Huvudmeny

Nobina 5379

Startat av Hasse L, 03 augusti 2025, 15:42:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr. C14

Citat från: Fredde skrivet 06 augusti 2025, 07:02:43 AMStämmer verkligen det?
Om jag inte missminner mig rullar BYD på 175 och Kina var ju inte annorlunda när dessa köptes in, mot hur det är idag..
Då fanns inte lika starka moralkrav (eller vad man nu ska kalla det) på bussarna

ChaffisJakob

Citat från: Fredde skrivet 06 augusti 2025, 07:02:43 AMStämmer verkligen det?
Om jag inte missminner mig rullar BYD på 175 och Kina var ju inte annorlunda när dessa köptes in, mot hur det är idag..
Jag svängde lite med orden där kanske. Ja, det stämmer att trafikförvaltningen inte har specifika förbjudna tillverkare. Däremot är fordon förbjudna vars tillverkning äger rum i Kina, Turkiet, Egypten och en rad en andra "omoraliska" länder. Eftersom Volvos elbusstillverkning sker i Egypten och BYD:s i Kina är alltså båda uteslutna från upphandlingar, i alla fall inom Stockholms län. Anledningen till att det fortfarande finns bussar i dessa fabrikat är för att dessa regulationer inte infördes förrän 2024, de som fortfarande finns är alltså inköpta under tidigare avtal.
Studerande bussförare på gymnasiet, Stockholm. Favoritbuss: Mercedes Citaro C1 Facelift.

Mr.7238

Citat från: homer skrivet 06 augusti 2025, 09:42:00 AMväldigt många gissningar här som dessutom är rena felaktigheter
MAN boggi är 14.5 meter

Tyvärr inte för då hade den räknats som 15 meter.
Man Boggi vagnarna i N/V är 14,4 meter

Fredrik Klint

Reggade som 14,46m. Att avrunda till 14,5 ter sig ganska naturligt.

Frippe Fribas

Jag får väl bidra lite till gissningsleken genom att säga att det väl är rimligt att köpa boggi istället för led till Värmdötrafiken om de ändå tar ungefär lika många sittande?
En boggi är så gott som alltid mer ekonomisk än en ledbuss att äga och köra och är kanske lättare att hantera vid bryggvändningar och andra trånga ställen som det ju finns ganska gott om i Värmdöområdet.
Sedan får man kanske även väga in väntetiden på att få en buss från den tillverkare man vill ha, i MANs fall ligger den väl på nästan två år idag?
Hur det ser ut hos Mercedes, VDL och Solaris vet jag inte, men med så många stora kontrakt som börjar ungefär samtidigt lär det nog vara skaplig väntetid oavsett vem man väljer.

När det gäller 12 metersbussar är det väl så att resandet minskat då jag sällan ser att det är mer än halvfyllda bussar på flera av linjerna i Söderort och Huddinge även om de körs med 12m låggolvsbussar, så då känns det knappast nödvändigt att köra led på dessa.
Både beställare och trafikutövare har ju som regel ganska bra koll på resandet på linjerna i sina områden då det samlas in en hel del statistik för detta.

Det som driver resandet i de flesta områden i Stockholmsområdet numera är skolresorna och de kan man kanske hantera på olika sätt vilket gör att man inte alltid behöver köra ledbussar även om det gick sådana på samma linjer tidigare.

Sputnik

Det är väl hur man beställt bussarna. Jag har inte räknat men det känns som att det är ganska stor skillnad på antalet sittplatser i de nya blå MAN-lederna som kör 471 och de gamla gas MAN-lederna. Det är i alla fall 49+2 sittplatser (res för felräkning) i de nya MAN intercity boggi-vagnarna i N/V så de räcker nog ganska långt.