Volvo 8900 Electric till Västtrafik

Startat av Sambjo, 18 september 2025, 21:13:02 PM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Sambjo

I norska bussmagasinets senaste video där de besöker den nya MCV/Volvo-fabriken i Egypten så är en av de färdiga bussarna som visas upp en 15 meters Volvo 8900 Electric i Västtrafikutförande. Någon som vet var i länet den kommer levereras? Video finns på denna länk för den som vill se: https://www.youtube.com/watch?v=-P2MVdzNFCw

Trst

En väldigt speciell men ändå lyckad design om man jämför med den gamla 8900-modellen, speciellt fronten. Nu återstår att se om Volvo kan ta tillbaka de marknadsandelar de förlorat under den tid de varit borta från marknaden. Det vore synd om de som Scania tar fram nya modeller, såsom senaste generationens Citywide LE, för att sedan behöva lägga ner dem efter något år på grund av låg efterfrågan.

VästSverige

Har de ändrat färgen på bussarna för den blåa färgen ser mörkare ut än den nuvarande.

AO

Denna buss är byggd som en demobuss. Den har alltså inte någon beställare utan är Volvos försök att få upp intresse från beställare.

Walter

Eller andra intressenter, man visar hur den ser ut i en befintlig design men utan märkning med nanmn eller andra klistermärken. Sker ganska ofta av olika tillverkare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AO

Här är två exempel från Solaris när de i början av 10-talet försökte etablera sig i Sverige och hade siktet inställt på SL.

https://www.productfrom.com/product/112618-solaris-urbino-18-cng-bus

https://transinfo.pl/baza/solaris-urbino-18-le-cng/

S Svensson

Det är inte första gången som bussar provas på linjer. Troligen är bussen som synts i Egypten avsedd att kunna provas på VTA linjer.

Jag minns själv minst två bussar som varit målade i SL färg men aldrig tillhört SL.
Ytterligare flera bussar minns jag. En högbyggd buss i Wasa färger.
Och så Hess ledbussen som var vit. Denna provades av GSAB.
Bussarna som byggdes i USA fick kaross som köpts av Hess (Schweitz belägen). Fanns i ledutförande och två axlar utförande utan led.
Skilj på demobussar och provbussar där komponenter provas.

homer

Har för mig det fanns en Scania omnilink av 1:a generationen som SL-boggibuss också

Frippe Fribas

Jag är tveksam (utesluter dock inte) till att denna eller släktingar till den kommer att rulla för Västtrafik då de väl liksom SL och Skånetrafiken har riktlinjer för etiska val där Volvo ligger i gråzonen pga det som uppfattats som diktatur i Egypten?
Detta gör att jag tror att det kan bli svårt för Volvo att slå sig in på den nordiska marknaden eftersom det finns billigare alternativ om man inte uppfyller kraven från VTA, SL och Skånetrafiken och uppfyller man ändå kraven har de redan konkurrens av MAN och Solaris som redan roffat åt sig en stor del av de anbud som nyligen upphandlats i dessa områden.
Enligt hörsägen börjar europeiska tillverkare nu fundera på allvar om det är värt att finnas kvar på den Nordiska marknaden med sina relativt små volymer mellan de stora upphandlingarna.
Det borde rimligen bidra till att vi nog inte kommer att se särskilt många Volvo och Scania här i framtiden som ser alltmer Kinesisk ut, men jag hoppas att jag har fel.

bussfoton (Dévanio)

Det argumentet att man inte skulle köpa in Volvos bussar, på grund av att de tillverkas i en diktatur köper jag inte. Medan man samtidigt tillåter tillverkningar av BYD & andra kinesiksa märken. Enligt demokratiindex i wikipedia är Egypten plats 128 & Kina 145..

Frippe Fribas

Det är framför allt storstadsregionerna i Sverige som har denna inställning, ute i landet är det mer varierande inställning till detta, gissningsvis av ekonomiska skäl.

Kineserna håller redan på att etablera omfattande produktion av bilar i EU för att slippa tullar, så en inte alltför vågad gissning är att det kommer att bli likadant med bussproduktionen på sikt.
BYD har exempelvis redan nu en fabrik i Ungern som bygger bussar för bland annat den Svenska marknaden.

Här är lite mer läsning om hur Trafikhuvudmännen ser på bussproduktion i så kallade högriskländer:

Niclas Wennerlid

Citat från: bussfoton (Dévanio) skrivet 05 oktober 2025, 17:42:07 PMDet argumentet att man inte skulle köpa in Volvos bussar, på grund av att de tillverkas i en diktatur köper jag inte. Medan man samtidigt tillåter tillverkningar av BYD & andra kinesiksa märken. Enligt demokratiindex i wikipedia är Egypten plats 128 & Kina 145..

Det finns fler parametrar i detta än landets styrning, ex. vis kan barnarbete förekomma i landet och kan leverantören inte visa upp certifikat som styrker att detta inte förekommer i alla delar av tillverkningen så påverkar detta starkt.

// Niclas

Bussgöteborg

När kommer den och i vilken stad ska den köra i ???

Walter

Om du läser hela tråden så finns det inget som tyder på att den kommer i trafik.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!