeringar och en del kompletteringar, men det blir fortfarande luckor i listan.

6173 och 6203 var röda mot slutet. Däremot är det tveksamt om 6162,6231 och 6483 verkligen blev röda.

SJ-orangea var även 6087,6092,6096,6143,6147,6192,6224,6479,6489,6494,6495,6509 och 6512. Troligen även 6129 och 6149, men lite otydligt att se på bilderna.

SL-röda var även 6210 och 6496 (1970, bild från Liljewall nyligen) och förmodligen 6174.

Vore spännade om det fanns bilder på de osäkra.

Som du skriver blev 6155 röd sent i Björknäs, den stod upptälld i början av 80-talet på Söder Mälarstrand i den SL-röda färgen tillsammans med 6113 (orange) och H32 4100 (Büssing) och en del andra utrangerade och sålda bussar från andra städer.

Fredrik Klint

Bara väntade på att du skulle vakna till  ;)

6173 har jag anteckning att Du sett den orange på Högdalsskroten. Fel?
6203 orange -72 enligt bild, men kan förstås blivit röd senare.

6162 och 6483 röda enligt Dig, men jag förstår om gamla uppgifter kan vara felaktiga om det sen dykt upp bilder.
6231 ska ha blivit röd, enligt Ulf E. Sen är frågan om han fotade den.
Jag uppdaterar listan och tackar, färre frågetecken  :)

Gunnar D



H65A 6090 i Hallunda C maj 1975.

Finns s/v bild på 6231 i Huddingegaraget 1979 där den tycks vara SJ orange. Foto Magnus Vessla.

Mvh Gunnar

christian berg

Fin bild på 6090, därmed löstes det frågetecknet. Den förvirring jag själv kan ha bidragit med tidigare kan nog redas ut :)  6173 är definitivt röd, finns bild från Åkerberga och även på Högdalen. Likaså 6203 med bild på linje 69 och Högdalen. 6483 finns på bild orange från söder om stan, blev knappast ommålad och har ingen bild i rött. 6162 krockade och ser orange ut vid tillfället och även mina anteckningar från Högdalen säger orange. 6231 har jag bara sett den bilden från 1979 som nämndes i tråden och med tanke på att den utrangerades 1980 lär den knappast blivit ommålad då.

Lustigt nog står det på SVOF:s hemsida att 6168 hann bli ommålad röd innan den såldes till Wasatrafik. Kan det verkligen stämma? Vid ett besök i Eriksberg 1979-80 har jag antecknat den som orange och aldrig sett någon bild på den i rött. Är det någon som har det?

Fredrik Klint

Tack igen, Christian och Gunnar för bilden. Trevlig och blicken letar sig också mot höger och GB glassbilen i form av en Ford D-series Custom Cab.
Jag uppdaterar listan.

Angående 6155 så den måste den nästan ha råkat ut för olycka med tanke på sen ommålning. Samtidigt som det inte var för allvarligt, då borde den ha slopats?

Leyland

Bekräftar vännen Christians uppgift om att 6173 var röd vi skrotning.


Foto Leyland i Högdalshallen 1984-04-08

Leyland

#10
Citat från: Hasse L skrivet 14 oktober 2025, 19:44:28 PM6234 var SJ-orange så sent som 1977 (egen styrning). Kan den ha hunnit bli röd efter att ha lämnat Åkerby/Täby?



Fin bild Hasse,

nej, tror inte det att den hann bli röd.

Vagn 6234 hade skador - frågan är om det var efter en kollision eller allmänna skador? Tillstyrkan för skrot av Tage Johansson på SL oktober 1977 blott ca 60 000 mil efter leverans.

Anskaffningsvärdet 1964 var 116 000 kronor enligt balansräkningen vid SJ. Vid övertagandet av SL 1 februari 1969 ska vagnen ha varit placerad vid Sub (Sundbyberg - Råsta) (6226-6231 i Huddinge, 6232-6234 Råsta, 6235-6243 Huddinge).


Leyland

#11
Citat från: Ted Selander skrivet 13 oktober 2025, 17:06:38 PMTillför kanske inte så mycket, mer än att i juni 1972 var 6181 röd.
Det var min första sommar på SL.

Miljökonferensen i Stockholm (en av de första) krävde tillresta poliser, som fick färdas med stil!

Mycket trevlig bild Ted.

Får mig att se i arkivet vad jag har på vagn 6181 med följdfråga till Ted:
  • 1968-02-23 Gick på linje 742 (Huddingegaraget) och "halkade in" i Capitol 5476 vid Juliaborg på linje 195 som fick bakpartiet intryckt.
  • 1972 Huddingegaraget - fråga Ted, under Miljökonferensen var då vagnen inlånad och placerad vid Hornsberg eller Söderhallen för uppdraget för Polisen? Finns uppgifter och bilder från båda varianterna juni 1972.
  • 1973-12--1974-01 Verkar inte ha använts alls i trafik?
  • 1974-09-10 Huddingegaraget, personaltransport
  • 1974-09-22 I trafik linje 744
  • 1976-08-19 I trafik på linje 715
  • 1979-01-05 Föreslagen skrot efter kollision. Kostnaden för reparation av krockskador samt karosseriskador vid utgångsdörrarna beräknades till 40 000 kronor. Vagnen hade rullat 85 847 mil. Vagnen gick kort senare till skrot.

Leyland

Citat från: Fredrik Klint skrivet 12 oktober 2025, 23:56:03 PMÄven 6511 är värd att nämnas, fotad av Hasse L i september -73 där den ser tämligen nylackad ut. Vid den tidpunkten känns det som att ommålningen hade slutat men den var väl ett av fåtal undantag.

6511 blev röd (nylackerad) senast i juni 1973. Då placerad vid Handengaraget.

Gunnar D


H65A 6181 i Farsta 18 dec 1969.

Lite kompletteringar ang 6181:
1969-12-18: Ersättning för T-linje 18 i söderort
1972-06-05--16: Miljökonferens i Stockholm. 6181 mfl inlånade från Huddinge, ett antal H34 från Söderhallen i utbyte.
1972-08-02: I trafik på linje 703 och 715
1973-01-27: I trafik på linje 701, 704 och 723

/Gunnar

Hasse L

Har bilder på orange 6099 (Råsta) i juli -72, och på orange 6483 (Södertälje) i oktober -73. Men de kanske blev ommålade senare?

/H