Bristen på toaletter plågar bussförare i Skåne: ”Att de inte skäms!”

Startat av Maven, 01 september 2025, 08:38:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Helt obegriplig regel att man inte får komma fram för tidigt till ändhållplats.

Bältes-Assar

Med tanke på att den där uppsatsen helt och hållet utgår från vad de intervjuade förarna sagt och inte innehåller nån del där man kollar om allting faktiskt stämmer så är det väl i.ofs inte helt säkert att alla deras påståenden faktiskt stämmer.

Maven

Citat från: B10M skrivet 02 september 2025, 16:57:33 PMHelt obegriplig regel att man inte får komma fram för tidigt till ändhållplats.
Ja, hur tänkte Skånetrafiken att tidtabellen ska läggas där? En så stabil körtid skulle kräva infrastruktur för varje linje i klass med de stora BRT-systemen i Sydamerika, med full prioritet överallt. Då skulle det kanske gå att lägga en tidtabell där körtiden bara varierar några sekunder.

Ersa

Regeln med vite till operatören om alltför tidig ankomst till ändhållplats sker, har även funnits i SL-kontrakten i ett antal år nu. Bland annat i alla Transdevs kontrakt i norra länet.
Linjerna får allt fler kontrollpunkter längs vägen, och numera gäller ofta att även de allra sista hållplatserna före ändhållplatser är punkter som inte får passeras för tidigt.

B10M

Hur tidig ankomst tillåts? Då jag ofta åker i Transdevs områden i norra länet kan jag ju tala om att det inte är något ovanligt att bussarna kommer fram till ändhållplatser flera minuter tidigt. Även vanligt att bussar åker för tidigt från hålltider längs vägen, vilket gör hålltiderna värdelösa eftersom det inte går att veta i förväg om föraren tänker vänta in tiden eller inte.

buskörare

Det är inte vite per tur, utan om man går under en fastslaget procent på antalet turer. Tror det är om mer än 24 eller 27% av turerna avgår/ankommer för tidigt/sent. Max 3 min sen avgång, sen får nog Ersa säga vad som är okej att komma sent/tidigt till ändhållplats om han har koll. Jag har glömt.
På reglerhållplatser är max 1 min för tidigt godtaget, på andra finns inget sagt. Tidtabellen har alltid barit ungefärlig, även om många tror att den är enligt vad som står. Åtminstone har det varit så senaste 26 åren. Utöver reglehållplatser då.
Åtminstone är det informationen jag fått av Transdev.

Jo

Citat från: B10M skrivet 02 september 2025, 16:57:33 PMHelt obegriplig regel att man inte får komma fram för tidigt till ändhållplats.

Finns ju exempel där du inte vill ha in bussen för tidigt till hållplatsen. Du har 10 minuters trafik med ledbuss och max en ledbuss får precis plats på ändhållplatsen. Reglerlertiden är 9 minuter vid ändhållplatsen. Kommer ytterligare en buss till hållplatsen korkar man igen trafiken fullständigt och ingen kommer iväg förrän buss 1 avgått. Då vill man inte ha någon som kör plattan i mattan sista hållplatserna för att komma 3-5 minuter tidigare än vad som angivits. I Skåne kan ja absolut tänka mig att man inte vill ha bussar stående all för länge i onödan tex vid Triangeln, Lund C och Värnhem.

Sen vill man ju inte ha bussar som avgår för tidigt i förhållande till tidtabellen längs med vägen då finns ju risken att resenärer som är i tid missar bussen.

Maven

Problemet är väl att dagar när det flyter på bra i trafiken så kan föraren inte göra så mycket för att undvika att vara tidig utan att stå i vägen någon annanstans. Antag att man enligt statistiken har följande fördelning i avvikelse mot tidtabellen för ankomsttiden:

5% mer än 3 minuter tidig
10% 2-3 minuter tidig
15% 1-2 minuter tidig
25% 1 minut tidig till 1 minut sen
20% 1-2 minuter sen
10% 2-3 minuter sen
15% mer än 3 minuter sen

Hur ska tidtabellen justeras för att undvika viten? Kortar man körtiden för att undvika för tidiga ankomster så kommer istället vitena för försenade ankomster att öka. Dessutom hamnar man i den eviga diskussionen om att alla tidtabellstider alltid och överallt är för korta.