Huvudmeny

Nationell plan 2026-2037

Startat av Daniel L, 01 oktober 2025, 14:07:30 PM

1 Medlem och 4 gäster tittar på detta ämne.

Daniel L

Ja, vad ska man säga? I princip inget nytt från föregående plan (2022-2033), snarare tvärtom. Delar av E18, E22 & E45 har hux flux slängts i papperskorgen. Det enda man verkar intresserad av att satsa på är fler motorvägar och motorvägsfiler i Stockholmsområdet. En region där det egentligen finns alla möjlighet att satsa på effektiv kollektivtrafik.

Småland får ingenting. Värmland något litet mötesspår men inget i övrigt. Norrlandskusten får småsmulor: Härnösand och Örnsköldsvik får fortsätta ha tung trafik rakt genom innerstan i 20-30 år till.

Era tankar?

VästSverige

Står det något om Västra Götaland och vart hittar man planen.


Axel L

Citat från: Daniel L skrivet 01 oktober 2025, 14:07:30 PMJa, vad ska man säga? I princip inget nytt från föregående plan (2022-2033), snarare tvärtom. Delar av E18, E22 & E45 har hux flux slängts i papperskorgen. Det enda man verkar intresserad av att satsa på är fler motorvägar och motorvägsfiler i Stockholmsområdet. En region där det egentligen finns alla möjlighet att satsa på effektiv kollektivtrafik.

Småland får ingenting. Värmland något litet mötesspår men inget i övrigt. Norrlandskusten får småsmulor: Härnösand och Örnsköldsvik får fortsätta ha tung trafik rakt genom innerstan i 20-30 år till.

Era tankar?

Här är en kort sammanställning för nya väobjekt.

Stockholms län
E4 trafikplats Glädjen–trafikplats Arlanda, Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm
E4 trafikplats Häggvik–trafikplats Rotebro, kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm
Väg 75, Brandbekämpningssystem i Södra länken
E4/E20 Södertäljebron, Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm

Uppsala län:
Knivsta plankorsning

Västra Götalands län
E45 Vänersborg–Mellerud, deletapp Liden–Frändefors, ombyggnad 2+1

Jönköpings län
E4 Trafikplats Ekhagen
Rv 26,40 Trafikplats Hedenstorp

Skåne län
E4 Trafikplats Ättekulla
E6 Trafikplats Alnarp–Trafikplats Lomma, additionskörfält

Här är vägobjekt per län som övervägs att lyftas in om potten ökas med 10%.

Södermanlands län
E20 Trafikplats Gröndal–Eskilstuna 2+2

Jönköpings län
Rv 26 Smålandsstenar–Isberga

Kronobergs län
Rv 25 Norrleden i Växjö inkl. trafikplats

Hallands län
Väg 26 Halmstad–Oskarström, 2+1-väg
Väg 25 Halmstad–Simlångsdalen, 2+1

Västra Götalands län
Väg E6/väg 40 Kallebäcksmotet, kapacitet och tillgänglighet
E6.20 Västerleden, delsträcka Metrobuss, inkl. framtidssäkring

Dalarnas län
E16 Lönnemossa–Klingvägen, mötesseparering

Gävleborgs län
Väg 56 Hedesunda–Valbo/Gävle, Räta linjen

Västernorrlands län
E4 Förbi Örnsköldsvik
E14 Blåberget–Matfors
E14 Stöde–Matfors, mitträckesseparering

Västerbottens län
E4 Ljusvattnet–Yttervik mötesseparering
E12 Kulla–Norrfors mötesseparering
E4 Grimsmark–Broänge mötesseparering
E4 Anumark–Täfteböle, trafikplats samt gång- och cykelväg

Här är vägobjekt per län som fortsatt förväntas finnas med i planen men inte anses vara pågående. De utskiljs genom att sakna texten (pågående) eller (ny) i beskrivningen.

Stockholms län
E4/E18 Hjulsta–Jakobsberg, Kapacitetsförstärkning till följd av Förbifart Stockholm
E4/E20 Hallunda–Vårby, delen Fittja–Vårby, Kapacitetsförstärkning
E4/E20 Hallunda–Vårby, delen Hallunda–Fittja, Kap. till följd av Förbifart Stockholm
E4/Lv 259 Tvärförbindelse Södertörn
E20 trafikplats Hovsjö

Uppsala län
E4 Trafikplats Bergsbrunna/Knivsta (100 procent medfinansiering)

Jönköpings län
Rv 26 Mullsjö–Slättäng, delen Mullsjö-Mon
Rv 26 Hedenstorp–Månseryd
E4 Trafikplats Ljungarum, genomgående körfält
Rv 40 förbi Eksjö

Kalmar län
Rv 25 Nybro, trafikplats Glasporten
E22 Förbi Bergkvara

Blekinge län
E22 Björketorp (Ronneby Ö)–Nättraby

Skåne län
E65 Svedala–Börringe


Värmlands län
E45 Säffle–Valnäs, delen Hammar–Valnäs

Örebro län
Rv 50 Medevi–Brattebro (inkl. Nykyrka)

Dalarnas län
E45 Vattnäs–Trunna

Gävleborgs län
E4 Kongberget–Gnarp

Västerbottens län
E4 förbifart Skellefteå
E4 Daglösten–Ljusvattnet mötesseparering
E4 Broänge–Daglösten mötesseparering

Norrbottens län
E10, Morjärv–Svartbyn (etapp 1)

Avslutningsvis är här vägobjekt per län som föreslås att utgås från nationell plan.

Stockholms län
Essingeleden ledverk

Kalmar län
E22 Gladhammar–Verkebäck

Värmlands län
E18 Valnäs–riksgränsen (delen Töcksfors–Bäckevarv)
E45 Säffle–Valnäs

Därutöver kan även nämnas ett antal järnvägsobjekt som har tillkommit. För järnvägens sida är dock planen mer omfattande men det kan dock delvis bero på att en stor del av väginvesteringarna sker i de regionala planerna. En del nya objekt i järnvägssidan är dubbelspår Umeå C - Umeå Ö, bangårdsombyggnad Kalmar C, uppställningsspår m.m.

Hälsningar
Axel L